تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از ناهماهنگی ساختار سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با مأموریت‌های محوله جزییات تغییر حق مسکن کارگران احتمال واگذاری تعیین دستمزد به مجلس انگور میوهای مفید برای کاهش وزن انتقاد از انتصابات محفلی در شهرداری در شورای شهر تداوم بارش باران در تهران تا پنجشنبه ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ضرورت تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین دستمزد راهنمایان گردشگری پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در صنایع فولادی و معدنی به وسیله هوش مصنوعی کاهش التهاب بازار مسکن با اجرای قانون ساماندهی اجاره‌بها تاثیر سبک زندگی سالم بر افزایش طول عمر امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی نصب سامانه لرزه‌نگار در عمق ۱۰۰ متری در بوستان نهج‌البلاغه ضرورت احداث محل جدید برای دفن زباله در تهران بهره‌برداری از۴۰ بازار جدید تره‌بار در تهران تا پایان سال جاری سیزدهمین پیروزی فصل از آن استقلال کسب سهمیه آسیا توسط استقلال و پرسپولیس تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده

5

فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ تهدید یا فرصتی طلایی برای بازار خرده فروشی؟

  • کد خبر : 65417
  • 02 شهریور 1400 - 8:55
فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ تهدید یا فرصتی طلایی برای بازار خرده فروشی؟
واقعیت این است رفتن به سمت بازارهای مُدرن در این روزها گریز ناپذیر به نظر می‌رسد و گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های آنلاین نیز بخشی از این مسیر است. اما آیا طی این مسیر الزاما به معنی نابودی خرده‌فروشی‌های محلی یا نابودن شدن اشتغال است؟

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، از زمان شکل گرفتن اولین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خرده فروشی‌های محلی همیشه نسبت به فعالیت این نوع فروشگاه و آسیب‌های آن‌ها برای اشتغال خود اعتراض داشتند. به باور خرده فروشان و مغازه‌های کوچک محلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با پشتوانه مالی و امکانات گسترده خود سطح از خدمات را ارائه می‌دهند که یک فروشگاه ۲۰ یا حتی ۵۰ متری توان رقابت با آن‌ها را ندارد.

اما آیا واقعا این چنین است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حالی نابودی بازار خرده فروشان محلی هستند؟ بر اساس آمار موجود سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده فروشی چیزی در حدود ۱۵ درصد است. سهم بازار فروش اینترنتی و آنلاین خرده فروشی نیز حدود چهار تا پنج درصد از کل بازار خرده فروشی‌ است. این یعنی در بدبینانه‌ترین حالت ۸۰ درصد بازار خرده فروشی هم‌چنان در اختیار کسب‌وکارهای سنتی است.

این در حالی است که سهم زنجیره خرده فروشی مدرن در کشورهای تازه توسعه‌یافته و نیمه توسعه‌یافته حدود ۵۴ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته ۸۲ درصد است. این یعنی خرده‌ فروشان مدرن برای رسیدن به سهمی معقول از بازار به رشدی حداقل دو برابری نیاز دارند.

رشد خُرده فروشی مُدرن مسیر ناگزیر

واقعیت این است رفتن به سمت بازارهای مُدرن در این روزها گریز ناپذیر به نظر می‌رسد و گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های آنلاین نیز بخشی از این مسیر است. اما آیا طی این مسیر الزاما به معنی نابودی خرده‌فروشی‌های محلی یا نابودن شدن اشتغال است؟

روزگاری فروختن نفت در خیابان‌ها مرسوم بود، اما حالا گاز به خانه‌های می‌آید، آیا این به معنی نابودی اشتغال است؟ در یک معنا یک حوزه شغلی از بین رفته است ولی واقعیت این است که مشاغل جدیدی نیز ایجاد شده است. آن چنان که این روزها در ایران فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال کسب سهمی بیشتری از بازار هستند، در آمریکا فروشگاه‌های آنلاین در حال کسب سهم دپارتمان استورها از بازار هستند. تنها بر اساس یک پیش بینی تعداد دپارتمان استورهای آمریکا از بیش از ۶۰۰۰ واحد در سال ۲۰۲۰ به چیزی نزدیک به ۴۶۰۰ واحد در سال ۲۰۲۵ می‌رسد.

حالا که پیشرفت مسیر ناگزیر است، چطور می‌توان از عدم نابودی شغل و خرده‌فروشی‌های محل با رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای سخن گفت؟ یکی از راه‌های کمک به خرده فروشی‌های محلی اعطای نمایندگی به خرده فروشان محلی است. در این مدل فروشگاه زنجیره‌ای به جای تاسیس یک شعبه جدید به فروشنده محلی کمک می‌کند با توسعه کسب و کار خود رشد و به جای از دست دادن شغل، اشتغال‌زایی کند.

از جمله فروشگاه‌هایی که در این روزها فرانچایز یا نمایندگی اعطا می‌کنند می‌توان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی، هفت و افق کوروش اشاره کرد. در این میان افق کوروش با اعطای بیش از ۱۲۰۰ نمایندگی از بین ۲۸۰۰ شعبه خود پیشتاز واگذاری امتیاز فروشگاه و مشارکت با خرده فروشان محلی است. این در حالی است که افق کوروش با ادامه روند واگذاری نمایندگی می‌خواهد تعداد شعب خود را تا آخر سال به ۳۵۰۰ شعبه برساند.

 

اما چرا اعطای نمایندگی اتفاق مثبتی است؟ برای نمونه به تجربه افق کوروش نگاهی بکنیم. این فروشگاه با اعطای یک وام ۸۰۰ میلیون تومانی به تجهیز فروشگاه کمک می‌کند و امکان گسترش کسب‌وکار از یک فروشگاه ۲۰ تا ۵۰ متری به فروشگاهی با بیش از ۲۰۰ متر مساحت را ممکن می‌کند. همین مسئله باعث نیاز به نیروی جدید و ایجاد شغل نیز می‌شود.

در کنار این نمایندگی یک فروشگاهز زنجیره‌ای را داشتن باعث تامین قطعی کالاهای مورد نیاز با بهترین قیمت ممکن می‌شود. این یعنی فروشگاه زنجیره‌ای در بسیاری از موارد می‌تواند باعث رشد خرده فروشان محلی شود؛ نه نابودی آن‌ها.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای درست مثل نسل بعد از خود یعنی فروشگاه‌های آنلاین یک فرصت هستند و در صورت استفاده درست از آن‌ها می‌توان به اشتغال روزافزون و توسعه کسب‌وکارها امید داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=65417
  • 43 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.