تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از ناهماهنگی ساختار سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با مأموریت‌های محوله جزییات تغییر حق مسکن کارگران احتمال واگذاری تعیین دستمزد به مجلس انگور میوهای مفید برای کاهش وزن انتقاد از انتصابات محفلی در شهرداری در شورای شهر تداوم بارش باران در تهران تا پنجشنبه ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ضرورت تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین دستمزد راهنمایان گردشگری پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در صنایع فولادی و معدنی به وسیله هوش مصنوعی کاهش التهاب بازار مسکن با اجرای قانون ساماندهی اجاره‌بها تاثیر سبک زندگی سالم بر افزایش طول عمر امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی نصب سامانه لرزه‌نگار در عمق ۱۰۰ متری در بوستان نهج‌البلاغه ضرورت احداث محل جدید برای دفن زباله در تهران بهره‌برداری از۴۰ بازار جدید تره‌بار در تهران تا پایان سال جاری سیزدهمین پیروزی فصل از آن استقلال کسب سهمیه آسیا توسط استقلال و پرسپولیس تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده

8

برای بازگشایی مدارس چه اقداماتی باید انجام شود؟

  • کد خبر : 66456
  • 12 شهریور 1400 - 13:56
برای بازگشایی مدارس چه اقداماتی باید انجام شود؟
در خصوص بازگشایی مدارس احتیاج به تصمیم‌گیری‌های به‌موقع، دقیق و انعطاف‌پذیر است تا سرگردانی و بلاتکلیفی جامعه، خانواده، دانش‌آموز و مدرسه بر التهابات فرد و اجتماع نیفزاید.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، سیدنصرت‌الله فاضلی معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تمهیدات و مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس اظهار داشت: سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در اول مهرماه آغاز خواهد شد و برخلاف سال‌های قبل، مسائلی به‌واسطه بیماری کرونا احتیاج به تصمیم‌گیری‌های به‌موقع، دقیق و انعطاف‌پذیر دارد تا سرگردانی و بلاتکلیفی جامعه، خانواده دانش‌آموز و مدرسه بر التهابات فرد و اجتماع نیفزاید.

معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش ضمن اشاره به برخی اختلالات ایجاد شده در کارکردهای آموزشی به واسطه آموزش در دوران کرونا، شش اقدام ضروری برای بازگشایی مدارس را تبیین کرد.

وی افزود: این مسائل ازجمله آموزش حضوری، نیمه‌حضوری و یا غیرحضوری تعلیم و تربیت را با چالش‌های جدی مواجه کرده به‌طوری‌که آموزش غیرحضوری در سال گذشته، کارکردهای عمده آموزش مانند رشد اجتماعی، بدنی، کار گروهی، بهداشت روانی، رشد عقلانی … را مختل کرده است.

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی عنوان کرد: خانواده‌های محروم به علت نیاز به نیروی کار دانش‌آموز آنها را از آموزش غیرحضوری محروم می‌کنند و گاهی درست یا نادرست آموزش غیر مدرسه‌ای را بیشتر و مفیدتر از آموزش مدرسه‌ای به‌ویژه در دوره متوسطه می‌دانند که بر افزایش ترک تحصیل دامن می‌زند.

فاضلی ادامه داد: ازاین‌رو آموزش‌وپرورش با بیش از ۴۰ هزار نیروی اداری، بیش از ۷۰۰ منطقه آموزشی، ۳۰۰ هزار کادر آموزشی مدرسه اعم از مدیر و معاون و عوامل اجرایی در کنار معلمان، ظرفیت اجرای تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های کلان ملی، استانی و منطقه‌ای را دارند.

وی با توجه به تجربیات سال‌های قبل اقدامات شش‌گانه زیر برای آموزش اعم از حضوری و غیرحضوری ضروری دانست و اظهار کرد:
۱-ثبت‌نام کلیه دانش آموزان در سامانه الکترونیکی مربوطه به‌ویژه کلاس اولی‌ها و رهگیری بازماندگان و ترک از تحصیلی‌ها با بسیج همه امکانات به‌طوری‌که پوشش تحصیلی نسبت به سال گذشته در هر دوره تحصیلی رشد حداقلی داشته باشد.
۲-توزیع کتاب‌های درسی به‌ویژه کتاب‌های رشته‌های کم شمارگان فنی و حرفه‌ای و کاردانش به‌طوری‌که هیچ دانش‌آموزی اول مهرماه بدون کتاب درسی نباشد.
اول مهر باید آغاز واقعی بازگشایی مدارس و نه بازگشایی صوری باشد، به همین خاطر احصای آمار دقیق و درست مدارس، مناطق و استان‌ها، توزیع مناسب از سطح ملی تا مدرسه، تعیین رشته در متوسطه، جابه‌جایی دانش‌آموز در سطح منطقه، استان و نظارت مدیران مستقیم و بالاتر برای رفع همخوانی سامانه‌های متعدد در آموزش‌وپرورش ازجمله عواملی ضروری است که باعث می‌شود کتاب به‌موقع به دست دانش‌آموز برسد.
۳-ساماندهی به‌موقع، مناسب و عادلانه معلمان از الزامات آموزش کیفی و کارآمدی آن است. کمبود معلم، تفاوت معلمان ازنظر تجربه، تخصص و مهارت از تهدیدات و فرصت‌های آموزش در ایران است. ورودی و خروجی دانش‌آموز بر اساس آمار مشخص است، تعداد مدارس و تعداد کلاس و ظرفیت آن نیز مشخص است. راه‌های جبران کمبود معلم نیز تا حدودی معلوم است و فقط تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام باعث سردرگمی دانش‌آموز، کاهش انگیزه آموزش و تجربه تلخ بلاتکلیفی در آموزش می‌شود.
محور و رویکرد تصمیم‌گیری برای جبران کمبود معلم باید حفظ و ارتقای یادگیری نه نگاه اقتصادی و غیرمسئولانه نسبت به یادگیری باشد. افزایش تراکم کلاسی بیش از ۲۵ نفر ازجمله بی‌تدبیری‌ها و ذبح زمان مفید یادگیری در ازدحام و سروصدای کلاسی است و معلم فرصت تعامل یادگیری با دانش آموزان به طور انفرادی و یا گروهی را نخواهد داشت. کلاس دایر است و یادگیری بایر، بنابراین حداکثر ۲۰ شهریورماه ابلاغ کلیه معلمان برای مدارس صادر شود و به دنبال آن بر اساس برنامه کلاسی مدرسه، کلاس نیز مشخص و لیست دانش آموزان به معلم تحویل داده شود.
۴- برنامه کلاسی مدارس باید از الگوی منعطف با رویکرد روانشناختی دانش‌آموزان، ساعات دروس و موضوع درس تدوین و سعی شود برابر با برنامه درسی ملی ساعات آموزشی دوره اول ابتدایی ۴۵ دقیقه و بقیه از ۵۰ دقیقه افزایش نیابد و میزان ساعات یک سال تحصیلی محقق شود و از سلطنت بعضی از دروس مانند ریاضی و علوم و طرد دروس دیگر مانند هنر و تربیت‌بدنی و آمادگی دفاعی و کار و فناوری پرهیز شود تا تربیت چند ساحتی اتفاق افتد.
۵- محیط یادگیری از کلاس به مدرسه و از مدرسه به جامعه توسعه داده شود و رسانه آموزشی از کتاب به مواد و رسانه‌های صوتی و تصویری و تجسمی و عینی افزایش یابد تا یادگیری عمیق‌تر و معنادارتر شود.
۶-آموزش منحصر به دانش آموزان مستعد و پویا نشود، بلکه دانش آموزان کم انگیزه و ضعیف به‌موقع مثلاً آبان ماه شناسایی شوند و موردحمایت ویژه برای رفع موانع یادگیری قرار بگیرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=66456
  • 17 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.