تاریخ : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اعلام زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان قیمت اجاره‌بهای مسکن در مناطق مختلف تهران جزئیات پایان مدت زمان ریاست مجلس ضرورت توجه نهادهای مسئول به مشکلات فولاد ضرورت تغییر سیاست قیمت‌گذاری فولاد استمرار رکود در صنعت فولاد کشور تعیین شهریه مدارس غیردولتی تا ۱۵ خرداد اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دبیرستانی‌ها بهترین زمان برای نوشیدن آب اعزام قطار جهت جابجایی مسافران در مترو رفع مشکل پنج ساله واگن‌های مترو رقابت هیئت مدیره پرسپولیس با استقلال کشف داروی جدید برای سرطان ریه ضرورت توقف اقدامات دستوری توسط دولت در صنعت فولاد شارژ سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر در کارت‌های سوخت انحلال شرکت «یادمان سازه» شهرداری تهران تغییر نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تصویب تغییر نام ۱۸ معبر در پایتخت جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ضرورت تعیین هرچه سریعتر زمان انتخابات تعطیلی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران در ۲ خرداد ضرورت مدیریت مصرف انرژی در تولید مجتمع‌های پتروشیمی خسارت ۷۲ میلیارد دلاری دولت‌ها به گاز کشور نرخ حامل‌های انرژی عامل رکود صنعت فولاد ضرورت بروزرسانی قوانین برای کنترل مازاد فولاد کشور برگزاری امتحانات نهایی از ۵ خردادماه تاثیر ورزش بر سلول‌های ایمنی حامی عملکرد مغز اعلام زمان انتخابات شوراهای شهر توسط مجلس آینده تاثیر پروتئین‌های بیماری آلزایمر بر رشد سلول‌های عصبی اعلام برنامه جدید ۳ هفته پایانی لیگ برتر تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به مدت ۷ روز جزئیات ساعات فعالیت موزه‌ها در پی شهادت رئیس‌جمهور اعلام رسمی محرومیت مهدی هاشمی نسب اعلام زمان دقیق واریز یارانه‌ها تمدید قراردادهای اجاره تنها معاملات بازار مسکن احتمال افزایش خاموشی صنایع در تابستان

7

روند ساخت قطعات جدید و نحوه جذب منابع مالی خطوط جدید مترو

  • کد خبر : 71531
  • 08 آبان 1400 - 9:37
روند ساخت قطعات جدید و نحوه جذب منابع مالی خطوط جدید مترو
مدیرعامل متروی تهران بیان کرد: خطوط جدید از محل منابع غیرنقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع‌های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی تغذیه مالی شده است.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، علی اماممدیرعامل متروی تهران در مورد وضعیت خطوط در حال تاسیس مترو و تاثیر آن بر روی کیفیت زندگی مردم، اظهار داشت: امروز پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از تصویب طرح جامع حمل نقل ریلی، مطالعات مربوط به خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر اساس مقایسه میزان کارایی و همچنین زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای احداث آن مشخص شده است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است افزود: به شکلی که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیرنقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع‌های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و … تغذیه مالی شده و به این لحاظ هیچ آسیبی به روند احداث ایستگاه‌های باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرح‌های توسعه‌ای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.

مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: در بیان فواید پرشمار احداث خطوط جدید که در واقع یک الزام برای پایتخت به حساب می آید و نه یک انتخاب، کاهش در مصرف سوخت، آلاینده‌های زیست‌محیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و … توجیهات بدیهی بوده و این امور بر همگان مشخص است؛ اما نکته مهمتر اینکه ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ باعث ایجاد حلقه‌ای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در حالی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاه‌های موجود شبکه مترو، چندان متناسب با جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.

سهم مناطق کم‌برخوردار از مترو 

امام با تاکید بر اینکه در شکل کنونی توزیع ایستگاه‌های خطوط هفتگانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده و حتی منطقه‌ای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد، اذعان کرد: اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد و این امر عمدتاً به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاه‌های فعلی، اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه گردید و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان کنونی پیش بینی می شد.

توزیع ۱۲۵ ایستگاه جدید

مدیرعامل متروی تهران در پاسخ به این سوال که با احداث ۴ خط جدید که متعاقب آن حدود ۱۲۵ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تصریح کرد: کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راه‌اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر با احداث ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه‌ها در مناطق مختلف شکل متعادل‌تری پیدا می کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد.

امام در پایان با بیان اینکه ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی احداث ۱۲۵ ایستگاه و ۴ خط جدید در افق ۲۰ سال آینده، مساله تامین به موقع منابع مالی است. یادآور شد: در این صورت طی ۳ برنامه ۷ ساله و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، می توان شکل جدیدی به جریان حمل و نقل عمومی در پایتخت بخشید. در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط جدید، صرفاً باعث افزایش هزینه های احداث خطوط در سال های آتی خواهد شد. در واقع این ۴ خط باید ساخته شود و در ضرورت ایجاد خطوط جدید شک و شبهه ای نیست. فقط می ماند یک تصمیم قاطع جهت تامین مالی کافی و به موقع که به عنوان پشتوانه و ضمانت اجرایی طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=71531
  • 35 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.