تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از ناهماهنگی ساختار سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با مأموریت‌های محوله جزییات تغییر حق مسکن کارگران احتمال واگذاری تعیین دستمزد به مجلس انگور میوهای مفید برای کاهش وزن انتقاد از انتصابات محفلی در شهرداری در شورای شهر تداوم بارش باران در تهران تا پنجشنبه ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ضرورت تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین دستمزد راهنمایان گردشگری پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در صنایع فولادی و معدنی به وسیله هوش مصنوعی کاهش التهاب بازار مسکن با اجرای قانون ساماندهی اجاره‌بها تاثیر سبک زندگی سالم بر افزایش طول عمر امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی نصب سامانه لرزه‌نگار در عمق ۱۰۰ متری در بوستان نهج‌البلاغه ضرورت احداث محل جدید برای دفن زباله در تهران بهره‌برداری از۴۰ بازار جدید تره‌بار در تهران تا پایان سال جاری سیزدهمین پیروزی فصل از آن استقلال کسب سهمیه آسیا توسط استقلال و پرسپولیس تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده

2

کاربردهای درمانی زنجبیل

  • کد خبر : 120098
  • 20 خرداد 1402 - 8:02
کاربردهای درمانی زنجبیل
زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی کاربرد وسیعی دارد از گذشته در درمان بیماری‌های زیادی مانند روماتیسم و آسم کاربرد داشته است.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ نتایج یک مطالعه مقدماتی آزمایشگاهی در مورد تاثیر عصاره زنجبیل بر مهار سلول‌های سرطان معده و برخی باکتری‌ها نشان داد که می‌توان در آینده از این گیاه برای درمان سرطان معده و مقاومت آنتی‌بیوتیکی استفاده کرد.

سرطان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که سالانه میلیون‌ها نفر به آن مبتلا می‌شوند. به سلول‌هایی که به دلیل عملکرد غیرطبیعی ژن‌ها و پروتئین‌های مسئول کنترل رشد و تنظیم چرخه سلولی، دچار رشد و تکثیر غیر کنترل‌شده می‌شوند؛ سلول‌های سرطانی می‌گویند.

۵۰ درصد سرطان‌های شایع در ایران مربوط به دستگاه گوارش است و در این میان سرطان معده از همه شایع‌تر است.

در دهه‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی اثرات گیاهان دارویی و انواع سرطان انجام‌ شده و مشخص‌ شده است که عصاره‌های برخی گیاهان در کنترل سلول‌های سرطانی مؤثر هستند. زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی کاربرد وسیعی دارد از گذشته در درمان روماتیسم، آسم، تهوع، استفراغ، عفونت و … کاربرد داشته است.

با توجه به اینکه این گیاه دارویی از دیرباز به‌عنوان مکمل غذایی کاربرد فراوانی داشته است، پژوهشگران در یک مطالعه تأثیر عصاره را بر رده سلولی سرطان معده مورد مطالعه قرار دادند. همچنین با توجه به شیوع مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان، در این مطالعه اثر ضد میکروبی عصاره زنجبیل بر باکتری‌های کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا، اشرشیا کلای و استافیلوکوکوس اورئوس نیز بررسی شد.

برای انجام این مطالعه عصاره‌های آبی و هیدروالکلی زنجبیل تهیه شد و از عصاره آبی زنجبیل در محیط کشت باکتری‌های ذکر شده استفاده شد. همچنین عصاره الکلی این گیاه را نیز در محیط کشت سلول‌های سرطان معده، مورد استفاده قرار گرفت و بقا و زنده‌مانی این سلول‌ها در حضور عصاره زنجبیل اندازه‌گیری شد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که عصاره هیدروالکلی زنجبیل می‌تواند بر روی باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس، کلبسلا پنومونیه و اشرشیا کلای، اثر مهاری دارد.

همچنین مشخص شد که تعداد سلول‌های سرطان معده در حضور عصاره آبی زنجبیل نیز پس از ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت کاهش داشته است. این بررسی‌ها نشان داد که سمیت این عصاره گیاهی به صورت وابسته به دوز است؛ به طوری که با افزایش غلظت عصاره، این فعالیت ضد سرطانی آن افزایش می‌یابد. بر اساس این نتایج می‌توان گفت که استفاه از عصاره آبی زنجبیل می‌تواند در درمان سرطان معده اثرگذار باشد.

با توجه به نتایج به‌ دست‌ آمده از این تحقیق پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که عصاره زنجبیل را می‌توان در برابر مشکل مقاومت آنتی‌بیوتیکی و سرطان که هر دو خطر جدی بر سلامت جامعه هستند، استفاده کرد. همچنین می‌توان از عصاره این گیاه به‌عنوان یک مکمل غذایی و حتی دارویی نیز بهره برد.

البته باید توجه داشت که این مطالعه در محیط آزمایشگاه انجام‌ شده و مطالعات بیشتری در آینده برای استفاده از این گیاه در درمان سرطان و مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیاز است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=120098
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.