تاریخ : یکشنبه, ۶ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز طرح حذف کارت‌های بانکی حیرت انگیزترین باغ‌های تهران جهش و تحول صنعت نفت در دولت سیزدهم ابلاغ مصوبه استمرار اجرای طرح کالابرگ در سال ۱۴۰۳ تصویب افزایش ۳۰ درصدی بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری شهرداری تهران افزایش سرعت تکمیل پروژه‌های شهری تاثیر دهانشویه چای سبز در مقابله با بیماری لثه کنترل نوسان قیمت مسکن با اجرای قانون ساماندهی بازار مسکن اثر تعطیلی شنبه‌ها بر دخل و خرج دولت اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده خانه تیمورتاش جاذبه‌ توریستی تهران ضرورت اصلاح قوانین برای کنترل مازاد فولاد کشور ضرورت تسهیل صادرات فولاد برنامه‌های مهم شهرداری تهران در حوزه مسکن و معیشت اعلام نرخنامه محصولات غذایی منجمد نیمه‌آماده حمایت‌های رئیس جمهور باعث انعقاد قرارداد شهرداری تهران با چین رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در دولت شهید رئیسی ۴ راه طبیعی برای بهبود حافظه لیست خرید پرستاره نکونام برای استقلال تسویه کامل بدهی‌های داخلی و خارجی اعلام زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان قیمت اجاره‌بهای مسکن در مناطق مختلف تهران جزئیات پایان مدت زمان ریاست مجلس ضرورت توجه نهادهای مسئول به مشکلات فولاد ضرورت تغییر سیاست قیمت‌گذاری فولاد موافقت مجلس با ۳ ساله شدن دوره هفتم شوراهای شهر استمرار رکود در صنعت فولاد کشور جزئیات نام‌گذاری بزرگراهی به نام خیابان آیت‌الله رئیسی در پایتخت تعیین شهریه مدارس غیردولتی تا ۱۵ خرداد اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دبیرستانی‌ها بهترین زمان برای نوشیدن آب اعزام قطار جهت جابجایی مسافران در مترو رفع مشکل پنج ساله واگن‌های مترو رقابت هیئت مدیره پرسپولیس با استقلال کشف داروی جدید برای سرطان ریه ستاره پرسپولیس راهی یورو ۲۰۲۴

1

تحول صنعت فولاد با قدرت هوش مصنوعی

  • کد خبر : 130535
  • 20 مهر 1402 - 13:51
تحول صنعت فولاد با قدرت هوش مصنوعی
علی رغم اینکه هوش مصنوعی یک راه حل نسبتا جدید در حوزه فناوری است، اما توانسته است به مشاغل مختلفی راه پیدا کند. در واقع هر نوع سیستمی که مبتنی بر دانش باشد و این دانش خود را از داده‌های ورودی دریافت کند می‌تواند از هوش مصنوعی در هدایت سیستم خود استفاده کند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ با اهمیت هوش مصنوعی در صنعت فولاد با هم بیشتر آشنا شویم. علی رغم اینکه هوش مصنوعی یک راه حل نسبتا جدید در حوزه فناوری است، اما توانسته است به مشاغل مختلفی راه پیدا کند. در واقع هر نوع سیستمی که مبتنی بر دانش باشد و این دانش خود را از داده‌های ورودی دریافت کند می‌تواند از هوش مصنوعی در هدایت سیستم خود استفاده کند. علاوه بر این، کسب و کارهای تولیدی می‌توانند از این داده ها برای پایدارتر کردن و توسعه دادن مدل کسب و کار خودشون استفاده کنند تا بهره وری و یا کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا ببرند.

هر ساله از چرخه تولید تا مصرف فولاد که اصطلاحا به آن زنجیره فولاد گفته میشه، مقادیر شگفت انگیزی از داده ها تولید میشوند.  اما در گام اول لازم است موانع صنعت فولاد در فرایند تولید شناسایی شوند. اولین مشکل این است که فرایندهای تصمیم گیری، اغلب توسط اپراتورهای صورت میگیرد.

هزینه یادگیری و آموزش این نیروها پیش از ورود به فرایند تولید از یکسو و محدودیت بٌعد مسافت و جابجایی به محل کار برای کارکنان از سوی دیگر یک مانع برای تولید داده ها در بخش تولید به حساب می آیند. اما تصور کنید که از هوش مصنوعی برای بسیاری از فرایندها استفاده شود چرا که بسیاری از این فرایندها را میتوان از راه دور و با استفاده از machine learning انجام داد.

در تعریف فرایندها، در هر سطح و جایگاهی که باشد، داده ها نقش مهمی دارند و اغلب این داده ها در طول زمان تغییر می‌کنند. از طرفی این داده ها ممکن است در طول دوره های مختلف زمانی، تحت تاثیر مواردی همچون جنگ و یا همه گیری کرونا قرار گیرند و حجم داده های ورودی را به حداقل برسانند. در این مواقع هوش مصنوعی می‌تواند انحرافات ایجاد شده در داده ها را به خوبی شناسایی کند و با اصلاح فرایند به گونه ای عمل کند که خطاها تکرار نشوند.

هوش مصنوعی به چندین دلیل می‌تواند در صنعت فولاد مورد استفاده قرار بگیرد. اول اینکه ماشین ها در هوش مصنوعی محدود به یادگیری فعالیت‌های رایج نیستند، بلکه آنها می‌توانند الگوها را نیز بیاموزند و بدین ترتیب سطح بالایی از درک اطلاعات که دریافت آنها توسط مغز انسان تصور نمی‌شود، توسط ماشین‌های هوش‌مصنوعی یادگیری و به مرحله اجرا در می آید.

علاوه بر این، هوش مصنوعی میتواند در موقعیت های مخاطره آمیز برای جان انسان ها بجای اپراتور مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین به نیروی کار نیز فرصت داده می‌شود که بر روی وظایفی با ارزش افزوده بیشتری مشغول بکار شوند.

همچنین هوش مصنوعی در پیش بینی مکانیسم‌ها و مدل های مبتنی بر داده می‌تواند بسیار مفید و دقیق عمل کند.

صنعت فلزات ستون فقرات رشد اقتصاد جهانی است. با اینحال صنعت فلزات به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انتشار گازهای گلخانه ای، باید اقدامات کربن زدایی را برای مبارزه با تهدید تغییرات آب و هوایی انجام دهد. آیا سهم گازهای گلخانه ای تولید شده در صنعت فولاد را می‌دانید؟ انجمن جهانی فولاد تخمین زده است که ۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای توسط صنعت فولاد تولید میشود. بنابراین بسیار مهم است که صنایع فولاد و تمامی صنایع وابسته به آن تحت سایه تکنولوژی جدید به فعالیت خود ادامه دهند.

ارائه این آمار در رابطه با صنعت فولاد و هوش مصنوعی چه معنایی دارد؟ گفته میشود که با احتمال افزایش سرسام آور تقاضا و فشار برای کاهش اثرات گازهای گلخانه ای، این صنعت باید پذیرای فناوری های دیجیتالی سازی و هوش مصنوعی باشد. بنابراین صنعت فولاد میتواند با پشتیبانی از فناوری های جدید از جمله اینترنت اشیاء و محاسبات ابری، به تولیدکنندگان این امکان را بدهد که به بهینه سازی دارایی های خود بپردازد. در همین رابطه، مجمع جهانی اقتصاد تخمین می زند که دیجیتالی شدن می تواند ۴۰۰ میلیارد دلار را در صنعت فلزات در دهه آینده باز کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=130535
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.