تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد اقتصاد دانش‌بنیان عامل مشارکت مردم در جهش تولید رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران سازمان برنامه مکلف به بستن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها تمدید مهلت نوبت سوم کالابرگ افزایش شدید اجاره مسکن برای مستاجران ضرر شدید در کمین فولادسازان ایران افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم کشف منابع جدید نفت و گاز در ایران جزئیات احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو افتتاح ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال ضرورت ایجاد انگیزه برای ساخت هتل در تهران مأموریت‌های جدی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم ۱۶ کشور در لیست جدید لغو روادید ضروزت توسعه زیرساخت‌های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت ایران صادرکننده خدمات نفتی به سایر کشورها کشف سفال‌های تاریخی در بانک ملی بازار تاریخی اصفهان محکومیت جدید برای استقلال وضعیت عجیب استقلال برای تمدید قرارداد بازیکنان غذاها و ویتامین‌های موثر در کاهش یبوست تعطیلی پایانه قدیم شرق تهران تا پایان پاییز ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب رویکرد جدید ایران در توسعه میادین گازی صنایع و ماشین آلات معدنی مکلف به دریافت شناسه کالا جزئیات وام ودیعه مسکن به مدیران شهرداری رگبار باران و وزش باد شدید در تهران واگذاری خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی به ۲ شرکت‌ داخلی افزایش حقوق بازنشستگان از ماه جاری افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم پیش‌بینی سه خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آغاز قطعی برق فولادسازان در تابستان تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات مردم توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده به کشور حضور نهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا توقف ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر

2

طرح جدید دولت برای عدم قطعی گاز صنایع فولادی

  • کد خبر : 131803
  • 08 آبان 1402 - 12:49
طرح جدید دولت برای عدم قطعی گاز صنایع فولادی
شیوه‌ نامه جذب سرمایه‌گذار برای افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی ابلاغ شد که با اولویت مشترکان عمده و نیروگاه‌ها، صنایع بورسی می‌توانند با نصب تجهیزات لازم، گاز ذخیره و از قطعی جلوگیری کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ وزارت نفت از سال گذشته مطالعاتی را در خصوص ناترازی مصرف گاز آغاز کرد و با استفاده از نظرات کارشناسی، شیوه‌ نامه‌ای تهیه و اواسط اردیبهشت ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش در قالب این شیوه‌نامه، کارخانه‌ها بویژه صنایع عمده و انرژی‌بر، می‌توانند نسبت به احداث تأسیسات ذخیره‌سازی رو زمینی گاز اقدام کنند. شرکت گاز در ۶ ماه نخست سال، گاز بیشتری با تعرفه کنونی به آنها اختصاص می‌دهد. این صنایع گاز را به ال‌ان‌جی، سی‌ان‌جی و اس‌ان‌جی تبدیل و در فصل سرد از آن استفاده خواهند کرد.

تمام سرمایه‌گذاران غیردولتی می‌توانند تقاضاها برای احداث واحدهای مینی ال‌ ان‌ جی، اس‌ ان‌ جی و سی‌ ان‌ جی را به شرکت گاز ارسال و نسبت به تولید اقدام کنند و به متقاضیان داخل بفروشند. صنایع هم می‌توانند در مجاورت کارخانه‌ها با دریافت گاز از شرکت گاز با همان نرخ سوخت یا خوراک اقدام به احداث واحدهای مینی ال‌ ان‌ جی، اس‌ ان‌ جی و سی‌ ان‌ جی کنند و از گاز ذخیره‌شده در زمستان بهره ببرند.

کارخانه‌های سیمان که در فصل سرد سال از نفت‌کوره استفاده می‌کنند، می‌توانند به جای نفت‌کوره از گاز ذخیره‌ شده استفاده کنند که یک حرکت زیست محیطی نیز تلقی می‌شود. کارخانه‌هایی که در شعاع کمی از کلانشهرها قرار دارند و اجازه استفاده از نفت‌کوره را نیز در زمستان ندارند، احداث واحدهای مینی ال‌ ان‌ جی و سی‌ ان‌ جی برای آنها صرفه اقتصادی قابل‌ توجهی دارد.

امکان واردات ال‌ ان‌ جی از سوی سرمایه‌گذاران وجود دارد

در قالب این شیوه‌نامه شرایطی فراهم شده تا بخش‌های خصوصی و غیردولتی بتوانند از خارج ال‌ ان‌ جی خریداری و واحدهای تبدیلی به گاز طبیعی را در مرزهای آبی خلیج فارس با هماهنگی شرکت گاز ایجاد کنند و گاز طبیعی را از طریق خطوط شبکه سراسری گاز به مشتریان تحویل دهند. شرکت گاز تنها هزینه انتقال گاز را دریافت خواهد کرد. بنابراین فرصت بسیار مطلوبی ایجاد شده تا ناترازی گاز از طریق واردات ال‌ ان‌ جی از سایر کشورها از سوی بخش غیر دولتی و خصوصی برطرف شود.

فرمول‌های مربوط به نحوه قیمت‌گذاری خوراک واحدهای مینی ال‌ان‌جی، اس‌ان‌جی و سی‌ان‌جی در شیوه‌نامه موردنظر اعلام شده است تا سرمایه‌گذاران به‌طور کامل مطلع باشند. همچنین همه سرمایه‌گذاران احداث واحدهای یادشده و افرادی که متقاضی واردات ال‌ان‌جی هستند، می‌توانند برای دریافت اطلاعات تکمیلی به شرکت ملی گاز ایران و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت مراجعه کنند.

اگر مشترک عمده مصرف‌کننده گاز اقدام به احداث واحدهای ذخیره‌سازی رو زمینی نکند به‌تدریج تعرفه گاز مصرفی آن برای دوره اوج مصرف در فصل سرد سال افزایش می‌یابد. به‌طوری‌که در ابتدای سال آینده، ۳۰ درصد افزایش گازبها خواهند داشت و تا سال ۱۴۰۵ تا ۵۰ درصد تعرفه آنها در دوره اوج مصرف افزایش می‌یابد.

بازگشت سرمایه‌ در مدت پنج سال

بسیاری از شرکت های صنعتی بزرگ در دوره محدودیت گاز در زمستان برای عدم توقف تولید، آماده خرید گاز تا ۶۰ سنت هستند یعنی عدم‌نفع تولید برای آنها خسارت‌بار است که حاضرند این گاز را ۱۲ برابر گران‌تر بخرند. ساخت کارخانه مینی‌ ال‌ ان‌ جی حدود ۱.۵ سال‌ زمان می‌برد. واحدهای اس‌ ان‌ جی و سی‌ ان‌ جی در مدت‌زمان کمتری قابل احداث هستند.

وزارت نفت ذخیره‌سازی گاز را به روش زیر زمینی انجام می‌دهد و روی تخلیه تعدادی از میدان‌ها برای ذخیره‌سازی زیر زمینی تمرکز شده تا ظرفیت ذخیره‌ سازی را به ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال برسد. فرآیند تخلیه میدان‌ها زمان‌بر است اما ذخیره‌سازی رو زمینی زمان بسیار کمتری می‌برد و سریع‌تر به نتیجه مورد نظر می‌رسد.

اکنون مجموع حجم ذخیره‌سازی گاز سالانه ۳.۵ میلیارد مترمکعب است که در فصل سرد، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب از محل این ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. برنامه‌ریزی شده در قالب برنامه هفتم توسعه، حجم ذخیره‌سازی زیرزمینی و روزمینی به ۵ درصد نیاز گاز کل برسد. به این صورت اگر حجم گاز مصرفی کل ۲۲۰ میلیارد مترمکعب باشد و بتوان ۱۱ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره‌ شده داشت به‌تدریج حجم ذخیره‌سازی افزایش می یابد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=131803
  • 48 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.