تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افزایش ظرفیت تولید متانول کشور به بیش از ۱۴ میلیون تن ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور از محل صادرات مشتقات نفتی اعلام شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی برای مستاجران جزئیات ساخت خط ۹ متروی تهران برنامه شهرداری تهران برای استفاده از دوچرخه‌ جزئیات اجرای بخش‌نامه کاهش عوارض صادرات محصولات زنجیره فولاد افزایش خطر سکته مغزی با عصبانیت آمادگی ۵ سرمایه‌گذار برای تولید بنزین از متانول اعمال موانع و محدودیت‌های تولید فولاد ایران دومین تولیدکننده بزرگ سوخت‌های مایع موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح احکام مالیاتی جزئیات تصویب لایحه کاهش ساعت کار ادارات دهان اولین عضو نشان‌دهنده ابتلا به آلزایمر ضرورت برگزاری جلسه هم‌اندیشی درخصوص قرارداد چین انتقاد عضو شورای شهر از شهرداری تهران ضرورت ارتباط مستقیم نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر تهران جزئیات مرمت آرامگاه کوروش شکایت مجدد باشگاه استقلال از ۲ پرسپولیسی اعلام شرایط برگزاری امتحانات نهایی ترکیب احتمالی استقلال برای مصاف با فولاد خوزستان ظهور بیماری‌های ویروسی و عفونی بعد از مصرف توت فرنگی افزایش تدریجی ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در پایتخت قرارداد شهرداری با چین از بهترین قراردادهای تاریخ کشور آخرین قیمت آپارتمان‌های ۴۰ متری در مناطق مختلف پایتخت جزئیات برداشت ماهانه مالیات از حقوق کارمندان انتظار بی‌جواب تولیدکنندگان از وزیر صمت افزایش ۶ برابری هزینه برق فولادسازان افزایش صادرات معدن و صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار بررسی مجدد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ توصیه‌های برای کاهش علایم حساسیت فصلی افتتاح ۴ بازار جدید تره‌بار در تهران ضرورت توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی حمل و نقل همگانی پایتخت تاکید شهردار تهران بر لزوم اتصال پایانه جدید شرق به شبکه مترو برگزاری نمایشگاه گل محلات به زودی اعلام مبلغ پاداش استقلالی‌ها تا قهرمانی

0

ریشه‌یابی عدم‌ تمرکز دانش آموزان

  • کد خبر : 136989
  • 14 دی 1402 - 8:36
ریشه‌یابی عدم‌ تمرکز دانش آموزان
کارشناس روانشناسی بیان کرد: تمرکز در کودکان نقش کلیدی در فرایند یادگیری آنان ایفا میکند و تشخیص بموقع دلایل عدم تمرکز می‌تواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛ مشکل بی‌توجهی و نداشتن تمرکز لازم برای یادگیری موضوعی است که می‌تواند از کودکی الگویی برای یادگیری شود و به‌اندازه‌ای مهم است که بسیاری از والدین و معلمان اغلب نگران می‌شوند که دانش آموز مشکل خاصی مانند بیش فعالی (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) یا ADHD داشته باشد.

البته شاید بعضی کودکان چنین مشکلی هم داشته باشند. ولی این مشکل فقط یکی از عوامل تأثیر گذار در این خصوص است و موضوعات مهم دیگری هم می‌توانند در نداشتن تمرکز لازم دانش آموزان مؤثر باشند که همه آن‌ها باید بررسی و تا حد امکان بر طرف شوند.

عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان

مهدیه نقره، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی درباره دلایل نداشتن تمرکز بعضی دانش آموزان گفت: عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان در کلاس درس تأثیر گذار باشد. محیطی که از قبل کودک تربیت شده و نوع رفتار والدین در خانواده و بازی‌هایی که والدین برای او در نظر می‌گرفته‌اند، رفتار معلم یا مربی، خصوصیات خود دانش آموزان، محیط آموزشی و محتوای درس.

به گفته این روان شناس بهتر است هر کدام از عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان که توسط منابع مختلف شناسایی شده است به طور جداگاه پرداخته شود.

نقش والدین و محیط خانه

عوامل مرتبط با والدین: نخستین جایی که کودکان در آن پرورش پیدا می‌کنند و با محیط پیرامون خود آشنا می‌شوند فضای خانه است. نوع رفتار مادر و پدر با همدیگر و فضای آرام یا ناآرام حاکم بر خانه گاهی به گونه‌ای است که در میزان یادگیری، علاقه کودک به فراگیری و تمرکز او بسیار تأثیر گذار است. مثلاً کودکی که در فضای متشنج و ناآرام بزرگ شده هنگام حضور در کلاس درس نمی‌تواند آرامش لازم را داشته باشد.

نقش مربی و معلم

عوامل مرتبط با معلم: دانش، مهارت‌های مختلف معلم، روش تدریس و تعامل معلم و مربی با دانش آموزان می‌تواند بر میزان توجه و یادگیری آن‌ها تأثیر بگذارد. برای مثال بعضی دانش آموزان ممکن است معلمی را ترجیح دهند که از نمایش‌های کاربردی، وسایل کمک آموزشی یا بصری و مثال‌های مختلف برای توضیح موضوع استفاده کند. در صورتی که دوست نداشته باشند سر کلاس معلمی باشند که بدون هیچ خلاقیت و محبتی فقط موضوعات درسی را بازگو می‌کند.

مهدیه نقره اظهار داشت: معلمانی که کارشان را دوست دارند، روش تدریس خاص و خلاقانه منحصر به فردی برای خود در نظر می‌گیرند و به بودن در کنار بچه‌ها و شغل خودشان مشتاق هستند می‌توانند حتی دانش آموزان بازیگوش را هم سر شوق بیاورند و آن‌ها را هم به درس خواندن علاقه‌مند کنند.

درس معلم ار بود زمزمه محبتی…

چنین معلمانی می‌توانند تمرکز دانش آموزان را برای داشتن دقت بیشتر هنگام یادگیری برانگیزند و به نوعی آن‌ها را به بودن سر کلاس علاقه‌مند کنند.

نقش دانش آموز

عوامل مرتبط با دانش آموز: وضعیت جسمی، ذهنی و عاطفی دانش آموز می‌تواند بر تمرکز آن‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال بعضی دانش آموزان ممکن است به دلیل خستگی، خواب آلودگی، گرسنگی، کم آبی، استرس یا مشکلات روانی در تمرکز مشکل داشته باشند. ضمن آنکه برخی از دانش‌آموزان هم ممکن است تفاوت‌های یادگیری خاصی داشته باشند، مانند اختلال نقص توجه بیش‌فعالی (ADHD) که فیلتر کردن عوامل حواس‌پرتی و ادامه کار را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند.

نقش محیط

عوامل مرتبط با محیط: این روان شناس، نقش محیط کلاس را نیز برای داشتن تمرکز مهم دانست و گفت: محیط فضای آموزشی نیز می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند سر و صدا، دما، روشنایی، تهویه و چیدمان صندلی می‌تواند توجه و راحتی دانش‌آموزان را تسهیل کند یا مانع از آن شود. مثلاً کلاسی که بیش از حد پر سر و صدا، گرم، تاریک، گرفته یا شلوغ باشد می‌تواند تمرکز و فرایند یادگیری دانش‌آموزان را دشوار کند.

محتوای درس

عوامل مرتبط با محتوای درس: کارشناس ارشد روان شناسی عمومی گفت: محتوای درس هم می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند دشواری، ارتباط، علاقه و تنوع درو س می‌توانند دانش آموزان را درگیر یا خسته کنند.

درسی که خیلی آسان، خیلی سخت، بیش از حد نامربوط به سن و سال و علایق دانش آموزان و کاربرد آن در زندگی روزمره یا خیلی کسل کننده و خیلی یکنواخت است می‌تواند باعث شود دانش آموزان علاقه و تمرکز خود را از دست بدهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136989
  • 79 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.