به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، به گفته مدیران شهری در حال حاضر روزانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون جابهجایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران صورت میگیرد. طی ۴ سال گذشته حال حمل و نقل عمومی تهران مساعد نبود و نه تنها تعداد زیادی اتوبوسها از چرخه حمل و نقل به دلیل فرسودگی خارج شد بلکه اتوبوسهای زیادی هم به ناوگان افزوده نشد. این ناوگان در زمان فعالیت شورای پنجمی ها با توسعه همراه نبود و با آمدن کرونا تیر خلاص هم به این ناوگان زده شد.
رفع مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است و همواره مدیران شهری هم رفع این مشکل را از اولویت های کاری خود اعلام میکنند. نتیجه توجه به حمل و نقل عمومی کاهش تراکم ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا همچنین افزایش شهروندان از خدماترسانی مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی است.
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکتهای زیر مجموعه شهرداری است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد.
تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبوسرانی را مد نظر قرار داده اند و طی ماههای گذشته تاکنون خبرهای خوشی در این زمینه داشته اند.
از نظر تأمین اتوبوس به کفایت میرسیم
درباره این موضوع به سراغ سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران رفتیم. وی در این زمینه به فارس گفت: در حال حاضر فشار بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار زیاد است، تراکم جمعیت، طولانی سرفاصله حرکت اتوبوسها و فرسودگی ناوگان دست به دست هم داده و ما درصددیم با برنامهریزیها وضعیت را هر چه بهتر بهبودی بخشیم و انشاءالله با اقدامات انجام شده از نظر تأمین اتوبوس به کفایت میرسیم.برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی نیاز به چند اقدام بوده یکی اورهال اتوبوسها و دیگر خرید اتوبوسهای جدید که هر دو مورد در دستور کار قرار گرفت.
۱۴۰۰ اتوبوس اورهال میشوند
وی افزود: بر اساس برنامهریزیها امسال ۱۴۰۰ اتوبوس اورهال میشوند که بودجه آن از سمت شورای شهر برای شهرداری در نظر گرفته شد و ما درخواست کارهای اجرایی را دادهایم و تحول بزرگی در حوزه اتوبوسرانی با این موضوع ایجاد میشود.از محل تهاتر نفت هم حدود ۱۶۰۰ اتوبوس برای تهران در نظر گرفته شده که گشایش بزرگ در زمینه تأمین اتوبوس خواهد بود.
وی افزود: در کنار این قضیه حدود هزار اتوبوس نیاز به مخزن داشتند و مخزن انها دچار مشکل بوده که با رفع مشکلات در این زمینه به تعداد اتوبوسها نیز افزوده میشود البته اشتباه نشود که بخشی از این اتوبوسها با همان ۱۴۰۰ اتوبوسی که گفتیم برای اورهال در نظر گرفتهایم همپوشانی دارند.
معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در قالب قرارداد تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای کشور ۹۰۰ مورد برای تهران در داخل تولید میشود و از خرداد تدریجا این اتوبوسها وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد که این شرکت که قرار است ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای مختلف تأمین کند شرکت عقابافشان است و انشاءالله تا آخر سال اعلام شده که همه اتوبوسها به شهرها اختصاص مییابد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در تازهترین صحبتهای خود اعلام کرد: امسال با افرایش ۱۵۰ درصدی تعداد اتوبوس ها از حدود دو هزار دستگاه به ۵ هزار دستگاه میرسیم و برنامه ریزی این کار انجام شده است.
وی بیان داشت: برای افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری برنامه ریزی کرده ایم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛ ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن ۱۰۰۰ دستگاه است. برای فعالیت ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم.
احیای نفسهای به شماره افتاده اتوبوسرانی
بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی هم گفت: در فضای هم گرایی و هم نوایی، نفس های به شماره افتاده اتوبوسرانی دوباره احیا می شود؛ تأمین منابع مالی در حوزه خرید ناوگان و هزینههای بهره برداری روی توسعه، خدمات و بهره برداری اثرگذاری جدی داشته و نیازمند توجه جدی دولتمردان است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه یارانه خرید ناوگان، بلیت و دیگر گزینههای حمایتی از هیچ انضباطی پیروی نمیکند و شرایط امروز اتوبوسرانی حاصل این بی انضباطی است، افزود: حمایت از خودروهای شخصی و سواری سبک بیشتر و پررنگتر از حمل و نقل عمومی است.
ایجاد کارخانه نوآوری اتوبوسرانی
نکاحی با تأکید براینکه ناوگان امروز اتوبوسرانی نیازمند توجه و بازنگری در سطح کلان است، گفت: توجه به ناوگان اتوبوسرانی و جایگاه آن میتواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان در کلانشهرها کمک کند. نتیجه بی مهری به اتوبوسرانی، نارضایتی عمومی و بی مهری به مردم است.
وی در ادامه عنوان کرد: مردم به عنوان ذی نفعان در مثلث اتوبوسرانی، خودروسازان و مصرف کننده هستند. در این دوره جدید اتوبوسرانی اقداماتی نظیر ایجاد کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت ایران در دستورکار امسال قرار دارد؛ همگی باید در جهت رضایت مردم گام برداریم.
برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس با پیوستن به کمپینی با عنوان «رسیدگی به شلوغی BRT» درخواست پیگیری این موضوع را از مدیران شهری داشتهاند آنها اعلام کردند؛ عدم تطابق میزان جمعیت با تعداد اتوبوسهای موجود در ناوگان باعث ایجاد ازدحام و شلوغی، مخصوصا در قسمت بانوان میشود و این امر باعث ایجاد تشنج بین افراد و بعضا مواردی هم به فحاشی و درگیری فیزیکی میشود. اگر این امکان فراهم شود تا با آمارگیری به صورت اینترنتی از افراد به این صورت که ایستگاه ورودی ، خروجی و همچنین ساعت ورود به ایستگاه را مشخص کنند، می توان تخمینی از آمار به دست آورد و متناسب با آن منابع تخصیص داد. لطفا به این موضوع رسیدگی کنید.
مدیران شهری میگویند بخشی از اقدامات محقق شده و بخشی هم در دستور کار است و بزودی تحولات خوبی را در ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد خواهیم بود و حالا باید منتظر ماند و دید تهران در حوزه اتوبوسرانی چگونه از خواب ۴ ساله شورای پنجمی ها بیدار میشود؟
انتهای پیام/