تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد اقتصاد دانش‌بنیان عامل مشارکت مردم در جهش تولید رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران سازمان برنامه مکلف به بستن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها تمدید مهلت نوبت سوم کالابرگ افزایش شدید اجاره مسکن برای مستاجران ضرر شدید در کمین فولادسازان ایران افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم کشف منابع جدید نفت و گاز در ایران جزئیات احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو افتتاح ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال ضرورت ایجاد انگیزه برای ساخت هتل در تهران مأموریت‌های جدی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم ۱۶ کشور در لیست جدید لغو روادید ضروزت توسعه زیرساخت‌های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت ایران صادرکننده خدمات نفتی به سایر کشورها کشف سفال‌های تاریخی در بانک ملی بازار تاریخی اصفهان محکومیت جدید برای استقلال وضعیت عجیب استقلال برای تمدید قرارداد بازیکنان غذاها و ویتامین‌های موثر در کاهش یبوست تعطیلی پایانه قدیم شرق تهران تا پایان پاییز ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب رویکرد جدید ایران در توسعه میادین گازی صنایع و ماشین آلات معدنی مکلف به دریافت شناسه کالا جزئیات وام ودیعه مسکن به مدیران شهرداری رگبار باران و وزش باد شدید در تهران واگذاری خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی به ۲ شرکت‌ داخلی افزایش حقوق بازنشستگان از ماه جاری افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم پیش‌بینی سه خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آغاز قطعی برق فولادسازان در تابستان تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات مردم توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده به کشور حضور نهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا توقف ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر

2

راهبردهای توسعه صنعت پتروشیمی

  • کد خبر : 140203
  • 28 بهمن 1402 - 13:28
راهبردهای توسعه صنعت پتروشیمی
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین صنایع کشور (شاید مهمترین آن) در ارزآوری، اشتغال آفرینی و ثروت آفرینی بوده است و صنعت پتروشیمی را باید صنعت استراتژیک ایران برشمرد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: تکمیل زنجیره ارزش در حوزه تولید به معنای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی است که به این واسطه، کارخانجات و کارگاههای متعددی شکل می گرید و سرمایه بخش خصوصی به گردش در می آید و سود خلق می کند.

وی گغت: در این مسیر، اشتغالزایی و افزایش درآمد مالیاتی دولت از محل سودآوری بخش خصوصی نیز به صورت توآمان محقق می شود. از طرفی خدمات پشتیبان بخش تولید نیز رفته رفته شکل می گیرد و به خلق ارزش افزوده بیشتر در اقتصاد و به تبع اشتغالزایی مضاعف کمک می کند. چنانچه با نگاه کلان تر به زنجیره ارزش نگاه شود، می توان مطابق منحنی صورت خندان، ابتدای زنجیره را بخش تحقیق و توسعه دانست که نقطه تولد یک فناوری و محصول جدید است. حلقه بعدی زنجیره ارزش، بخش طراحی مفهومی و جزئی است که قبل از اجرای طرح قرار دارد. سپس خرید کالا و تجهیزات است که پیش از مرحله تولید قرار گرفته است.

او در پاسخ به این پرسش، در ابتدا باید ماموریت ها و اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی را ترسیم کرد. طی سال­ های اخیر با تغییر مأموریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سازمان بنگاه­دار به سازمان توسعه­ ای اهداف کلان صنعت پتروشیمی به قرار ذیل تثبیت شد:

۱.توسعه پایدار و متوازن صنعت پتروشیمی در راستای تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ صنعت پتروشیمی کشور با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش بر اساس مطالعات آمایش سرزمین،

۲.توسعه سرمایه­گذاری و ایجاد ظرفیت­های جدید محصولات پتروشیمیایی و افزایش ارزش افزوده منابع هیدروکربوری با لحاظ نمودن تکمیل زنجیره ارزش با اولویت تکمیل طرح­ های نیمه تمام،

۳.ارتقاء سهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی و حضور مؤثر در بازارهای جهانی،

۴.توسعه فناوری و فعالیت شرکت ­های دانش‌بنیان داخلی در راستای بومی سازی فناوری­ های نوین،

۵.توسعه بازار، تولید محصولات متنوع و حضور در بازارهای داخلی (صنایع پایین­ دستی) و بین­ المللی جدید،

۶.فراهم شدن شرایط قانونی تخصیص منابع مالی مورد نیاز طرح ­های پتروشیمی،

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طی مدت برنامه ­های توسع ه­ای، تمامی تلاش و همت خود را به کار بسته تا با دستیابی به موقعیت برتر و حداکثر استفاده از مزیت ­های نسبی کشور حضوری موثرتر، در منطقه و جهان بدست آورد.

نماد چنین حضوری،  تغییرات شاخص ­ها و متغیرهای اقتصادی بنگاه، چون تولید، صادرات، سرمایه­ گذاری،  ارزش افزوده و سهم در تولید ملی، مشارکت ­های منطقه­ ای و گستردگی بازارهای هدف صادراتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ را در برمی گیرد. در پایان سال ۱۳۹۶ در صنعت پتروشیمی با تعداد ۵۳ مجتمع تولیدی به ظرفیت ۶۴ میلیون تن توانست با مصرف مجموع ۳۳.۳میلیون تن خوراک و سوخت از منابع بالادستی ۵۳.۶میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید گردید و با فروش ۳۰.۷ میلیون تن به عنوان محصول نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی درآمدی معادل ۱۷.۱ میلیارد دلار کسب شد.

در پایان سال ۱۴۰۱ در صنعت پتروشیمی با تعداد ۶۷ مجتمع تولیدی به ظرفیت ۹۱.۵ میلیون تن و با مصرف مجموع ۴۷.۵میلیون تن خوراک و سوخت از منابع بالادستی ۶۹.۶میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید گردید و با فروش ۳۹.۶ میلیون تن به عنوان محصول نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی درآمدی معادل ۲۶.۸میلیارد دلار کسب شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اهداف تعیین شده در طی سال‌های برنامه ششم ۲۰ طرح با مجموع ظرفیت ۲۸.۳ میلیون تن به بهره ­برداری رسیده است که پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز ۵ طرح دیگر با ظرفیت ۴.۶ میلیون تن بهره‌برداری خواهد شد که باعث محقق شدن ظرفیت ۹۶.۳ میلیون تن در پایان برنامه ششم می­ شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: ه منظور کاهش واردات ۲.۱ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی و ارتقای تاب‌آوری زنجیره ارزش محصولات نفتی، پس از مطالعه روی محصولات وارداتی و شناسایی کمبود و نیاز داخلی، مطالعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در جهت اهداف زیر توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شد:

-افزایش ارزش افزوده و به تبع، درآمدزایی بیشتر برای بخش خصوصی و دولت

-کاهش خام و نیمه‌خام فروشی

-رفع نواقص موجود در زنجیره ارزش کشور برای کاهش واردات

-خودکفایی در تأمین بازار داخلی و افزایش تاب‌آوری

-کاهش ارزبری

-اشتغالزایی

-تنوع‌بخشی سبد محصولات و در نتیجه مقاصد صادراتی.

نتایج این مطالعه در قالب طرح‌های زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی به صورت ۲۰ بسته در پنج زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، آروماتیک و بوتیلن به مجموع ظرفیت اسمی ۳.۸میلیون تن در سال با سرمایه‌گذاری ۴.۲ میلیارد دلار و با قابلیت تولید سالانه ۴.۴ میلیارد دلار از انواع محصولات پایین‌دستی ارائه شده است.

 اشتغالزایی این طرح‌ها نیز در دوره ساخت حدود ۲۳ هزار نفر خواهد بود.طرح‌های فوق  بر اساس دسترسی هلدینگ‌ها به خوراک‌های مورد نیاز، در قالب طرح‌های ملی خودکفایی به آنها ابلاغ شده است و تعدادی از هلدینگ‌ها برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند.

در حال حاضر ۳۶ موافقت‌نامه اصولی به ظرفیت بیش از ۵ میلیون تن در سال برای طرح‌های زنجیره ارزش صادر شده است و ۷ طرح دیگر نیز منتظر ورود سرمایه‌گذاران جدید هستند. 

وی بیان کرد: در مورد جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد و صنعت کشور و به ویژه در مورد نقش آفرینی آن در حوزه ارزآوری باید گفت که با رشد فزاینده مصارف محصولات پتروشیمیایی در جهان و ایجاد بازاری گسترده در این حوزه، طی سالیان گذشته، و سیاست­گذاران کشور با تمرکز در برنامه­ریزی، طراحی و احداث مجتمع ­های عظیم نفت، گاز و پتروشیمی در صدد استفاده بهینه از این منابع اقتصادی با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و بهره­گیری بهینه از مزیت وجود منابع عظیم هیدروکربوری و موقعیت استراتژیک جغرافیایی کشور با استفاده از آخرین دستاوردهای دانش و فناوری در این صنعت مهم بوده ­اند. اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در کشور، روزانه حدود یک میلیون بشکه معادل نفت خام از منابع هیدروکربوری به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می شود.

بر اساس گزارش ها، سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده پتروشیمی منطقه خاورمیانه در سال ۱۴۰۱ برابر ۴۲/۲۷ درصد و سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده پتروشیمی جهان ۶۸/۲ درصد است.

طبق آمارهای سال ۱۳۹۹ ترازنامه هیدروکربوری کشور، سهم هیدروکربور­های مصرف شده در صنعت پتروشیمی به عنوان خوراک، حدود ۹% کل هیدروکربورهای مصرفی در کشور بوده است، که در نتیجه آن حدود ۷/۶۹ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده ­است. سهم صنعت پتروشیمی از ارزش صادرات محصولات غیر نفتی کشور ۳۰ درصد است، که نشان­دهنده ارزش افزوده بالای این صنعت و نیز کاهش خام فروشی از طریق صنعت پتروشیمی است.

شاهمیرزایی د پایان بیان کرد: از اقدامات ارزشمند صنعت پتروشیمی که با پیثگیری های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال جاری محقق شد.

فروش اعتباری محصولات پتروشیمی به صنایع پایین دستی است که از ابتدای سال به بیش از ۶۳ همت فروش اعتباری به عنوان هدیه صنعت پتروشیمی به بخش خصوصی بوده است که با این امر موجب رونق کارگاه های کوچک و متوسط شده است که با این امر هم به موضوع اشتغال و هم ایجاد ارزش افزوده بیشتر کمک شایانی شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=140203
  • 80 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.