به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، علی اماممدیرعامل متروی تهران در مورد وضعیت خطوط در حال تاسیس مترو و تاثیر آن بر روی کیفیت زندگی مردم، اظهار داشت: امروز پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از تصویب طرح جامع حمل نقل ریلی، مطالعات مربوط به خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر اساس مقایسه میزان کارایی و همچنین زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای احداث آن مشخص شده است.
وی با بیان اینکه نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است افزود: به شکلی که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیرنقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمعهای ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و … تغذیه مالی شده و به این لحاظ هیچ آسیبی به روند احداث ایستگاههای باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرحهای توسعهای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.
مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: در بیان فواید پرشمار احداث خطوط جدید که در واقع یک الزام برای پایتخت به حساب می آید و نه یک انتخاب، کاهش در مصرف سوخت، آلایندههای زیستمحیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و … توجیهات بدیهی بوده و این امور بر همگان مشخص است؛ اما نکته مهمتر اینکه ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ باعث ایجاد حلقهای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در حالی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاههای موجود شبکه مترو، چندان متناسب با جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.
سهم مناطق کمبرخوردار از مترو
امام با تاکید بر اینکه در شکل کنونی توزیع ایستگاههای خطوط هفتگانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده و حتی منطقهای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد، اذعان کرد: اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد و این امر عمدتاً به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاههای فعلی، اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه گردید و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان کنونی پیش بینی می شد.
توزیع ۱۲۵ ایستگاه جدید
مدیرعامل متروی تهران در پاسخ به این سوال که با احداث ۴ خط جدید که متعاقب آن حدود ۱۲۵ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تصریح کرد: کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راهاندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر با احداث ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاهها در مناطق مختلف شکل متعادلتری پیدا می کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد.
امام در پایان با بیان اینکه ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی احداث ۱۲۵ ایستگاه و ۴ خط جدید در افق ۲۰ سال آینده، مساله تامین به موقع منابع مالی است. یادآور شد: در این صورت طی ۳ برنامه ۷ ساله و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، می توان شکل جدیدی به جریان حمل و نقل عمومی در پایتخت بخشید. در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط جدید، صرفاً باعث افزایش هزینه های احداث خطوط در سال های آتی خواهد شد. در واقع این ۴ خط باید ساخته شود و در ضرورت ایجاد خطوط جدید شک و شبهه ای نیست. فقط می ماند یک تصمیم قاطع جهت تامین مالی کافی و به موقع که به عنوان پشتوانه و ضمانت اجرایی طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت قرار گیرد.
انتهای پیام/