تاریخ : چهارشنبه, ۲۱ آذر , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

«من شهردارم»؛ تسهیل‌گر حل مسائل تهران پیش‌بینی اعتبار برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ضرورت کاهش تلفات انرژی برای حل مشکل ناترازی مذاکرات ایران و ترکمنستان برای واردات گاز ضرورت جمع آوری گازهای مشعل با هدف صیانت از محیط زیست افزایش حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان شهری تهران آینده مبهم بازار فولاد ایران سازوکار مجلس برای توسعه حمل و نقل عمومی رشد ۱۳ درصدی معادن در صورت توسعه اکتشاف تحقق ۹۶ درصدی بودجه شهرداری تهران تا پایان آبان ماه ورود اتوبوس و تاکسی‌های برقی چینی به تهران واگذاری ۲۵۰ ون جدید به ناوگان تاکسیرانی پایتخت بارش باران در تهران طی روز دوشنبه فعال‌سازی ۲۵۰۰ اتوبوس گردشگری رایگان در پایتخت تبدیل حمام تاریخی کاشف‌السلطنه به محل برگزاری نمایشگاه راه‌های شناسایی کمبود ویتامین در بدن استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن برنامه بازگشت و تمرین فردای استقلال برای جام حذفی ترکیب احتمالی استقلال مقابل فولاد صدور نخستین مجوز حراج اموال تاریخی مجاز در ایران صنعت در تنگنای انرژی افزایش نرخ عوارض جابه‌جایی بار معدنی از جاده افزایش شدید عدم‌النفع صنایع به دلیل قطعی برق در تابستان مخالفت عضو شورای شهر با ۷ساله‌شدن دوره فعالیت شورای ششم تداوم افزایش آلودگی هوای تهران تا روز جمعه اعلام برنامه‌های هفته پژوهش کتابخانه و موزه ملی ملک تنوع‌بخشی به سبد سوخت با هدف تأمین پایدار خوراک پتروشیمی کمبود واگن در ناوگان حمل و نقل شرکت بهره‌برداری متروی پایتخت آغاز بهره‌برداری از پردیس جدید شرق از شنبه آینده طرح «من شهردارم» افتخار مدیریت شهری‌ وضعیت نامطلوب معیشت مردم اجازه مجلس به دولت جهت اخذ حق بیمه از مشترکان گاز و برق ضرورت مناسب‌سازی شهر برای حرکت معلولان افزایش دمای هوای تهران ایجاد هاب حمل و نقلی برای کاهش ترافیک بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

4

ریشه‌یابی عدم‌ تمرکز دانش آموزان

  • کد خبر : 136989
  • 14 دی 1402 - 8:36
ریشه‌یابی عدم‌ تمرکز دانش آموزان
کارشناس روانشناسی بیان کرد: تمرکز در کودکان نقش کلیدی در فرایند یادگیری آنان ایفا میکند و تشخیص بموقع دلایل عدم تمرکز می‌تواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛ مشکل بی‌توجهی و نداشتن تمرکز لازم برای یادگیری موضوعی است که می‌تواند از کودکی الگویی برای یادگیری شود و به‌اندازه‌ای مهم است که بسیاری از والدین و معلمان اغلب نگران می‌شوند که دانش آموز مشکل خاصی مانند بیش فعالی (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) یا ADHD داشته باشد.

البته شاید بعضی کودکان چنین مشکلی هم داشته باشند. ولی این مشکل فقط یکی از عوامل تأثیر گذار در این خصوص است و موضوعات مهم دیگری هم می‌توانند در نداشتن تمرکز لازم دانش آموزان مؤثر باشند که همه آن‌ها باید بررسی و تا حد امکان بر طرف شوند.

عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان

مهدیه نقره، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی درباره دلایل نداشتن تمرکز بعضی دانش آموزان گفت: عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان در کلاس درس تأثیر گذار باشد. محیطی که از قبل کودک تربیت شده و نوع رفتار والدین در خانواده و بازی‌هایی که والدین برای او در نظر می‌گرفته‌اند، رفتار معلم یا مربی، خصوصیات خود دانش آموزان، محیط آموزشی و محتوای درس.

به گفته این روان شناس بهتر است هر کدام از عوامل مؤثر بر تمرکز دانش آموزان که توسط منابع مختلف شناسایی شده است به طور جداگاه پرداخته شود.

نقش والدین و محیط خانه

عوامل مرتبط با والدین: نخستین جایی که کودکان در آن پرورش پیدا می‌کنند و با محیط پیرامون خود آشنا می‌شوند فضای خانه است. نوع رفتار مادر و پدر با همدیگر و فضای آرام یا ناآرام حاکم بر خانه گاهی به گونه‌ای است که در میزان یادگیری، علاقه کودک به فراگیری و تمرکز او بسیار تأثیر گذار است. مثلاً کودکی که در فضای متشنج و ناآرام بزرگ شده هنگام حضور در کلاس درس نمی‌تواند آرامش لازم را داشته باشد.

نقش مربی و معلم

عوامل مرتبط با معلم: دانش، مهارت‌های مختلف معلم، روش تدریس و تعامل معلم و مربی با دانش آموزان می‌تواند بر میزان توجه و یادگیری آن‌ها تأثیر بگذارد. برای مثال بعضی دانش آموزان ممکن است معلمی را ترجیح دهند که از نمایش‌های کاربردی، وسایل کمک آموزشی یا بصری و مثال‌های مختلف برای توضیح موضوع استفاده کند. در صورتی که دوست نداشته باشند سر کلاس معلمی باشند که بدون هیچ خلاقیت و محبتی فقط موضوعات درسی را بازگو می‌کند.

مهدیه نقره اظهار داشت: معلمانی که کارشان را دوست دارند، روش تدریس خاص و خلاقانه منحصر به فردی برای خود در نظر می‌گیرند و به بودن در کنار بچه‌ها و شغل خودشان مشتاق هستند می‌توانند حتی دانش آموزان بازیگوش را هم سر شوق بیاورند و آن‌ها را هم به درس خواندن علاقه‌مند کنند.

درس معلم ار بود زمزمه محبتی…

چنین معلمانی می‌توانند تمرکز دانش آموزان را برای داشتن دقت بیشتر هنگام یادگیری برانگیزند و به نوعی آن‌ها را به بودن سر کلاس علاقه‌مند کنند.

نقش دانش آموز

عوامل مرتبط با دانش آموز: وضعیت جسمی، ذهنی و عاطفی دانش آموز می‌تواند بر تمرکز آن‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال بعضی دانش آموزان ممکن است به دلیل خستگی، خواب آلودگی، گرسنگی، کم آبی، استرس یا مشکلات روانی در تمرکز مشکل داشته باشند. ضمن آنکه برخی از دانش‌آموزان هم ممکن است تفاوت‌های یادگیری خاصی داشته باشند، مانند اختلال نقص توجه بیش‌فعالی (ADHD) که فیلتر کردن عوامل حواس‌پرتی و ادامه کار را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند.

نقش محیط

عوامل مرتبط با محیط: این روان شناس، نقش محیط کلاس را نیز برای داشتن تمرکز مهم دانست و گفت: محیط فضای آموزشی نیز می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند سر و صدا، دما، روشنایی، تهویه و چیدمان صندلی می‌تواند توجه و راحتی دانش‌آموزان را تسهیل کند یا مانع از آن شود. مثلاً کلاسی که بیش از حد پر سر و صدا، گرم، تاریک، گرفته یا شلوغ باشد می‌تواند تمرکز و فرایند یادگیری دانش‌آموزان را دشوار کند.

محتوای درس

عوامل مرتبط با محتوای درس: کارشناس ارشد روان شناسی عمومی گفت: محتوای درس هم می‌تواند بر تمرکز دانش آموزان تأثیر بگذارد. عواملی مانند دشواری، ارتباط، علاقه و تنوع درو س می‌توانند دانش آموزان را درگیر یا خسته کنند.

درسی که خیلی آسان، خیلی سخت، بیش از حد نامربوط به سن و سال و علایق دانش آموزان و کاربرد آن در زندگی روزمره یا خیلی کسل کننده و خیلی یکنواخت است می‌تواند باعث شود دانش آموزان علاقه و تمرکز خود را از دست بدهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136989
  • 179 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.