تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده ارایه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران

1

حرکت فولاد خوزستان به سمت فناوری‌های جدید

  • کد خبر : 137709
  • 22 دی 1402 - 12:11
حرکت فولاد خوزستان به سمت فناوری‌های جدید
مدیرعامل فولاد خوزستان بیان کرد: فولاد خوزستان در حال حرکت به سمت فناوری‌های جدید است و از ذخیره 37میلیون یورو با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افق تهران در خصوص قراداد‌ها اظهارداشت: بحثی که شرکت ملی گاز در خصوص تبدیل قراردادهای گازی به قرارداد هشت ماهه کرده است، مربوط به ظرفیت‌های جدیدی است که قرار است ایجاد شود. یعنی شرکت‌های جدیدی که بنای اخذ مجوز دارند قرارداد را به صورت هشت ماهه تمدید می‌کنند. در مورد شرکت‌هایی که از قبل قراداد دارند و شرکت گاز موظف به تأمین گاز است.

وی اضافه کرد: چالش گاز چالشی است که در سال‌‌های اخیر تبدیل به بحران شده است و مطمئناً وضعیت سال به سال بدتر خواهد شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان بیان کرد:روش‌‌های مختلفی در حوزه گاز به عنوان یک تکنولوژی استفاده می‌شود. روش‌هایی مثل ذخیره‌سازی یا گنبدهای نمکی یا مصرف ال ان جی یا اس ان جی. فولاد خوزستان در این حیطه بر سه پروژه تمرکز داشته است. یکی از این پروژه‌ها حضور در میادین گازی جدید در قالب تفاهم‌نامه‌ای تازه است.

وی ادامه داد:چون بیشتر در فصول سرد سال با مشکل گاز مواجهیم و امسال توقفات گازی از پاییز شروع شده و شرایط نسبت به سال گشته نامناسب‌تر است، بنابراین تولید آهن اسفنجی که به گاز زیادی نیاز دارد، را به فصول گرم که گاز کافی وجود دارد، موکول کردیم. این آهن ذخیره می‌شود تا فولادسازی متوقف نشود. استفاده از تکنولوژی هیدروژن هم در دستور کار است و در واحد شادگان در تلاشیم ۳۰ درصد مصرف را از پتروشیمی‌های استان خوزستان برای فاز اول بخریم. پیش‌بینی شده است که طی یک فرآیند ۳تا۴ساله بتوانیم هیدروژن را جایگزین گاز کنیم و تولید فولاد سبز را در مجموعه شادگان شروع کنیم.

مدیرعامل فولاد خوزستان درخصوص تولیدات دانش‌بنیان این‌گونه توضیح داد: در حوزه تولیدات دانش‌بنیان صنعت فولاد در پنج سال گذشته وابستگی ۲۵درصدی در قیمت تمام شده، به خارج از کشور داشته است. این یعنی نزدیک به حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰دلار. اتفاق خوبی که افتاده این است که با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان وابستگی به ۶۰تا۶۵دلار رسیده است. امیدواریم این وابستگی به ۱۰درصد برسد و تمرکزمان روی این موضوع است.

وی اتفاقات جدید صنعت فولاد را این‌گونه تبیین کرد: اتفاقی که در این سال‌ها افتاده این است که از مرحله بومی‌سازی به سمت نیازهای فناورانه به معنای کسب فن‌آوری‌های جدید می‌رویم و مباحث جدید و مهمی در صنعت فولاد مطرح می‌شود که پایداری تولید و تولید فولاد سبز و حوزه کربن را در بر می‌گیرد. این‌ها موضوعاتی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان و داخلی را مجاب خواهد کرد حرکت جدیدی را انجام دهند که بر اساس این سیاست‌ها بتوانند پیش بروند.

این مدیر ارشد در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی در فولاد خوزستان گفت: خود پایداری تولید و تولید فولاد سبز و تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی معیاراصلی اقتصاد مقاومتی است. این در شرایطی است که تحریم‌ها شرکت‌ها را بسیار تحت تأثیر قرار داده ولی شرایطی را فراهم کرده است که به شرکت‌های داخلی اعتماد و اعتقاد پیدا کنیم و این موضوع را در مجموعه فولاد خوزستان می‌شود دید. ما برای اوّلین بار توانسته‌ایم بالغ بر ۲۵۰۰ قطعه را بومی‌سازی کنیم. از این محل نزدیک به ۳۷میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم. نزدیک به ۲۰۷میلیون یورو پروژه تعریف کرده‌ایم که تا کنون توانستیم نزدیک به ۶۰درصد پروژه‌ها را محقق کنیم.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: در فولاد خوزستان به ازای هر تن تولید فولاد نزدیک به ۴مترمکعب آب مصرف می‌کنیم که عمده آن از کارون برداشت می‌شود. پروژه‌ای که دنبال می‌شود این است که پساب صنعتی شرکت که در پایین‌دست دفع می‌شد و آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کرد در قالب پروژه ROV که با ظرفیت ۷۵۰ متر‌ مکعب در ساعت تعریف شد با بازدهی نزدیک به ۸۵درصدی به چرخه مجموعه برگشت. این پروژه دو مزیت دارد یکی این‌که برداشت ما را از کارون حداقل ۶۰درصد کم می‌کند و پساب آلوده کمتر می‌شود.

انتهای پیام/

علی شریفی

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=137709
  • نویسنده : علی شریفی
  • 101 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.