تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده معرفی باغ دلگشا خوی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی

6

ظرفیت خانه‌های خالی تهران برای اخذ مالیات و درآمدزایی

  • کد خبر : 82976
  • 04 اسفند 1400 - 15:09
ظرفیت خانه‌های خالی تهران برای اخذ مالیات و درآمدزایی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: دولت برای موضوع خانه‌هایی که خالی تصمیماتی گرفته و قوانینی را وضع کرده ‌است.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ظرفیت خانه‌های خالی تهران برای اخذ مالیات و درآمدزایی اظهار داشت: آن درآمدی که شهرداری می‌تواند وصول کند به موضوع مالیات بر ارزش افزوده برمی گردد که این درگذشته به اسم تجمیع عوارض شناخته می‌شد، اما حالا به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شده است. اگر قرار باشد مالیات یا عوارض جدیدی ستانده شود باید به صورت مصوبه قانونی دربیاید و ما هم در چنین چارچوبی می‌توانیم عمل کنیم. فعلا چنین چیزی به صورت قانون در نیامده است. البته تا جایی که من اطلاع دارم دولت برای موضوع خانه‌هایی که خالی مانده اند تصمیماتی گرفته و قوانینی را وضع کرده است. اما درباره اینکه چه مقدار از مالیات یا عوارضی که از این طریق ستانده می‌شود به شهرداری برسد من اطلاع ندارم و لازم است تا این مساله بررسی بشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا مدیریت شهری هیچ ابتکار یا برنامه‌ای برای بهره گیری از ظرفیت مادی ساختمان‌های فاقد سکونت پایتخت ندارد افزود:‌ نمی‌توان توقع داشت شهرداری بتواند در این زمینه دست به ابتکار بزند. شهرداری موضوع تجمیع عوارض که الان به عنوان مالیات بر ارزش افزوده نامگذاری شده را به انجام می‌رساند. یعنی مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود و در سطح کشور برای این موضوع چارچوب قانونی هم تعریف شده است. اما اگر قرار باشد مورد دیگری به این موضوع اضافه شود طبعا باید قوانینی در سطح مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا این امکان فراهم شود که منبع درآمد جدیدی برای شهرداری‌ها ایجاد بشود.

آخوندی درباره ظرفیت‌های مغفول مانده تهران برای ایجاد درآمد‌های جدید اذعان کرد: معاونت اقتصادی و مالی شهرداری تهران طرح‌هایی را برای این موضوع در دست دارد که قرار شده به زودی این طرح‌ها به صحن شورای شهر آورده شود. براساس این طرح‌ها قرار شده تا روش‌های نوین درآمدزایی در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مطرح شود و اگر ما به این تشخیص برسیم که این طرح‌ها مناسب هستند نسبت به تصویب و حمایت از اجرایی شدنشان اقدام خواهیم کرد. اما فعلا ما باید این طرح‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و برای این کار زمان صرف کنیم. اگر ما در شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که این طرح‌ها مطلوب هستند و قابلیت اجرایی دارند آن‌ها را به تصویب خواهیم رساند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در واکنش به اینکه آیا برخوردار نبودن مدیریت شهری از منابع مالی کافی به ناگزیر شدن راه ایجاد درآمدزایی‌های پایدار نمی‌انجامد ادامه داد: درحال حاضر این مساله مطرح است که الان درآمد‌های پایدار ما کمتر از درآمد‌های ناپایدار است. اما ما در تلاش هستیم تا این درصد را جا به جا کنیم. در همین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ما با پیشنهاد شهرداری عوارض حوزه شهری که درآمد ناپایدار محسوب می‌شود را از بیست و هشت هزار میلیارد تومان به بیست و دو هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. یعنی شش هزار میلیارد تومان از این رقم را کم کردیم. راه دیگری هم برای ما وجود ندارد. باید شهرداری تلاش کند تا درآمد‌های پایدار را افزایش بدهد. همانطور هم که گفتم طرح‌های جدیدی از سوی شهرداری برای درآمدزایی تدوین شده که قرار است به کمیسیون برنامه و بودجه آورده بشود و پیرامون آن‌ها بحث و گفتگو خواهد شد. ما هم بررسی خواهیم کرد تا ببینیم در این زمینه چه تصمیماتی را می‌توانیم بگیریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=82976
  • 85 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.