تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده معرفی باغ دلگشا خوی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی

2

سینمای ایران مانند لوکوموتیو است

  • کد خبر : 90262
  • 31 اردیبهشت 1401 - 11:00
سینمای ایران مانند لوکوموتیو است
کارگردان مجموعه تلویزیونی «هوش سیاه» بیان کرد: سینمای ایران لوکوموتیو سنگینی است که بعد از کرونا از حرکت واماند و طبیعی است که نیروی محرکه ای برای راه انداختن این ماجرا لازم دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، مسعود آب پرور در توضیح اثرات و پیامدهای همه گیری ویروس کرونا بر سینما و صنعت تصویر اظهار داشت: همه گیری کرونا در بسیاری از مشاغل و حِرف در تمام دنیا اثرگذار بود و یکی از حِرفی که بسیار از این همه گیری آسیب دید سینما بود؛ دلیل این موضوع هم مشخص بود و آن این بود که سینما در جمع است که معنا پیدا می کند. بر این اساس و در کار سینما چه در زمان تولید و چه در زمان پخش و نمایش باید یک اجتماعی وجود داشته باشد تا سینما اتفاق بیفتد.

کارگردان سریال هوش سیاه (۱۳۸۹) و (۱۳۹۲) ادامه داد: لذا سینما چه در مرحله تولید، چه در پخش و مواجهه با تماشاگر در این دو سال اخیر بسیار آسیب دید؛ این آسیب در سینمای ایران به نوعی مضاعف هم بود و چون این سینما پیش از کرونا هم بسیار آسیب پذیر بود و بین سینمای دولتی و خصوصی بلاتکلیفی داشت، بیش از اندازه آسیب دید.

مسعود آب‌پرور: سرمایه‌های سرگردانی که منشا مشخصی ندارد، وارد سینما شده‌ است

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم پایان همه گیری کرونا همچنان در فروش گیشه رکودی در سینمای ایران وجود دارد، اظهار داشت: سینمای ایران لوکوموتیو سنگینی است که بعد از کرونا از حرکت واماند و طبیعی است که نیروی محرکه ای برای راه انداختن این ماجرا لازم دارد اما با رخدادهای اقتصادی ای (تورم و تحریم) که در این مدت روی داد، این لوکوموتیو به خودی خود سنگین تر هم شد.

آب پرور تاکید کرد: باید همواره در یاد داشته باشیم که راه اندازی همیشه سخت تر از متوقف کردن است. بر این اساس و به صورت طبیعی راه اندازی دوباره این لوکوموتیو دشوار است.

 

بازیگر سریال‌های ستارخان (۱۳۹۶) و ایراندخت (۱۳۹۶) در توضیح این مطلب که پلتفرم‌ها تضاد و تقابلی با سینما و مخاطبان سینما ندارند، خاطرنشان کرد: پلتفرم ها تزاحم و مزاحمتی برای سینما ندارند؛ حضور و وجود پلتفرم ها مانند یک بازار جدید است و در صورتی که  هوشمندانه با آن برخورد شود، می تواند عرصه را برای سایر اقلام بازار داغتر کند.

وی تصریح کرد: اگر در ارائه مجوز و تولیدات و نحوه پخش تنگ نظری نداشته باشیم و چشم دیدن این را داشته باشیم که مردم بتوانند آثار درخشان تر و بهتری را شاهد باشند، می توان بازار پلتفرم ها را گرمتر و پراقبال تر کرد.

مسعود آب‌پرور: سرمایه‌های سرگردانی که منشا مشخصی ندارد، وارد سینما شده‌ است

کارگردان مجموعه نمایشی لژیونر (۱۳۹۶) در پاسخ به این پرسش که چرا دستمزدهای بالای شبکه نمایش خانگی جنسی از افزایش اغراق آمیز دستمزدها را برانگیخته است، بیان کرد: بله متاسفانه سرمایه های سرگردان و بلاتکلیفی که منشا مشخصی ندارند، وارد سینما شده اند و به نظر می رسد که چون زحمتی برای کسب این پول ها کشیده نشده در حوزه دستمزدها، دستمزدها را بیش از اندازه بالا برده و خود به خود تعداد زیادی از تهیه کنندگان بخش خصوصی را از گردانه خارج کرده است.

آب پرور در توضیح این موضوع که این سرمایه های سرگردان برای حوزه تخصصی خودش هم مشکلاتی را موجب است، گفت: دو سه بار خیز برداشتیم که در پلتفرم ها کارهایی را تولید کنیم اتفاقا قصه های مناسبی هم وجود داشت اما اساسا نتوانتسیم. در این میان سرمایه گذارنی هم ابراز تمایل کردند منتهی تولید کار به واسطه هزینه ها و … بالا رفت و ما اساسا جا ماندیم و متاسفانه نتوانستیم که وارد تولید شویم.

مسعود آب‌پرور: سرمایه‌های سرگردانی که منشا مشخصی ندارد، وارد سینما شده‌ است

نویسنده فیلم سینمایی ترانزیت (سیدعلی سجادی‌حسینی ۱۳۷۲) در توضیح عمده ترین مشکل سینمای ایران یادآور شد: نوعی از بلاتکلیفی بزرگ وجود دارد و آن این است که سینما می خواهد خصوصی و تکلیفش مشخص باشد و خودش برای خودش تصمیم بگیرد اما از سوی دیگر شاهد این هستیم که به سرمایه های دولتی به شدت نیاز دارد و دولت هم از متولی گری در حوزه سینما اساسا دست برنمی دارد؛ ترکیب این دو وجه کار را دشوار می سازد.

وی ادامه داد: به اندازه کافی در طی سالها زمان گذشته و این سردرگمی هنوز در این زمینه وجود دارد. فکر می کنم سیاست های کلان مزاحمت های بسیاری را ایجاد کرده و سینمای ایران باید هرچه سریعتر به سمت صنعتی شدن پیش برود. در صورتی که ما به سمت سینمای صنعتی پیش برویم شاید همه این مشکلات ترفیع شده و اوضاع به سامان برسد.

آب پرور در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مشغول چه کاری است، اظهار داشت: تازه فیلمبرداری سریال مستوران را برای شبکه یک سیما به پایان رسانده ام و در حال آماده سازی آن برای پخش هستیم. یکی دو قصه هم برای تولید فیلم سینمایی در دست دارم که باید ببینیم چگونه پیش می رود.

مسعود آب‌پرور (زاده ۲ تیر ۱۳۴۰ در تهران) کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون دانش‌آموخته کارگردانی سینما از دانشکده سینما و تئاتر است. از فعالیت‌های وی می‌توان به کارشناسی فیلم‌نامه و فیلم در بنیاد سینمایی فارابی و تأسیس کارگاه گسترش هنر و طراحی کلیپ‌های ایرانی اشاره کرد.

آب‌پرور کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال ۱۳۷۴ در سریال ستاره قطبی به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار بعدیش مانند سریال هوش سیاه ۲، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای مسعود آب‌پرور محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون مجید مظفری، ملیحه نظری، حسین سحرخیز و حمید دلشکیب را تجربه کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=90262
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.