تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده معرفی باغ دلگشا خوی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی

1

احتمال تغییر قیمت بنزین، شایعه یا واقعیت؟

  • کد خبر : 96940
  • 08 مرداد 1401 - 11:33
احتمال تغییر قیمت بنزین، شایعه یا واقعیت؟
قیمت‌گذاری دستوری بنزین باعث شده است تا این سرمایه ملی در بازار داخلی کشور به قیمت لیتری ۱۰۰۰ تومان سابق خود بازگردد و در نتیجه امکان اتلاف انرژی یا قاچاق آن فراهم شود.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، با وجود افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، ایرانیان به بنزین ارزان قیمت دسترسی دارند. این ادعا، دست‌مایه مطلبی است که روز گذشته به استناد گزارش اخیر مرکز آمار ایران منتشر شد.

بنزین تنها کالایی است که با وجود همه اتفاقاتی که در فاصله آبان ۹۸ تا مرداد ۱۴۰۱ افتاد و منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شد، قیمتش برای مصرف‌کنندگان داخل کشور همچنان ثابت باقی مانده است.

به استناد این گزارش، قیمت‌گذاری دستوری بنزین باعث شده است تا این سرمایه ملی در بازار داخلی کشور به قیمت لیتری ۱۰۰۰ تومان سابق خود بازگردد و در نتیجه امکان اتلاف انرژی یا قاچاق آن فراهم شود. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا قرار است قیمت بنزین و یا شیوه سهمیه‌بندی آن تغییر کند؟

چند روز قبل بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی حرف‌های جدیدی در مورد احتمال تغییر شیوه عرضه بنزین در بازار داخل کشور زده بود.

هفته گذشته وی در مقام سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم در مورد سهمیه‌بندی بنزین از احتمال اجرای طرحی به نام «بنزین برای همه» خبر داد و افزود: طرح بنزین برای همه بعد از گذشت ۵ ماه قرار است در جلسه‌ای با رئیس جمهور بررسی شود.

هرچند خاندوزی تاکید کرد که قیمت بنزین امسال افزایش نخواهد یافت اما در عین حال اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره این طرح برعهده شخص رئیس جهمور است، هرچند اجرای آن به معنای افزایش قیمت بنزین نیست.

در جریان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، بنزین در کنار قیمت گذاری نان و دارو یکی از استثنائات سه گانه محسوب می‌شد، شخص رئیس جمهور به صورت علنی اعلام کرد که تا اطلاع ثانونی قیمت و عرضه یارانه این کالاها تغییری نخواهد کرد.

طرح بنزین برای همه چیست؟

طرح بنزین برای همه، اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شد. بر اساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودروها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کد ملی تعلق می‌گیرد.

در این طرح به جای سهیمه بنزین ماهانه هر خودرو، برای هر کد ملی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین درنظر گرفته می‌شود، صاحبان خودرو می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و در صورت مصرف بیشتر از این سهمیه، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.

هیچ چیزی هنوز از جزئیات طرح بنزین برای همه مشخص نیست. حتی وزیر اقتصاد گفته بود این طرح از اولویت اجرا خارج شده است. اما حالا گفته می‌شود این طرح منتظر بررسی و تصمیم‌گیری در هیات دولت است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=96940
  • 25 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.