به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، ناهید خداکرمی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: تمهیدات ستاد کرونا تا به امروز بیشتر بر مبنای اقتصاد شهری بوده که تبعات منفی زیادی داشت و نه تنها به معیشت مردم کمک نکرده است بلکه با کنترل تدریجی و قطره چکانی مشکلات را پیچیدهتر و در هم تنیدهتر کرد.
وی افزود: یکی از مشکلات ناشی از تصمیمات ستاد کرونا، بروز پیک سوم کرونا در موج اول است که همچنان روند فزاینده دارد، بگونهای که در یک موج سه پیک را تجربه کردیم که جانهای زیادی را گرفت و هرچند در تصمیمات جدید، جدیت بیشتری میبینیم اما کافی نیست.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اظهار کرد: هنوز توازن، هماهنگی و یکپارچگی در تصمیمات به دیده نمى شود، به گونه ای که شهرداری تهران و ستاد کرونا، بدون اطلاع و مشورت با کمیسیون سلامت در مورد اتوبوس و مترو تمهیدات زمانی اتخاذ میکند!
تصمیمات کنونی مبنای علمی ندارد
خداکرمی اضافه کرد: این تصمیم در حالی است که مرکز مطالعات شهرداری تهران دو فاز مطالعاتی گسترده در مورد مسیر گسترش کرونا با همراهى بیماران مبتلا انجام داده که تحقیقات نشان میدهد، تنها دو تا سه درصد بیماران کرونا در دو هفته قبل از بیمارى خود از اتوبوس و مترو استفاده کردند و نه تنها مطالعات در ایران بلکه بررسیهای جهانی نشان از تاثیر کم حمل و نقل عمومی بر شیوع کرونا دارد و ما باید یاد بگیریم که سخنان و تصمیماتمان را منطبق با دادههای علمی اتخاذ کنیم.
وی تاکید کرد: این تصمیم ستاد کرونا در کاهش ساعت سرویسدهی در مترو و اتوبوس تنها موجب ازدحام در واگن ها و کابین ها میشود و مدیران شهری در اتخاد این تصمیم به نیاز هاى مردم و مشاغل مختلف توجهى نکرده اند. برخی افراد شبکار هستند و یا مجبورند برای تامین معیشت و زندگی خود عصر و شب نیز کار کنند و این افراد معمولا از اتوبوس و مترو برای تردد استفاده میکردند.
لزومی برای کاهش ساعت کاری مترو واتوبوس وجود نداشت
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران خاطر خاطر نشان کرد: مدیران میتوانستند با وجود اعمال محدودیتهای کرونایی در تهران، زمان سرویسدهی را کاهش ندهند و اینگونه میشد پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در واگن و کابین رعایت کرد اما اکنون با کاهش زمان سرویس دهی تنها موجب تجمع و هجوم به مترو و اتوبوس میشوند که سبب افزایش سهم وسایل حمل و نقل در شیوع کرونا میشود.
خداکرمی تصریح کرد: مدیران باید یاد بگیرند که براساس مستندات و دادههای علمی براى آینده سیاستگذارى کنند، نه اینکه دور هم بنشینند و یک نفر پیشنهاد دهد و ستاد کرونا نیز آنرا تایید و ابلاغ کند.
ساعات کاری حمل و نقل عمومی به وضع سابق بازگردد
وی در پایان با تاکید بر لزوم لغو این مصوبه و بازگشت ساعات کار مترو و اتوبوسرانى به برنامه زمانبندى از پیش طراحى شده، اظهار امیدواری کرد: ستاد کرونا و دولت به شهردارى کمک کنند تا به جاى کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومى، مقدمات فاصله گذارى را در اتوبوس و مترو فراهم شده و در ورودى ایستگاهها دستگاه مایع ضدعفونى دست تعبیه شود و داخل کابین اتوبوس و قطار فاصله گذاری شود.
انتهای پیام/