تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۱۶.۳ درصدی تولید فولاد خام ایران رفتارهای غلط غذایی خانواده عامل اصلی ایجاد بدغذایی تکمیل خطوط هفت گانه مترو تهران تا پایان امسال سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری افزایش ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری در دولت سیزدهم تشخیص زودرس ام اس با آزمایش خون پتروشیمی و فولاد ارزآورترین صنایع در ۱۴۰۲ تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تشکیل ۱۱ خانه جهادی در محلات تهران اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم آخرین تغییرات زمان واریز یارانه‌ها کاهش صادرات محصولات نهایی در کشور بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس عزم شورای شهر برای ورود واگن‌های مترو به کشور آغاز به کار هیات امنای محلات از امروز انتقاد عضو شورای شهر تهران از شهرداری تهران برگزاری اولین جلسه هیات مدیره استقلال پس از واگذاری بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان دو بازیکن خارجی در برنامه خرید تابستانی پرسپولیس آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی

0

ریشه‌یابی عدم‌ تمرکز دانش آموزان

  • کد خبر : 136989
  • 14 دی 1402 - 8:36
ریشه‌یابی عدم‌ تمرکز دانش آموزان
کارشناس روانشناسی بیان کرد: تمرکز در کودکان نقش کلیدی در فرایند یادگیری آنان ایفا میکند و تشخیص بموقع دلایل عدم تمرکز می‌تواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛ مشکل بی‌توجهی و نداشتن تمرکز لازم برای یادگیری موضوعی است که می‌تواند از کودکی الگویی برای یادگیری شود و به‌اندازه‌ای مهم است که بسیاری از والدین و معلمان اغلب نگران می‌شوند که دانش آموز مشکل خاصی مانند بیش فعالی (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) یا ADHD داشته باشد.

البته شاید بعضی کودکان چنین مشکلی هم داشته باشند. ولی این مشکل فقط یکی از عوامل تأثیر گذار در این خصوص است و موضوعات مهم دیگری هم می‌توانند در نداشتن تمرکز لازم دانش آموزان مؤثر باشند که همه آن‌ها باید بررسی و تا حد امکان بر طرف شوند.

عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان

مهدیه نقره، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی درباره دلایل نداشتن تمرکز بعضی دانش آموزان گفت: عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان در کلاس درس تأثیر گذار باشد. محیطی که از قبل کودک تربیت شده و نوع رفتار والدین در خانواده و بازی‌هایی که والدین برای او در نظر می‌گرفته‌اند، رفتار معلم یا مربی، خصوصیات خود دانش آموزان، محیط آموزشی و محتوای درس.

به گفته این روان شناس بهتر است هر کدام از عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان که توسط منابع مختلف شناسایی شده است به طور جداگاه پرداخته شود.

نقش والدین و محیط خانه

عوامل مرتبط با والدین: نخستین جایی که کودکان در آن پرورش پیدا می‌کنند و با محیط پیرامون خود آشنا می‌شوند فضای خانه است. نوع رفتار مادر و پدر با همدیگر و فضای آرام یا ناآرام حاکم بر خانه گاهی به گونه‌ای است که در میزان یادگیری، علاقه کودک به فراگیری و تمرکز او بسیار تأثیر گذار است. مثلاً کودکی که در فضای متشنج و ناآرام بزرگ شده هنگام حضور در کلاس درس نمی‌تواند آرامش لازم را داشته باشد.

نقش مربی و معلم

عوامل مرتبط با معلم: دانش، مهارت‌های مختلف معلم، روش تدریس و تعامل معلم و مربی با دانش آموزان می‌تواند بر میزان توجه و یادگیری آن‌ها تأثیر بگذارد. برای مثال بعضی دانش آموزان ممکن است معلمی را ترجیح دهند که از نمایش‌های کاربردی، وسایل کمک آموزشی یا بصری و مثال‌های مختلف برای توضیح موضوع استفاده کند. در صورتی که دوست نداشته باشند سر کلاس معلمی باشند که بدون هیچ خلاقیت و محبتی فقط موضوعات درسی را بازگو می‌کند.

مهدیه نقره اظهار داشت: معلمانی که کارشان را دوست دارند، روش تدریس خاص و خلاقانه منحصر به فردی برای خود در نظر می‌گیرند و به بودن در کنار بچه‌ها و شغل خودشان مشتاق هستند می‌توانند حتی دانش آموزان بازیگوش را هم سر شوق بیاورند و آن‌ها را هم به درس خواندن علاقه‌مند کنند.

درس معلم ار بود زمزمه محبتی…

چنین معلمانی می‌توانند تمرکز دانش آموزان را برای داشتن دقت بیشتر هنگام یادگیری برانگیزند و به نوعی آن‌ها را به بودن سر کلاس علاقه‌مند کنند.

نقش دانش آموز

عوامل مرتبط با دانش آموز: وضعیت جسمی، ذهنی و عاطفی دانش آموز می‌تواند بر تمرکز آن‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال بعضی دانش آموزان ممکن است به دلیل خستگی، خواب آلودگی، گرسنگی، کم آبی، استرس یا مشکلات روانی در تمرکز مشکل داشته باشند. ضمن آنکه برخی از دانش‌آموزان هم ممکن است تفاوت‌های یادگیری خاصی داشته باشند، مانند اختلال نقص توجه بیش‌فعالی (ADHD) که فیلتر کردن عوامل حواس‌پرتی و ادامه کار را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند.

نقش محیط

عوامل مرتبط با محیط: این روان شناس، نقش محیط کلاس را نیز برای داشتن تمرکز مهم دانست و گفت: محیط فضای آموزشی نیز می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند سر و صدا، دما، روشنایی، تهویه و چیدمان صندلی می‌تواند توجه و راحتی دانش‌آموزان را تسهیل کند یا مانع از آن شود. مثلاً کلاسی که بیش از حد پر سر و صدا، گرم، تاریک، گرفته یا شلوغ باشد می‌تواند تمرکز و فرایند یادگیری دانش‌آموزان را دشوار کند.

محتوای درس

عوامل مرتبط با محتوای درس: کارشناس ارشد روان شناسی عمومی گفت: محتوای درس هم می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند دشواری، ارتباط، علاقه و تنوع درو س می‌توانند دانش آموزان را درگیر یا خسته کنند.

درسی که خیلی آسان، خیلی سخت، بیش از حد نامربوط به سن و سال و علایق دانش آموزان و کاربرد آن در زندگی روزمره یا خیلی کسل کننده و خیلی یکنواخت است می‌تواند باعث شود دانش آموزان علاقه و تمرکز خود را از دست بدهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136989
  • 75 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.