تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ضرورت احداث محل جدید برای دفن زباله در تهران بهره‌برداری از۴۰ بازار جدید تره‌بار در تهران تا پایان سال جاری تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده معرفی باغ دلگشا خوی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال

7

تلاش برای ثبت جهانی گودین تپه

  • کد خبر : 131671
  • 06 آبان 1402 - 8:00
تلاش برای ثبت جهانی گودین تپه
مدیر پایگاه ملی آناهیتا از تپه گودین کنگاور به عنوان یکی از محوطه های تاریخی مهم در ایران نام برد و بیان کرد: این محوطه باستانی می تواند در مسیر ثبت جهانی شدن قرار بگیرد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ مرتضی گراوند با اشاره به اتمام پروژه تعیین عرصه و حریم گودین تپه کنگاور، اظهارکرد: گودین تپه یکی از مهمترین آثار تاریخی بجای مانده از دوره مادها در ایران است که شهرتی جهانی دارد.

وی افزود: این تپه باستانی تاکنون یک بار و آن هم در سال ۱۹۶۵ توسط یک گروه باستان شناسی کانادایی به سرپرستی “کایلریانگ” کاوش شده که در نتیجه آن کاوش ها اطلاعات باستانی مهمی از آن کشف شد.

ناظر پروژه تعیین عرصه و حریم گودین تپه گفت: طی این کاوش ها مشخص شد که گودین تپه دارای هفت لایه فرهنگی از دوره پیش از تاریخ، تاریخ و دوره اسلامی(به مدت هفت هزار سال) است که لایه دوم آن مربوط به دوره مادها است.

گراوند اضافه کرد: طی حدود ۶۰ سال گذشته هیچ کاوش باستان شناسی روی این محوطه مهم تاریخی صورت نگرفته و عملا به حال خود رها شده، بگونه ای که ساختارهایی که طی کاوش های تیم باستان شناسی “یانگ” در این محوطه بدست آمده بود، در طول دهه های گذشته از بین رفته و تخریب شده است.

وی متذکر شد: به منظور باز زنده سازی و تبدیل این تپه تاریخی به یک مرکز مطالعاتی مهم و باستانی اقداماتی را در دستورکار قراردادیم که گام نخست آن تعیین عرصه و حریم آن بود.

وی عنوان کرد: براین اساس مقرر شد تا تعیین عرصه و حریم را برای آن داشته باشیم که اخیرا این پروژه توسط یک تیم باستان شناسی با سرپرستی دکتر کامیار عبدی از نظریه پردازان و باستان شناسان مطرح ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد.

گراوند اضافه کرد: برای تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی حدود ۲۰ گمانه در آن ایجاد شد و طی این گمانه زنی ها، برخی مواد فرهنگی از آن بدست آمد.

وی تصریح کرد: پس از اجرای تعیین عرصه و حریم این محوطه، در مرحله بعدی بدنبال خواناسازی بخش های کاوش شده پیشین توسط هیات کانادایی هستیم که در حال حاضر تقریبا تخریب شده و تنها بقایایی از آنها باقی مانده است.

مدیر پایگاه ملی آناهیتا قدم بعدی برای زنده سازی گودین تپه را اجرای برنامه های حفاظتی روی آن عنوان کرد و افزود: در این راستا به منظور حفظ گودین تپه از آسیب های طبیعی که به آن وارد می شود و نیز جلوگیری از فرسایش بیشتر، برخی اقدامات حفاظتی را روی آن خواهیم داشت.

وی متذکرشد: در مرحله پایانی با ادامه کاوش های باستان شناسی بدنبال تبدیل این تپه باستانی به یک سایت موزه، مرکز پژوهشی و یا یک پایگاه ملی در کشور هستیم.

گراوند در ادامه گفت: با اجرای این اقدامات و برنامه ها، گودین تپه می تواند برای جهانی شدن بجنگند، همانگونه که تپه حسنلو در آذربایجان غربی در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: گودین تپه در زمان حیات فرهنگی و سیاسی خودش نقش ترانزیتی و پررنگی را ایفا کرده، لذا باید در قالب یک پروژه ملی اقداماتی را روی آن انجام داد.

تپه باستانی گودین تپه جزو محدوده پایگاه ملی معبد آناهیتا است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=131671
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.