به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ جلسه کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، علی اصغر قائمی رئیس کمیته هوشمند سازی و ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با موضوع ارائه گزارش عملکرد شرکت اسنپ و تپسی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت اسنپ به ارائه گزارش عملکرد خود در حوزههای مختلف پرداخت و گفت: قیمتگذاری در بستر یک الگوریتم انجام میشود و ویژگی های مختلف منجر به محاسبه هزینه های سفر میشود و باید تاکید کنم که قیمتگذاری مطابق با تابع ساعت اوج و ساعت غیرتقاضا است.
وی ادامه داد: باتوجه به درآمد متوسط ساعتی رانندگان، قیمت نوسان زیادی ندارد و افزایش قیمت ها به مرور زمان رخ می دهد مطابق با دستورالعملی که صادر شده قیمت گذاری تاکسی های اینترنتی به صورت شناور انجام میشود و این موضوع گاها منجر به موکول سفرهای غیر ضروری به ساعات غیر پیک که هزینه ها کمتر است میشود.
مدیرعامل شرکت اسنپ اظهار داشت: تصور بر این است که قیمتگذاری ها براساس تصمیم شرکت های حمل و نقل هوشمند است اما سهم بازار این شرکت ها ۵ درصد است و این یعنی ما نقشی در قیمتگذاری نداریم و سیستم براساس فاکتورهای موجود و فرمولها قیمت را اعلام میکند.
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دلنگرانیهای ما بخشی مصداقی، بخشی ساختاری و بخشی سیستمی هستند و همگی دارای اهمیت اند.
وی با بیان اینکه باید بر روی نکاتی که دارای ابهام هستند وقت بیشتری گذاشته شود اظهار کرد: مطابق با قانون مسئولیت حمل بار و سفر در شهرها برعهده شهرداری است و به هیچ عنوان نمیتوان این قانون را دور زد و تا مادامی که قانون تغییر نکرده نمیتوان از آن سرپوشی کرد.
تشکری هاشمی افزود: سالها است به دلیل جدی نگرفتن استارت آپها و عقب ماندگی شهرداری ها که درک دقیقی از پیامد های این چنین فعالیت ها نداشتند مشکلات جدی ایجاد شدهاند.
رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکسی های اینترنتی بر روی حمل و نقل شهری اثر میگذارند، گفت: روزانه ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی بیش از یک و نیم میلیون سفر را انجام میدهند و برهمین اساس حاکمیت باید نقشآفرینی خوبی برای ایجاد تعادل داشته باشد.
وی تصریح کرد: به دلیل ضعف افراطی در شبکه های حمل و نقل شهری، حمل و نقل به سمت تاکسی های هوشمند سوق پیدا کرده است و به دلیل فقدان نظارت، قانون، سیاست کلی، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی و سایر مشکلات اجازه دادهایم تا حدود ۳۰۰ هزار تاکسی رسمی، مسافر بر شخصی و مسافربر آنلاین در تهران کار کنند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه نظام نرخگذاری بر اساس الگوریتم ها است اظهارداشت: وقتی ناوگان نباشد مشتری باید به هر قیمتی سفر خود را انجام دهد.
رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران بیان اینکه ما باید ساختار مند شویم اما این ساختار به معنای گرفتن رقابت از شرکت ها و یا دخالت در تقدی گری نیست گفت: به دنبال این هستیم تا وضعیت ناوگان، نظام نرخ گذاری و رعایت استانداردهای کسب و کار را سامان دهیم و از کسب و کارهای بر خط و مبتنی بر فناوری های نو و هوشمند سازی حمایت کنیم.
انتهای پیام/