تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از ناهماهنگی ساختار سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با مأموریت‌های محوله جزییات تغییر حق مسکن کارگران احتمال واگذاری تعیین دستمزد به مجلس انگور میوهای مفید برای کاهش وزن انتقاد از انتصابات محفلی در شهرداری در شورای شهر تداوم بارش باران در تهران تا پنجشنبه ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ضرورت تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین دستمزد راهنمایان گردشگری پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در صنایع فولادی و معدنی به وسیله هوش مصنوعی کاهش التهاب بازار مسکن با اجرای قانون ساماندهی اجاره‌بها تاثیر سبک زندگی سالم بر افزایش طول عمر امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی نصب سامانه لرزه‌نگار در عمق ۱۰۰ متری در بوستان نهج‌البلاغه ضرورت احداث محل جدید برای دفن زباله در تهران بهره‌برداری از۴۰ بازار جدید تره‌بار در تهران تا پایان سال جاری سیزدهمین پیروزی فصل از آن استقلال کسب سهمیه آسیا توسط استقلال و پرسپولیس تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده

4

سنگ اندازی‌های نظام بانکی در مسیر پرداخت وام ازدواج

  • کد خبر : 55508
  • 12 اردیبهشت 1400 - 12:36
سنگ اندازی‌های نظام بانکی در مسیر پرداخت وام ازدواج
دبیر اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نماینده بیان کرد: در هر مساله­‌ای نگاه‌ها باید چند بعدی باشد و اینکه بگوییم امر ازدواج مساله­‌ا‌ی فرهنگی است و ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد موجب شده که سن ازدواج بالا رود.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، الهام آزاد دبیر اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و نماینده مردم نائین در مجلس درباره سنگ اندازی‌های نظام بانکی در مسیر پرداخت وام ازدواج اظهار داشت: وام ازدواج از سال­‌های گذشته جهت تسهیل در امر تشکیل خانواده به متقاضیان پرداخت می­‌شد. همچنین یکی از دغدغه­‌های رهبر انقلاب که در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم به آن اشاره کردند، تسهیل در امر ازدواج بود. طبیعتا با توجه به این شرایط اقتصادی، یکی از موارد تسهیل در این امر، می­‌تواند اعطای وام به متقاضیان باشد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با قدردانی از مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش مبلغ وام ازدواج افزود: ببینید در هر مساله­‌ای نگاه ما باید چند بعدی باشد و تمامی مسائل را در کنار هم دید. اینکه عده­‌ای بگویند امر ازدواج مساله­‌ا‌ی صرفا فرهنگی است و ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد، حرف نادرستی است. نابسامانی در تمامی این مسائل باعث شده که سن ازدواج افزایش پیدا کرده و نرخ رشد ازدواج کاهش پبدا کند. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، این افزایش مبلغ وام ازدواج تاثیر خوبی بر روند تسهیل امر ازدواج دارد و مثمر ثمر واقع شده است. به عبارتی تمامی این اقدامات طوری باید در کنار یکدیگر چیده شود تا به آن وضعیت ایده‌­آل دست پیدا کرد. از جمله از این موارد، اعطای وام ازدواج است.

وی با ابراز تاسف از وضعیت متقاضیان باقی مانده در صف وام ازدواج در سال ۹۹ اذعان کرد: صحبت­‌های زیادی در خصوص عدم وجود منابع کافی برای اعطام این وام شده است. اما طبق آمارهای منتشره توسط بانک مرکزی، قریب به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان میزان منابع قرض‌­الحسنه قابل اعطای وام در سال گذشته بوده است که تنها ۲۰ درصد از این مبلغ، برای پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی سال ۹۹ به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است. پس وجود صف برای پرداخت وام آن هم در شرایطی که تعداد متقاضیان به ۱ میلیون نفر هم نمی­‌رسد، هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد.

آزاد با ابراز تاسف از کارشکنی بانک­‌های عامل تصریح کرد: در تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۰، ضمانت­هایی نیز برای بازگشت منابع بانکی پیش­‌بینی شده است؛ ضمانت­‌هایی مانند تحویل سفته توسط متقاضی و یا کسر قسط بازپرداخت وام از یارانه شخص. اما متاسفانه شنیده‌­ها حاکی از این است که بانک­‌ها هنوز ۲ ضامن را از متقاضیان طلب می­‌کنند. این به معنای عدم اجرای قانون است.

دبیر اول کمسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه این موضوع می­‌تواند توسط این کمیسیون مورد پیگیری قرار بگیرد، یادآور شد: البته این مساله در صورتی است که شکایتی در این خصوص به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تحویل داده شود.

این نماینده مجلس افزود: طبق قانون، جاماندگان از وام سال ۹۹، در سال ۱۴۰۰ باید به میزان مصوب شده در سال جدید وام ازدواج را دریافت کنند. هرگونه تخطی از این قانون تخلف است و مردم می­‌توانند شکایت­‌های خود در این خصوص را با کمیسیون اصل ۹۰ در میان گذاشته تا پیگیری شود.

وی در پایان با اشاره به اظهارات دبیر کل بانک­‌های خصوصی مبنی بر شلوغ شدن صف وام ازدواج بر اثر مصوبه مجلس خاطرنشان کرد: تامین منابع برای این مساله انجام شده است و چه بسا اگر بانک‌های عامل وام ازدواج سال گذشته را پرداخت کرده بودند، امروز شاهد این صف نبودیم. در این خصوص نیز یکی از نمایندگان مجلس با بانک مرکزی مکاتبه­‌ای مبنی بر شفاف­‌سازی اظهارات مقامات بانکی داشته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=55508
  • 32 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.