تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده معرفی باغ دلگشا خوی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی

6

دلیل عدم درج قیمت بر روی برخی محصولات لبنی

  • کد خبر : 39496
  • 17 مرداد 1399 - 15:06
دلیل عدم درج قیمت بر روی برخی محصولات لبنی
یک کارشناس صنعت لبنیات بیان کرد: براساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد ، کارخانه ها موظف به درج اطلاعاتی چون تاریخ تولید و انقضا و قیمت محصول تولید شده هستند و اگر این اقدام صورت نگیرد، تخلف است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، اسماعیل خاتمی مقدم، در پاسخ به این سوال که چرا بعضا بر روی برخی از محصولات لبنی قیمت، تاریخ تولید و انقضا ناخوانا و نامشخص درج می شود یا به طور کل درج نمی شود، در حالی که آگاهی از این موارد حقوق اولیه مصرف کننده به هنگام خرید کالای مورد نظر است، اظهار کرد: براساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت کارخانه ها موظف به درج اطلاعاتی چون تاریخ تولید و انقضا و قیمت محصول تولید شده هستند و اگر این اقدام صورت نگیرد، تخلف است.

وی ادامه داد: معمولا برندهای معتبر این اطلاعات را به شکلی درج نمی کنند که خوانا نباشد. اما گاهی محدودیتهایی وجود دارد که ممکن است در نحوه درج اطلاعات تغییراتی ایجاد کند. برای مثال براساس قانون برچسب گذاری مجموعه اطلاعاتی که باید بر روی برچسب کالا درج شود، زیاد است. این اطلاعات شامل آدرس، محتویات، ارزش غذایی و …است و در چاپخانه بر روی بسته بندی درج می شود. ممکن است که تاریخ تولید و انقضا و قیمت هنگام درج برروی کالا با این اطلاعات و طراحی های انجام شده تداخل پیدا کنند و به صورت  واضح دیده نشوند.

این کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به اینکه گاهی در طراحی بسته بندی محصولات، فضایی برای درج این اطلاعات در نظر گرفته نمی شود زیرا به زیبایی شناسی آسیب می زند، اضافه کرد: تاریخ تولید، انقضا و قیمت اطلاعات چاپی نیست و بر روی محصولات نهایی پرینت می شود. ممکن است سرعت ریلی که محصولات بر روی آن قرار می گیرد تا اطلاعات بر روی آنها درج شود، کم و زیاد شده یا طراحی ظرف به نوعی باشد که این اطلاعات در جای مناسبی قرار نگیرد.

 به گفته وی البته ممکن است برخی افراد با عدم درج این اطلاعات یا مخدوش سازی آن قصد در پنهان کاری داشته باشند ولی آنها در دنیای رقابتی امروز جایی نخواهند داشت.

خاتمی مقدم تصریح کرد: تاریخ تولید و انقضا و قیمت پارامترهای متغیر هستند. یعنی تاریخ باید در همان روز تولید درج شود و قیمت نیز دائما در حال تغییر است. بنابراین نمی توان آنها را مانند سایر اطلاعات چاپی در چاپخانه درج کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات پرینت شده بر روی محصول قابلیت دستکاری ندارند، گفت: ممکن است فروشنده ای سعی کند با حلّال نوشته را پاک یا مخدوش کند ولی به هنگام پاک کردن این اطلاعات بخشی از اطلاعات چاپی هم پاک می شود. از طرفی اگر واحد تولیدی نیز متوجه این موضوع شود قطعا با آن برخورد خواهد کرد.

بازرس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی ایران درادامه با بیان اینکه در هیچ یک از برندهای خارجی در دنیا قیمت و تاریخ تولید درج نمی شود، اظهار کرد: اصولا در دنیا قیمت ها به شکل لیبل بر روی محصولات اضافه می شوند، زیرا تولیدکننده بر روی محصولاتش قیمت نمی گذارد و این برعهده عرضه کننده است. از طرفی تنها بر روی محصول تاریخ انقضا درج می شود. یعنی تولیدکننده به مصرف کننده اطلاع می دهد تا تاریخ مشخصی مسئولیت مصرف این محصول با من است و بعد از آن هیچ تعهدی نسبت به آن وجود ندارد. این فرآیند به دلیل وجود نظام توزیع سالم شکل گرفته است. نظام توزیع سالم از سلامت محصول در چرخه توزیع حمایت می کند.

وی افزود: در کشور ما  نظام  توزیع ساختارمند نیست. بسیاری از کالاها در دمای مناسب خود نگهداری نمی شوند. حتی اگر کارخانه نیز تاریخ انقضا و تولید را بزند تا زمانی که فروشگاه ها لبنیات خصوصا شیر و دوغ را خارج از یخچال و بعضا بیرون از مغازه نگه می دارند، این چرخه کامل نمی شود. از طرفی براساس آماری که به دست آورده ایم، ۸۵ درصد از یخچال های موجود در فروشگاه ها دمای بیش از ۱۰ درجه سانتی گراد دارند در حالی که دما باید کمتر از آن باشد.

خاتمی در پایان گفت: نظام توزیع هزینه های کیفی و اقتصادی بالایی دارد و از منافع تولیدکننده وجیب مصرف کننده به نفع خود استفاده می کند و این نظام باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=39496
  • 26 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.