به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، حبیب الله مسعودی فرید، اظهارکرد: آنچه که در رسانه ها در رابطه با تولیگری مهدهای کودک مطرح شده، همان بحثهای شاخصهای آموزشی و پرورشی بوده که قبلا هم مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ بوده است و چیز جدیدی مطرح نشده اما امیدواریم که یا خود دولت یا شورای انقلاب فرهنگی این مساله را مشخص کند که مسئولیت تمام و کمال مهدهای کودک با چه دستگاهی باشد.
وی تصریحکرد: جلساتی در شورای انقلاب فرهنگی برای ساماندهی مهدهای کودک مطرح شده اما اینکه تکلیف نهایی شود، هنوز مشخص نشده با اینکه همواره مطرح کردهایم که دوگانگی در مهدهای کودک مناسب نیست. نظر ما نیز این است که صفر تا صد مهدهای کودک از مجوز تا نظارت و بحث های آموزشی و پرورشی یا با آموزش و پرورش یا با بهزیستی باشد. اما در این زمینه هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است.
معاون بهزیستی این را هم گفت که موضوع مهدهای کودک در قانون مصوب سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی در تبصره دو ماده دو قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی آمده است که براساس آن مهدهای کودک از لحاظ محتوای آموزشی و پرورشی و نظارت بر شاخصهای آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش و پرورش است و از حیث صدور مجوز و برنامه با بهزیستی است که برنامه آن نیز در آیین نامه ای در اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیات دولت رسید و طبق آن برنامه شامل نیروی انسانی، شرایط فیزیکی مهدکودک و سایر موارد دیگر در این زمینه است.
مسعودی فرید در پاسخ به این سوال که پیشبینی درباره تولیگری مهدهای کودک چیست، گفت: تاکید ما بر مصلحت کودکان است؛ اعتقاد داریم هرجا که خیرِ کودکان است باید آن کار انجام شود و آماده هستیم. اما با این مدل که مقداری از امور مهدهای کودک، سمت آموزش و پرورش باشد و مقداری از آن سمت بهزیستی باشد، موافق نیستم و از اول هم موافق نبودیم. در جلساتی هم که در مجلس قبلی برگزار میشد بارها در کمیسیون های تخصصی و اصلی مربوطه مجلس اعلام کرده ایم که به این شکل فایده ندارد و مهدهای کودک باید با یکجا طرف باشد و به این شکل دچار اشکال میشود؛ اکنون هم از تصمیمات نهادهای بالادستی استقبال می کنیم و هرچه نهادهای بالادستی تایید کنند، انجام می دهیم. حتی اگر مجلس وارد شود یا دولت یا شورای انقلاب فرهنگی در اینباره تصمیمی بگیرند، ما نیز تائید میکنیم.
وی در ادامه به مراکز غیرمجاز مهدهای کودک نیز اشاره کرد و افزود: در کنار بحث تولیگری مهدهای کودک، مراکز غیرمجاز را نیز داریم؛ به طور مثال مراکزی که برای خانه خلاقیت و انجام کارهای آموزشی و هنری مجوز دارند اما کودکان را از صبح تا ظهر نگاه می دارند؛ در حال پیگیری آنها هستیم و با آنها برخورد میشود اما اگر همگرایی بیشتر شود می توانیم کار را با قدرت بیشتری جلو ببریم.