تاریخ : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد اقتصاد دانش‌بنیان عامل مشارکت مردم در جهش تولید رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران سازمان برنامه مکلف به بستن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها تمدید مهلت نوبت سوم کالابرگ افزایش شدید اجاره مسکن برای مستاجران ضرر شدید در کمین فولادسازان ایران افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم کشف منابع جدید نفت و گاز در ایران جزئیات احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو افتتاح ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال ضرورت ایجاد انگیزه برای ساخت هتل در تهران مأموریت‌های جدی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم ۱۶ کشور در لیست جدید لغو روادید ضروزت توسعه زیرساخت‌های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت ایران صادرکننده خدمات نفتی به سایر کشورها کشف سفال‌های تاریخی در بانک ملی بازار تاریخی اصفهان محکومیت جدید برای استقلال وضعیت عجیب استقلال برای تمدید قرارداد بازیکنان غذاها و ویتامین‌های موثر در کاهش یبوست تعطیلی پایانه قدیم شرق تهران تا پایان پاییز ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب رویکرد جدید ایران در توسعه میادین گازی صنایع و ماشین آلات معدنی مکلف به دریافت شناسه کالا جزئیات وام ودیعه مسکن به مدیران شهرداری رگبار باران و وزش باد شدید در تهران واگذاری خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی به ۲ شرکت‌ داخلی افزایش حقوق بازنشستگان از ماه جاری افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم پیش‌بینی سه خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آغاز قطعی برق فولادسازان در تابستان تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات مردم توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده به کشور حضور نهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا توقف ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر

2

جیران در امتداد مسیر شهرزاد

  • کد خبر : 91374
  • 11 خرداد 1401 - 10:40
جیران در امتداد مسیر شهرزاد
سریال جیران بر مبنای مولفه‌هایی در باب عشق و فتنه ساخته شده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، جیران به‌مانند سریال‌های اخیر حسن فتحی، افتتاحیه چندان شکوهمندی ندارد. تا ۶ قسمت ابتدایی، تصویری از محیط و مناسبات میان آدم‌هایش ارائه می‌دهد و درست از اینجا به بعد است که این تور پهن شده، با رونمایی از جذابیت‌های خود، رضایت‌مندی بیشتری از مخاطبش می‌گیرد.

چالش‌های جیران، شباهت‌های بسیاری به شهرزاد دارد. از عشق مثلثی گرفته تا تصویرگری از لایه‌های زیرین فساد در حکومت و البته نقش قدرت در پیش‌برد مناسبات. در هر دو مولفه، احساس به مصاف اخلاق می‌رود و چون اخلاق، زمین‌گیر فساد و مناسبات قدرت می‌شود، نوعی حس ترحم ناخواسته متوجه قهرمان داستان می‌شود که از وی یک قربانی بزرگ می‌سازد. این سازه محتوایی، در چند سریال اخیر فتحی، نمود داشته است و همین اتفاق سبب می‌شود تا مخاطب علیرغم اینکه با بدنه‌ای جذاب از روایت مواجه است، اما با آگاهی از پایان‌بندی، چندان غافلگیر نشده و به‌نوعی، کاراکتر جیران (پریناز ایزدیار) را از همان ابتدا، در شمایل یک قربانی تصور می‌کند که تلاش‌هایش در مبارزه با مهدعلیا (مریلا زارعی) وی را به آن جایگاه دلخواه او و شاه (بهرام رادان) نمی‌رساند.

آنچه اما جذابیت‌های جیران را در قیاس با شهرزاد بیشتر کرده، تم زنانه اثر و فتنه‌هایی است که به دور از جریانات سیاسی، ریشه در مناسبات خانوادگی و زناشویی دارد. در شهرزاد، ریشه فتنه از بزرگ‌آقا (علی نصیریان) صادر می‌شد اما در جیران، جنس فتنه، زنانه و در یک حالت پینگ‌پونگی میان همسر شرعی و مادر ناصرالدین‌شاه قرار دارد. این دستاورد، از آن‌سوی بام، خود به پاشنه آشیل اثر نیز تبدیل شده است چراکه با محوریت یافتن این دو کاراکتر، مابقی شخصیت‌ها و جریان‌های مهم آن دوره چندان بسط پیدا نمی‌کنند که از مهم‌ترین این اتفاق‌ها می‌توان به موضوع امیرکبیر اشاره کرد که دیدیم سریال، تا چه اندازه، به شکلی گذرا از کنار آن رد شده و تاثیرگذاری حقیقی آن را روشن نمی‌کند.

البته که باید به این حقیقت تلخ نیز اعتراف کرد که جیران علیرغم تمامی دستاوردهایی که به همراه داشته، از همان متد همیشگی و امتحان پس‌داده رقابت عروس و مادرشوهر بهره برده است و سریال نتوانسته در ابعاد فراتر از این رقابت زنانه، چالش موثر دیگری را برای مخاطب طراحی و تدوین کند. در همین فضا است که ناصرالدین‌شاه، محوریت دراماتیک خود را از دست داده و به یک عنصر فاقد کارکرد در طول درام تبدیل می‌شود.

آنچه که سبب می‌شود تا داستان، منبعث از این جریان، شکل تک‌بعدی به خود نگیرد، انتقادهایی است که در قامت وضعیت مملکت‌داری و فساد گسترده در خاندان قاجار، خود را نشان می‌دهد. هرچند که این رویه انتقادی، در مسیری موازی با این فتنه زنانه پیش می‌رود اما اهرم بسیار خوبی است برای فرار رو به جلوی فیلم از آفت زنانه. گرچه که داستان، بیش از آن‌که خود را درگیر این چالش‌های تاریخی کند، بیشتر متمایل به توجه شاه به زنان اطراف خود است که در خلاصه آن می‌توان به سه رویکرد تقابل با مهدعلیا، جیران و حتی زنان حرمسار اشاره کرد.

جیران، اگرچه در افتتاحیه، کمی دور از انتظار ظاهر شد و نتوانست مخاطب خود را می‌خکوب کند اما در ادامه و زمانی که مقارنه شخصیت‌پردازی‌ها با فضا در مخاطب نهادینه شد، به اثری جذاب تبدیل شد که شاید تنها دستاورد آن، حس رضایت مخاطب از تماشای آن بود. وگرنه سریال فارغ از این مورد، دستاورد ویژه‌ای به همراه نداشت و نتوانست به مانند شهرزاد، به جریان‌سازی وسیعی در سطح اجتماع دست پیدا کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=91374
  • 29 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.