تاریخ : دوشنبه, ۷ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تشریح جزئیات جدید از لایحه حجاب غذاهای فوق فرآوری شده عامل آسیب به مغز سرنوشت تاکسی‌های برقی در تهران معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی برای مالکان خوش حساب تغییر ساعات کاری مراکز معاینه فنی خودروهای پایتخت قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار افزایش نسبی دما در تهران مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران نمک دریا آلوده به فاضلاب مانور خاموشی در خطوط ۷ گانه مترو تهران انتقاد از افت فشار آب در مناطق جنوبی تهران انتقاد از خشک شدن درختان در برخی بوستان‌های تهران ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری دولت در بخش انرژی فولادسازان سیاست‌های ارزی موجب افت تولید فولاد افزایش ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در فروردین سال ۱۴۰۳ افزایش ۸ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی راه‌اندازی سایت معرفی شهروندان نمونه پایتخت تا سال آینده جزئیات رونمایی از الواح هخامنشی استرداد شده از آمریکا ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری‌‌ها حمایت از شایسته‌سالاری تنها راه مقابله با فساد آغاز نوبت‌گیری جهش تحصیلی شهرستان‌های استان تهران از امروز مشکلات تیروئید از شایع‌ترین اختلالات غدد اصلاح مصوبه نماهای ساختمان در تهران پیش‌بینی وزش باد شدید و گرد و خاک در برخی نقاط تهران ضرورت اعلام طرح سوال از شهردار به ریاست شورا جزئیات سرقت از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه آغاز طرح حذف کارت‌های بانکی حیرت انگیزترین باغ‌های تهران جهش و تحول صنعت نفت در دولت سیزدهم ابلاغ مصوبه استمرار اجرای طرح کالابرگ در سال ۱۴۰۳ تصویب افزایش ۳۰ درصدی بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری شهرداری تهران افزایش سرعت تکمیل پروژه‌های شهری تاثیر دهانشویه چای سبز در مقابله با بیماری لثه کنترل نوسان قیمت مسکن با اجرای قانون ساماندهی بازار مسکن اثر تعطیلی شنبه‌ها بر دخل و خرج دولت اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده

12

تکمیل مترو مهمترین رویکرد توسعه ناوگان عمومی پایتخت

  • کد خبر : 128884
  • 27 شهریور 1402 - 9:30
تکمیل مترو مهمترین رویکرد توسعه ناوگان عمومی پایتخت
شهردار تهران بیان کرد: تکمیل مترو مهمترین رویکرد توسعه ناوگان عمومی پایتخت است.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران؛ علیرضا زاکانی روز یکشنبه به منظور ارائه گزارش وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت در صحن یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد و در این خصوص افزود: این پنج محور، مسیری است که ما در آن حرکت می کنیم و مهمترین بخش توسعه، مترو است که در این بخش شرایطی را در حوزه ناوگان و خطوط داریم.

وی اظهارداشت: کاهش تقاضای سفر یکی از موارد مهم است که از طریق مناسب سازی و هوشمندسازی قابل دستیابی است.

شهردار تهران با بیان اینکه درحال حاضر استفاده از حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد و وسایل شخصی ۶۶ درصد است، گفت: باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد که در این راستا افزایش ناوگان، ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی و کمک به مردم برای انتخاب درست تر وسایل نقلیه در دستورکار قرار دارد.

زاکانی با اشاره به اینکه جهان به سمت و سویی می رود که به جای سوخت فسیلی از سوخت برقی استفاده کند، گفت: در شهر تهران از طریق افزایش ناوگان برقی و ایجاد زمینه بهره مندی از الگوهای پاک به این سمت حرکت خواهیم کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه اجرای هفت خط از گذشته آغاز شده بود، گفت: در شهریورماه سال ۱۴۰۰، ۲۶۰ کیلومتر و ۱۴۰ ایستگاه تحویل گرفتیم و امروز ۲۷۴ کیلومتر خط و ۱۵۰ ایستگاه داریم که ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه ایجاد و اضافه شده است و تا پایان امسال نیز ۱۰ کیلومتر در داخل شهر اضافه می شود و علاوه بر آن ۱۴ ایستگاه افتتاح می شود.

در مهرماه ۲۲ کیلومتر مترو در پرند افتتاح خواهد شد
زاکانی با بیان اینکه در مهرماه ۲۲ کیلومتر مترو در پرند افتتاح خواهد شد، گفت: یک محور نیز از دریاچه به سمت شرق است که مهرماه آغاز می شود و تا پایان سال محور دریاچه به غرب و جنت آباد به سمت شرق نیز اضافه می شود.

وی با بیان اینکه عملکرد توسعه خطوط در مدت اخیر و اقدامات برنامه ریزی شده تا پایان سال شیب افزایشی دارد، گفت: ۴۲ رام قطار DC در ناوگان داریم؛ ۱۲۹ رام قطار AC نیز در خطوط فعال هستند و در مجموع هزار و ۱۹۷ واگن در خدمت شهروندان است.

شهردار تهران افزود: خط پنج تعداد ۲۶۰ واگن و ۶۶ لوکوموتیو دارد که با این عدد و رقم هزار و ۴۶۹ واگن در مترو داشته ایم که در ادوار گذشته ۲۸ واگن از مدار خارج شده و قابلیت بازسازی ندارد.

وی تاکید کرد: عملکرد این دوره بیش از عملکرد چهار سال دوره پنجم است و تفاوت اساسی بین مدیریت شهری دوره پنجم و ششم وجود دارد. برخی روزنامه ها و رسانه ها از آرزوها و علایق خود سخن می گویند اما یاد گرفته ایم به جای اینکه حرف بزنیم، عمل کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ۱۰۸ رام قطار AC و ۳۵ رام قطار DC تا پایان سال در دستور اورهال است، گفت : موضوع بسیار جدی که افتخار آن به این دوره مدیریت شهری رسید، قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی است که از سال ۱۳۹۵ معطل مانده بود.

شهردار تهران تأکید کرد: هزار و ۴۶۹ واگن در کمتر از سه دهه داریم و موفق شدیم حکم قانونی برای ۶۳۰ دستگاه واگن را به همت دولت دریافت کنیم که باید از رئیس جمهور در این زمینه تقدیر کرد.

وی با اشاره به جلسات هفته گذشته با شرکت و کشور مورد نظر، ادامه داد: این شرکت پذیرفت که ۲۵ درصد به تعداد واگن ها اضافه شود و به ۷۹۱ واگن برسد. ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز از سوی بخش خصوصی، مپنا، جهاد دانشگاهی و واگن سازی شهرداری تهران، تولید می شود.

زاکانی ادامه‌داد: ۷۹۱ واگن در کنار ۱۱۳ واگن ملی جهش اساسی را در ناوگان ایجاد خواهد کرد.

زاکانی درباره ساخت تراموا، نیز اظهار داشت: مطالعات از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود که توسعه یافت و از ۱۰ محوری که باید مورد دقت قرار می گرفت، سه محور انتخاب شد که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت آباد به لویزان است و بنا شد که بررسی های کارشناسی در جلسه هم اندیشی شورا توسط شرکت مشاور ارائه شود.

وی افزود: آنچه که مشاور به آن رسیده تراموا الگوی حمل و نقلی پیشرو است و در دنیا به ویژه دنیای غرب به آن تکیه می شود؛ در این خصوص تفاهم نامه ای با وزارت دفاع منعقد کردیم که علاوه بر آن در حوزه مسکن و هوشمندسازی نیز تفاهم نامه منعقد شد.

۲ هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال

شهردار تهران با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۷۶ اتوبوس در تهران وجود داشت، گفت: هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل داده شد و ۲ هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال در این دوره داریم و سیر سقوط دوره قبل را جبران کردیم.

زاکانی ادامه داد : در این دوره حدود هزار دستگاه اتوبوس را نوسازی و بازسازی و به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه کردیم.

وی افزود: در دوره قبل هیچ اتوبوسی به دوره پنجم تحویل داده نشد و این هنر آنها بود؛ ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس شامل ۱۳۳ اتوبوس و ۱۳۰ مینی بوس در دوره پنجم خریداری شد.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت ۲۷۱ دستگاه اتوبوس در دو سال اخیر به ما تحویل داده است، یادآور شد: قدرالسهم شهرداری تهران ۲۹۳ دستگاه اتوبوس است که ۸۲ دستگاه مینی بوس و مابقی اتوبوس است که با احتساب ۲۰ ون به ۳۱۲ دستگاه می رسد.

انعقاد قرارداد سه هزار اتوبوس
شهردار تهران در ادامه به انعقاد قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری اشاره کرد و گفت: قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس منعقد شده و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم.

وی، عملکرد این دو سال را بیش از چهار سال دوره قبل عنوان کرد و گفت: قرارداد هزار دستگاه با شرکت عقاب نشان منعقد شد که از این تعداد ۷۰۰ دستگاه تا پایان سال تحویل می شود و ۵۰۰ دستگاه نیز با شرکت دیگری منعقد شده که این قرارداد ۱۲ ماهه است و پیش پرداخت آن انجام و تحویل اتوبوس ها آغاز شده است.

زاکانی با بیان اینکه قرارداد ۱۴ ماهه ۵۰۰ دستگاه مینی بوس هم با شرکت سبلان خودرو منعقد و پیش پرداخت آن واریز شد، افزود: قرارداد یک هزار دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد شده و پرداخت مبلغ ۲۵۰ دستگاه انجام و ضمانت نامه دریافت شده و برای ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت نامه هستیم.

شهردار تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از نوسازی یک هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال خبر داد و افزود : هم‌چنین تعهد دولت پرداخت رقم ۶۴۰ دستگاه است و به تدریج پرداخت می شود.

وی افزود: امروز ۴۳ درصد اعتبارات به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته و به اقتضای نیاز در برنامه چهارم، بیش از برنامه عمل کرده ایم که مجوز آن را در متمم بودجه دریافت خواهیم کرد.

شهردار تهران همچنین با اشاره به احکام قانون برنامه گفت : باید ۲۵ هزار دستگاه ون در سطح شهر فعال باشد که پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه ون را به ایران خودرو دیزل انجام و تعدادی نیز دریافت شد اما این تعداد پاسخگو نیست.

زاکانی درباره وضعیت تاکسی ها نیز گفت: از ۷۲ هزار دستگاه تاکسی در شهر بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند، و بر اساس تفاهم دولت، ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی در نظر گرفته شده است.

وی درباره برقی کردن موتورسیکلت ها نیز اظهارداشت: پیش بینی ۳۵ هزار موتور کار برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی انجام شده است.

وی در ادامه به افزایش مراکز معاینه فنی از ۵۴ به ۶۴، ایجاد پنج هزار محل شارژ و ۷۰۰ جایگاه شارژ خودروهای برقی اشاره کرد.

آغاز به کار کیف پول شهروندی از ابتدای مهر

شهردار تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارداشت: از ابتدای سال تحصیلی جدید شیوه پرداخت هزینه مترو و اتوبوس تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: شیوه جدیدی تحت عنوان کیف پول شهروندی آغاز بکار می‌کند و به این ترتیب اشکالات گذشته‌ای که شهروندان را اذیت می‌کرد به زودی با اجرای این طرح مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=128884
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.