تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از ناهماهنگی ساختار سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با مأموریت‌های محوله جزییات تغییر حق مسکن کارگران احتمال واگذاری تعیین دستمزد به مجلس انگور میوهای مفید برای کاهش وزن انتقاد از انتصابات محفلی در شهرداری در شورای شهر تداوم بارش باران در تهران تا پنجشنبه ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ضرورت تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین دستمزد راهنمایان گردشگری پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در صنایع فولادی و معدنی به وسیله هوش مصنوعی کاهش التهاب بازار مسکن با اجرای قانون ساماندهی اجاره‌بها تاثیر سبک زندگی سالم بر افزایش طول عمر امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی نصب سامانه لرزه‌نگار در عمق ۱۰۰ متری در بوستان نهج‌البلاغه ضرورت احداث محل جدید برای دفن زباله در تهران بهره‌برداری از۴۰ بازار جدید تره‌بار در تهران تا پایان سال جاری سیزدهمین پیروزی فصل از آن استقلال کسب سهمیه آسیا توسط استقلال و پرسپولیس تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده

9

به زودی باکاهش تامین گوشت مواجه می‌شویم

  • کد خبر : 65921
  • 07 شهریور 1400 - 11:03
به زودی باکاهش تامین گوشت مواجه می‌شویم
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران بیان کرد: امسال به دلیل تأثیرات خشکسالی و مشکلات تأمین نهاده بره‌های ماده کشتار شدند که اگر به آن توجه نشود تأمین گوشت مورد نیاز کشور دستخوش مشکلاتی خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران اظهار داشت: نهاده دامی وارداتی باید به دست دامدار برسد نه دلال و واسطه و شرایط فعلی نشان می‌دهد که حلقه‌ای مفقوده در این زمینه وجود دارد؛ کشور اکنون به مدیران پای‌کار نیازمند است تا تصمیمات مناسب در زمان مناسب اخذ شود و در تنظیم بازار و بهبود مشکلات معیشتی مردم عملکرد مناسب‌تری به دست آید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران ادامه داد: یکی از مسائلی که باید در دولت سیزدهم مورد توجه قرار بگیرد بخش کشاورزی است و در شرایطی که این بخش با خشکسالی مواجه است تأثیرات مستقیم آن در بازار دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی بسیاری از مراتع را از بین برده است، افزود: دامدار برای چرای دام، صحرا و مرتعی در اختیار ندارد و طبیعی است که در این شرایط به تأمین نهاده‌هایی مانند جو و ذرت وابسته است. در شش ماه ابتدایی هر سال به دلیل بارش‌های فصلی نیاز به نهاده وجود نداشت؛ اما امسال از ابتدای سال به دلیل نبود بارش دامداران قادر به سیر کردن دام نبوده‌اند.

ملکی اذعان کرد: اکنون علوفه از بازار سیاه تأمین می‌شود و این بازار نیز قواعد خود را دارد. وقتی نهاده از بازار سیاه تأمین می‌شود هزینه تمام شده نیز افزایش می‌یابد. هر دام روزانه به یک کیلو نهاده نیاز دارد که تا به استاندارد تولید برسد؛ اما وقتی دامدار نتواند خوراک مورد نیاز دام را تهیه کند اتفاقات ناخوشایند دیگری به وجود می‌آید که از جمله آن‌ها ذبح دام‌های مولد است.

وی ادامه داد: دام‌های مولد باید در نیمه دوم سال زاد و ولد کنند؛ اما امسال به دلیل تأثیرات خشکسالی و مشکلات تأمین نهاده بره‌های ماده کشتار شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد و این شرایط عواقبی به دنبال دارد که اگر به آن توجه نشود تأمین گوشت مورد نیاز کشور دستخوش مشکلاتی خواهد شد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با بیان اینکه ایران کشوری خشکسالی است و مسئولان باید وقتی مسئولیتی را در این بخش می‌پذیرند به این ویژگی‌ها توجه داشته باشند و مدیریت مناسب‌تری را در این بخش اعمال کنند، تصریح کرد: تنظیم بازار در این بخش به معنای آن است که نهاده وارداتی باید به دست دامدار برسد نه دلال و واسطه و شرایط فعلی نشان می‌دهد که حلقه‌ای مفقوده در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: حلقه مفقوده نیز آن است که توزیع به گونه‌ای است که اشخاص واسطی نهاده را دریافت و دپو می‌کنند و در گزارش‌ها نیز مشاهده شد که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد که نهاده‌ای در اختیار ندارد؛ اما واسطه‌ها نهاده دارند که قیمت آن بسیار بالاست. افراد مخل در این زنجیره تأمین باید شناسایی شوند و طبیعی است که تأمین نهاده در این میان شرایط و مدیریت بهتری طلب می‌کند.

ملکی تصریح کرد: دامدار نباید علاوه بر تولید دغدغه‌های متعدد داشته باشد؛ اما اکنون دامدار نمی‌داند در نیمه دوم سال قادر است نهاده مورد نیاز خود را تأمین کند یا خیر. دامداران اکنون از گرسنگی دام خود گلایه‌مند هستند و تقاضای آن را دارند که افرادی که مسئولیت‌ها را در این وزارتخانه در دست می‌گیرند توانایی لازم را داشته باشند و از نظرات بخش خصوصی و تولیدکنندگان در اتخاذ تصمیمات استفاده کنند.

وی ادامه داد: کشور اکنون به مدیران پای کار نیازمند است که در جریان مستقیم مشکلات قرار گیرند و تصمیم‌های بهتر در زمان مناسب گرفته شود تا هم در تنظیم بازار و هم در بهبود وضعیت معیشت برای مردم عملکرد مناسب‌تری به دست آید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: تشکل‌ها و دامداران، اتحادیه تشکل‌های دامداری، روستایی و عشایری نقش مهمی در بهبود شرایط تولیدکنندگان و توزیع کنندگان دارند که باید از ظرفیت مشورتی و اطلاعات آن‌ها استفاده شود. تولید دام سبک در کشور صنعتی نیست و هنوز به صورت سنتی اداره می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه گوشت مورد نیاز شهرهایی مانند تهران از غرب کشور تأمین می‌شود، تصریح کرد: دام‌های غرب کشور از نظر کالری و پروتئین مرغوب است و دام‌های شرق کشور بیشتر صنعتی است. ظرفیت بسیار مناسبی نیز در غرب کشور برای پرورش دام وجود دارد که باید به آن توجه داشت، اما تولیدکنندگان از فقر مراتع و کمبود نهاده گلایه‌های جدی دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=65921
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.