تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده معرفی باغ دلگشا خوی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی

0

درآمدهای پایدارشهرداری، زیر ۱۰درصد/ ادعای پوچ توقف “شهرفروشی”

  • کد خبر : 41814
  • 17 شهریور 1399 - 13:34
درآمدهای پایدارشهرداری، زیر ۱۰درصد/ ادعای پوچ توقف “شهرفروشی”
کارشناس مدیریت شهری بیان‌کرد: زیر ۱۰درصد از درآمدهای شهرداری پایدار است و ادعای توقف شهر فروشی و تغییر گفتمان در اداره شهر تهران، توخالی و پوچ است.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، روز گذشته در جریان جلسه دویست و سی و چهارم شورای اسلامی شهر تهران، سیدحسن رسولیT خزانه دار شورای شهر تهران به ارائه گزارشی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (تیر ماه و چهار ماهه سال ۱۳۹۹)، پرداخت و اظهار‌کرد: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی چهار ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۱۰۱ هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال اقدام کند. طی این دوره چهار ماهه مبلغ ۵۸ هزار و۸۰۳ میلیارد ریال معادل ۵۸ درصد درآمد کسب کرده است.

وی تصریح‌کرد: طی چهار ماهه مذکور کسری عملکرد ۴۳ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال معادل ۴۲ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. از کل درآمد چهار ماهه (۵۸ هزار و۸۰۳) مبلغ ۱۶ هزار و۷۱۴ میلیارد ریال معادل ۲۸ درصد آن درآمد پایدار و ۷۲ درصد آن درآمد ناپایدار است.

عضو شورای شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه تیر ماه نیز توضیح‌داد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی تیر ماه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۲۵ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال اقدام کند. در این ماه مبلغ ۱۷ هزار و۱۱۴ میلیارد ریال معادل ۶۷ درصد درآمد کسب شده است. از کل درآمد تیرماه (۱۷ هزار و ۱۱۴) مبلغ ۴ هزار و ۷۹ میلیارد ریال معادل ۲۴ درصد آن درآمد پایدار و ۷۶ درصد آن درآمد ناپایدار است.

اما امروز عابدین سالاری اسکر، کارشناس مدیریت شهری به تحلیل گزارش عملکرد شورای شهر پرداخت و در این خصوص اظهار‌کرد: مدیریت شهری کنونی مدعی است که برای اداره تهران «شهر فروشی» نمی‌کنند و گفتمان جدیدی را وارد ادبیات اداره شهرها در ایران کرده است، اما این ادعا چقدر با واقعیت انطباق دارد؟ معیار و ملاک علمی جهانی در باب شهر فروشی، نسبت و سهم «درآمدهای پایدار» به منابع درآمدی شهر است.

وی با توضیح این مساله که درآمد پایدار واجد سه شاخصه تداوم پذیری، انعطاف‌پذیری و حفظ کیفی محیط شهری است، تصریح‌کرد: این سه شاخصه مطلوبیت اقتصاد شهری، کالبدی، زیست محیطی و اجتماعی را در بر دارد، به عبارت ساده‌تر؛ هر چه سهم و میزان درآمدهای پایدار بیشتر باشد، معنایش این است که شهر کمتر فروخته شده است.

این کارشناس مدیریت شهری ادامه‌داد: در گزارش خزانه دار شورای شهر تهران که اعلام کرده از کل درآمد تیرماه شهرداری تنها ۲۴ درصد آن «پایدار» بوده است، معنای مقابل این سخن این است که؛ ۷۶ درصد درآمدهای شهرداری شامل؛ فروش اموال، عوارض بر پروانه‌های ساختمانی (زیربنا و پذیره)، عوارض مازاد تراکم، درآمد حاصل از تغییر کاربری، عوارض حذف پارکینگ، جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض بر بالکن و پیش آمدگی، عوارض بر تفکیک اراضی و ساختمان‌ها و … است؛ در واقع در ادبیات علمی و گفتمانی، شهرسازی و مدیریت شهری به درآمدهایی که اشاره شد، اصطلاحاً «شهر فروشی» می‌گویند.

در پایان سالاری اسکر ۲۴درصد درآمد پایدار مورد اشاره در این گزارش را مشمول دو تفسیر دانست و خاطرنشان‌کرد: برداشت ظاهری آن همان ادعایی است که می‌شود، اما باطن و حقیقت آن این است که، مدیریت شهری برای آن، کالا یا خدمتی تولید نمی‌کند و در وصول آن نیز نقشی ندارد. به عبارت روشن‌تر، می‌توان گفت که بخش عمده این ۲۴ درصد ادعایی، ناشی از «عوارض حاصل از مالیات بر ارزش افزوده» است که دولت آن‌را بر مصرف کننده وضع و دریافت و سپس سهمی از آن‌را به شهرداری می‌دهد؛ بنابراین اگر این بخش، از ۲۴ درصد کسر شود، احتمالاً زیر ۱۰درصد از درآمدهای شهرداری پایدار است و ادعای توقف شهر فروشی و تغییر گفتمان در اداره شهر تهران، توخالی و پوچ است. به دیگر سخن، اداره مالی و کالبدی شهر تهران با چند دهه گذشته تفاوتی نکرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=41814
  • 68 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.