رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: مردم باید هزینههای منطقی شهر خود را پرداخت کنند، اما درست نیست تهران را گران کنیم تا مردم از شهر خارج شوند.
به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران درخصوص اظهارات محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران که گفته بود هزینه واقعی بلیت مترو ۱۰ هزار تومان است و کسانی که در تهران زندگی میکنند باید هزینه آن را بپردازند، عنوان کرد: اینکه شهر تهران را گران کنیم تا مردم از شهر بیرون بروند، به معنی این است که ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند، زیرا شهرهای دیگر هم به نسبت گران میشود و مردم مجبورند به نقاط ارزانتر بروند.
رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: مردم باید هزینههای منطقی شهر خود را پرداخت کنند، اما درست نیست تهران را گران کنیم تا مردم از شهر خارج شوند، زیرا مردم بیرون نمیروند و تنها فروشندگان اجناس خود را گرانتر میکنند و دراین شرایط فقط بار فشار بر روی دوش کسانی میافتد که در تهران کارمند هستند و نمیتوانند از شهر خارج شوند.
وی افزود: بهای تمام شده بلیت مترو طبق محاسبات شورای چهارم با احتساب عوارض اداره مترو و تعمیرات آن ۳ هزار تومان محاسبه شده بود که در این محاسبات هزینه ساختمانها محسوب نمیشد، زیرا یک بار برای ساخت عوارض از مردم پول گرفته شده بود و بنا نبود که هر سال مردم برای ساختمانها پول پرداخت کنند. از این ۳ هزار تومان هم یک سوم برعهده دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را هم مصرف کننده با خرید بلیت پرداخت میکرد هزینه اداره شهر گران است، اما قرار نیست که بار این گرانی فقط بر دوش مردم تحمیل نشود، اگر دولت سهم یک سومی خود را بدهد، سالانه ۸۰ میلیارد تومان به مترو پرداخت خواهد شد.
رئیس سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: نباید به گونه ای کار کنیم که ساکنان بومی تهران که پدران و اجدادشان هم در این شهر بودهاند مجبور به ترک تهران شوند، تهرانیهای قدیمی که در محلات قدیمی ساکن هستند، شرایط خیلی بدی دارند و مدیریت شهری برای جلوگیری از مهاجرت این افراد باید تلاش کند تا سهم مردم را از دولت و یا پولدارهای شهر بگیرد. افراد برخوردارتر باید عوارض بیشتری در شهر پرداخت کنند، به عنوان مثال کسی که خانه ۵۰۰ متری و یا ۵ خودرو دارد باید عوارض بیشتری پرداخت کند.
مهدی چمران ضمن انتقاد از نرخ بالای پیشنهادی برای مترو گفت: هر خط مترو مقدار زیادی در مصرف سوخت صرفه جویی میکند و اگر وزارت نفت اختلاف مصرف سوخت مترو و خودروهای شهری را پرداخت کند، هزینههای شهر پرداخت میشود و دیگر نیازی به گران کردن بلیت مترو نیست، در دنیا بلیتهای مترو و اتوبوس را گران نمیکنند تا مردم به جای خودروی شخصی از آنها استفاده کنند و بنزین کمتری مصرف شود.
انتهای پیام/