تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده ارایه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران

3

عزاداری محرم در فرهنگ اصیل ایرانی

  • کد خبر : 127021
  • 08 شهریور 1402 - 11:04
عزاداری محرم در فرهنگ اصیل ایرانی
عزاداری محرم در جامعه ایرانی با حضور تمام گروه های سنی برگزار می شود و براساس نظر سنجی ها 66 درصد افراد از سبک های مداحی و عزاداری‌ سنتی استقبال می کنند و فقط 4 درصد سبک همراه با ریتم و آهنگ را می پسندند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ پی بردن به معناهایی که در دل سنت‌های یک جامعه نهفته است، چندان آسان نیست اما از رویکردها و باورهای آن حکایت دارد و مراسم سوگواری و عزاداری محرم در فرهنگ ایران نیز از این دست سنت‌هاست.

همه می‌دانیم که رکن اصلی ایام سوگواری حسینی(ع) هیأت‌ها هستند؛ هیأت‌هایی که وجه تمایز آن‌ها در طول قرن‌ها عزاداری، رخدادها، بیان و مدیحه‌سراییِ مبتنی بر شور و شعور حسینی(ع) بوده است. مداحان نیز برای ایجاد یا همراه شدن با این شعور به دستگاه‌های موسیقی ایرانی وارد بودند تا بتوانند مفهوم مدنظر خود را بهتر به مخاطب منتقل کنند؛ ‌ حالا اما خیلی وقت است که مداحی‌هایی استودیویی نیز در کنار مداحی‌های سنتی قرار گرفتند و البته مخاطب خاص خودشان را دارند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در جدیدترین نظرسنجی خود از ۱۵۱۳ نفر در این باره نظرسنجی کرده است. ۵۱/۱ درصد جمعیت نمونه را مردان و ۴۸/۹ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. میانگین سنی افراد نمونه ۳۹/۸ سال است. همچنین، بر اساس یافته‌ها ۲۵/۱ درصد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۸/۹  درصد در گروه سنی ۳۹ تا۴۰ سال و ۲۵/۹ درصد در گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار داشتند.

نگرش مردم درباره سبک‌های مداحی

در ارتباط با سبک‌های مختلف مداحی از پاسخگویان پرسیده شد که «شما از بین سبک‌های مداحی کدام را بیشتر می‌پسندید؟» طبق نتایج ۶۶/۷ درصد از پاسخگویان مداحی‌های سنتی و ۴/۱ درصد نیز سبک‌های جدید مداحی همراه با ریتم و آهنگ را می‌پسندند. ۵/۶ درصد نیز هیچ‌کدام از سبک‌های مداحی را نمی‌پسندند.

ترجیح پاسخگویان در خصوص سبک‌های عزاداری در بین زنان و مردان، گروه‌های مختلف سنی و تحصیلی متفاوت است. به طوری که مردان (۷۰/۶ درصد) بیشتر از زنان (۶۳/۱ درصد) و افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم بیشتر از دیگر گروه‌های تحصیلی سبک‌های سنتی را می‌پسندند. در بین گروه‌های افراد ۱۸ تا ۲۹ سال کمتر از دیگران سبک‌های سنتی را می‌پسندند.

ترجیح پاسخگویان در خصوص سبک‌های عزاداری بر حسب محل سکونت و سرانه هزینه فرد در خانوار متفاوت است. ساکنین روستاها بیش از سایرین و همچنین افرادی که سرانه هزینه آنها در خانوار کمتر از دو میلیون تومان در ماه است به نسبت دیگران، سبک‌های سنتی را در عزاداری می‌پسندند.

در ادامه از پاسخگویان پرسیده شده است: «اخیرا برخی مداحان در استودیو، مداحی را همراه با موسیقی اجرا می‌کنند؛ شما با این سبک مداحی موافق هستید؟» طبق یافته‌های به دست آمده ۶۷/۲ درصد از پاسخگویان با اجرای مداحی همراه با موسیقی توسط برخی مداحان در استودیو مخالف و ۲۲/۶ درصد موافق هستند. ۹/۸ درصد از پاسخگویان در این خصوص نظر خاصی نداشته‌اند.

دیدگاه پاسخگویان در خصوص اجرای مداحی همراه با موسیقی توسط برخی مداحان در استودیو در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف سنی متفاوت است. به طوری که زنان بیشتر از مردان و افراد ۱۸ تا ۲۹ سال بیشتر از دیگران با اجرای مداحی همراه با موسیقی توسط برخی مداحان در استودیو موافق هستند. دیدگاه پاسخگویان در خصوص اجرای مداحی همراه با موسیقی توسط برخی مداحان در استودیو بین سایر متغیرهای زمینه‌ای تفاوت معناداری ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=127021
  • 53 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.