تاریخ : شنبه, ۲۶ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

احتمال آبگرفتگی معابر در تهران بهره‌برداری از پایانه شرق در هفته دولت بهره‌برداری ۳.۵ میلیارد دلاری طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم پایان وعده بومی سازی تولید کاتالیست‌ها کاهش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۳ درصد رشد ۱.۶ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه سال جاری ورود تراموای رایگان به پایتخت به زودی استرس و آسیب آن برای چهره اعلام قیمت میوه و تره بار ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تعیین تکلیف ارتقاء ساختار اداره کل بانوان شهرداری تهران تا دو هفته آینده صادرات ورق راهکار ورود به بازارهای جهانی رشد ۵ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ قهرمانان در سینمای ایران ایران سومین تولیدکننده اوپک بازگشایی کارخانه‌های داخلی تولید اتوبوس پس از ۱۰ سال تاثیر ورزش بر عملکرد مغز اعلام مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جزئیاتی از نمایش ۲۸۰ اثر تاریخی ایران در شانگهای چین شرط استقلال برای تمدید قرارداد ستاره تیم نکونام جدایی قطعی دو بازیکن از استقلال ساماندهی تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد اولویت‌ کمیسیون شوراها تبعات منفی کاهش ۷۶ درصدی صادرات فولاد ایران ضرورت توجه به “سامانه‌های شارژ برقی” در پایتخت چراغ سبز شورای شهر تهران برای احداث “تراموا” در پایتخت فولاد سبز راه‌حل‌ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بهره‌برداری ۳.۵ میلیارد دلاری طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم نگرانی از محدودیت و قطعی برق صنایع فولادی جزئیات جدید از افزایش قیمت سوخت زمان‌بندی و جزییات جدید از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان معادن ایران سرمایه خفته ملی وزارت نفت موظف به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه تاکسی‌‎های برقی ممنوعیت استفاده از جوش‌شیرین در نانوایی‌ها رونمایی از ۱۰۰ اتوبوس جدید در پایتخت ورود اتوبوس‌های برقی چینی به تهران تا پایان سال تکمیل پرونده خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان سال جزئیات پرونده تخته فرش سرقت شده کاخ سعدآباد

1

استمرار رکود در صنعت فولاد کشور

  • کد خبر : 146149
  • 02 خرداد 1403 - 14:57
استمرار رکود در صنعت فولاد کشور
استمرار شرایط رکود در بازار آزاد به افت قیمت‌‌‌ مقاطع طویل فولادی منجر شده و برخی نوردکاران برای عبور از این وضعیت رکود به زیرفروشی روی آوردند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ استمرار شرایط رکود در بخش آهن و فولاد کشور زنگ خطر تعطیلی واحدهای صنعتی را به‌خصوص در حلقه‌‌‌های نهایی به صدا درآورده است.  ۸۶‌هزار تن شمش فولاد در آخرین عرضه واحدهای ذوب در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در اردیبهشت‌ماه امسال مورد معامله قرار گرفت.

این رقم حدود ۲۷‌هزار تن بالاتر از میزان فروش شمش فولاد در هفته قبل برابر دوشنبه ۲۴اردیبهشت‌ماه بود؛ اما همچنان رینگ شمش فولاد با رکود مواجه است. میزان فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف روز ۳۱اردیبهشت‌ماه در کمترین میزان پس از هفته ابتدایی بازگشایی بازار در فروردین به‌استثنای هفته قبل قرار گرفت.

شمش فولاد ظرف روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه در بازه قیمتی ۱۹‌هزار و ۴۰۰تومان تا ۲۱‌هزار تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که کف و سقف قیمت پایه نسبت به عرضه هفته قبل کاهش حدودا ۵۰۰تومانی داشت. کاهش نرخ پایه تاثیر محدودی بر روند معاملات گذاشت.

به این ترتیب در شرایطی که تقاضایی بالغ بر ۱۹‌هزار تن در این رینگ به ثبت رسید، در نهایت ۸۶‌هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت ۲۰‌هزار و ۵۳۰تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در این روز ۵۲‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت.  در این شرایط تحریک صادرات، به‌خصوص در حلقه‌‌‌های نهایی زنجیره فولاد، راهکاری ضروری برای برون‌‌‌رفت از رکود سنگین حاکم بر معاملات این زنجیره است.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به ۲۲‌هزار و ۴۰۰تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل حدود ۶۰۰تومانی برای انتقال شمش فولاد به واحد نورد و هزینه تبدیلی برابر ۱٫۱‌درصد از نرخ شمش، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد از این شمش فولاد به ۲۵‌هزار و ۵۰۰تومان می‌‌‌رسد.

این در حالی است که در هفته جاری میلگرد فولادی در بازار آزاد با نرخ ۲۶‌هزار تومان معامله شده و به گفته فعالان بازار آزاد، در این نرخ نیز خبری از تقاضا در این بازار نیست. در صورت کسر مالیات ارزش‌افزوده، نرخ فروش میلگرد در بازار آزاد برابر ۲۳‌هزار و ۷۰۰تومان است.  در شرایطی که بازار آزاد انباشته از مقاطع طویل فولادی بدون مشتری است، خرید شمش فولاد و تبدیل آن به محصول نهایی فاقد توجیه اقتصادی است.

رکود ظرف آخرین هفته از اردیبهشت‌ماه بر معاملات حلقه‌‌‌های ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در کشور حکمفرما بود و این موضوع باعث شد تا بخش عمده‌‌‌ای از عرضه‌‌‌های بدون مشتری، معامله نشوند. فروش نرفتن بخش قابل‌توجهی از عرضه محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در حالی رقم خورد که از قیمت پایه این محصولات کاسته شد؛ اما این افت نرخ پایه نتوانست به ترغیب خریداران بینجامد.

به این ترتیب در آخرین عرضه واحدهای تولیدکننده محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در کشور ظرف اردیبهشت‌ماه، ۳۰‌درصد گندله، ۳۵درصد کنسانتره و ۶۵درصد آهن‌‌‌اسفنجی مورد معامله قرار گرفت. افت حجم معاملات در حالی در این بازار رقم خورد که از قیمت‌های پایه در بازه هفتگی کاسته شده؛ اما رکود سنگین حاکم بر بازار مصرف داخلی و چالش‌‌‌های صادراتی در شرایطی که نرخ ارز نیز در مدار افت قیمت نوسان دارد، مانع از آن می‌شود که کاهش قیمت پایه بتواند به ترغیب خرید بینجامد.

بررسی داده‌‌‌های بورس‌کالای ایران از عرضه ۱۷۵‌هزار و ۳۰۰تن آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بازار فیزیکی با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۱۲‌هزار و ۴۹۷تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ اولیه و بازار مچینگ حکایت دارد. از کل عرضه آهن‌‌‌اسفنجی، ۱۰‌هزار و ۳۰۰تن مچینگ و مابقی در بازار اولیه انجام شد. در ادامه تقاضایی بالغ بر ۱۲۵‌هزار تن در این رینگ به ثبت رسید و در نهایت نیز ۱۱۴‌هزار و ۷۰۰تن آهن‌‌‌اسفنجی در نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. تمامی معاملات به شکل نقدی انجام شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=146149
  • 81 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.