به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، ذبیحالله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در توضیح اقدام این سازمان برای اصلاح آییننامه دفاتر ثبت اسناد رسمی، با اشاره به عدم تناسب آییننامه قدیمی دفاتر اسناد رسمی با شرایط روز جامعه، اظهارکرد: برخی نظامنامههای قدیمی داشتیم که مواد آن، متروک مانده بود و قابل اعمال نبود؛ این موارد را تجمیع کردیم و در قالب یک پیشنویس اصلاحی، آییننامه جدید پیشنهادی را به رئیس قوه قضائیه ارائه دادیم که در حال حاضر در معاونت حقوقی قوه قضائیه مطرح و در حال بررسی است و با اتمام بررسیها و تصویب نهایی، آن را اجرا خواهیم کرد.
وی تصریحکرد: یکی از مواد پیشنهادی برای اصلاح آییننامه دفاتر رسمی، ماده ۶۹ و ماده ۵ آن است؛ در صورت اصلاح این مواد، دایره جذب دفاتر اسناد رسمی گستردهتر خواهد شد؛ همچنین ماده ۶۹ قانون دفاتر که اجازه واگذاری دفاتر ثبت اسناد رسمی از سوی سردفتر بازنشسته یا وراث سردفتر فوت شده به دیگران را داده است، بحث مخالفت ما با این ماده نیست.
این مقام مسئول در تکمیل توضیحات فوق ادامهداد: این خواسته در جامعه وجود دارد و در مجامع مختلف به آن اعتراض میشود که ماده فوق “عامل انحصار” است همچنین شورای رقابت با رئیس قوه قضائیه مکاتبهای انجام داده و ماده ۶۹ را عامل انحصار معرفی کرده است؛ ما هم در پیشنهاد اصلاحی آییننامه، پیشنهاداتی در خصوص اصلاح این ماده را ارائه دادهایم.
خداییان در بخش پایانی صحبت خاطرنشانکرد: هدف ما از اصلاح این ماده آییننامه دفاتر این است که بتوانیم نیروی بیشتری در حوزه سردفتری جذب کنیم تا هر جا نیاز احساس میشود، تعداد دفاتر را افزایش دهیم که در این صورت روند صدور اسناد تسریع مییابد، طبیعتاً سردفتران به هیچ وجه موافق با اصلاح قانون و حتی اصلاح آییننامه نیستند؛ در این باره برخی این ایراد را مطرح کردند که در اصلاح آییننامه نظر سردفتران اخذ نشده است در حالیکه اینطور نبوده و ما نظر بسیاری از سردفتران و افراد صاحبنظر را همراه با نظر شورای عالی سردفتران، برخی کانونهای استانی و ادارت کل ثبت استانها را در مورد اصلاح آییننامه اخذ کردیم و بعد از جمعبندی آرا، مراتب را اعلام کردیم؛ معمولاً در جریان نگارش یا اصلاح قانون و آییننامههای پیشنهادی، نظرات موافق و مخالف گرفته میشود و در نهایت آنچه به مصلحت عموم مردم همچنین جامعه سردفتری است، همان تصویب میشود.
انتهای پیام/