تاریخ : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد اقتصاد دانش‌بنیان عامل مشارکت مردم در جهش تولید رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران سازمان برنامه مکلف به بستن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها تمدید مهلت نوبت سوم کالابرگ افزایش شدید اجاره مسکن برای مستاجران ضرر شدید در کمین فولادسازان ایران افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم کشف منابع جدید نفت و گاز در ایران جزئیات احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو افتتاح ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال ضرورت ایجاد انگیزه برای ساخت هتل در تهران مأموریت‌های جدی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم ۱۶ کشور در لیست جدید لغو روادید ضروزت توسعه زیرساخت‌های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت ایران صادرکننده خدمات نفتی به سایر کشورها کشف سفال‌های تاریخی در بانک ملی بازار تاریخی اصفهان محکومیت جدید برای استقلال وضعیت عجیب استقلال برای تمدید قرارداد بازیکنان غذاها و ویتامین‌های موثر در کاهش یبوست تعطیلی پایانه قدیم شرق تهران تا پایان پاییز ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب رویکرد جدید ایران در توسعه میادین گازی صنایع و ماشین آلات معدنی مکلف به دریافت شناسه کالا جزئیات وام ودیعه مسکن به مدیران شهرداری رگبار باران و وزش باد شدید در تهران واگذاری خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی به ۲ شرکت‌ داخلی افزایش حقوق بازنشستگان از ماه جاری افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم پیش‌بینی سه خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آغاز قطعی برق فولادسازان در تابستان تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات مردم توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده به کشور حضور نهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا توقف ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر

2

اختیار استانها برای تغییر ساعت آغاز به کار مدارس

  • کد خبر : 124789
  • 14 مرداد 1402 - 8:33
اختیار استانها برای تغییر ساعت آغاز به کار مدارس
بر اساس آیین نامه‌های موجود، این اختیار به استان‌ها داده شده است تا با هماهنگی ستاد و با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع آغاز به کار مدرسه را تعیین کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛ احمدرضا دوراندیش اظهارداشت تا جایی که من اطلاع دارم طبق آیین نامه‌ها این اختیار به استانها داده شده است تا با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع آغاز به کار مدرسه را تعیین کنند و با هماهنگی ستاد این شرایط  اتفاق مهیا است. برای مثال برخی استان‌ها که گرمای بیشتری دارند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت برنامه‌های درسی در خصوص مهارت آموزی به دانش آموزان، توضیح داد: در زیر نظام برنامه درسی مشخص می‌شود ما چه هدفی از مهارت آموزی داریم، مخاطبین ما چه کسانی هستند و چطور باید آموزش‌ها ارائه شود. زیر نظام برنامه درسی جزو مهمترین زیر نظام‌ها است.

وی از معلمان به عنوان دیگر زیر نظام مهم یاد کرد و گفت: سوال مهم این است که آیا ما در ارتباط با این معلمان نیرو یابی درست انجام دادیم و انگیزه لازم را برای این معلمان ایجاد کرده‌ایم؟. این معلمان چطور می‌توانند توسعه شغلی و ارتقاء داشته باشند؟. چرخ دنده دیگر بحث فضا و تجهیزات در مهارت آموزی است چراکه مهارت آموزی بدون فضا و تجهیزات معنا پیدا نمی‌کند.

دوراندیش با تاکید بر اینکه بستر مهارت آموزی باید در مقطع ابتدایی شکل گیرد، ادامه داد: بحث مهارت آموزی را باید از مقطع ابتدایی لحاظ کنیم. آماری که ما از سال‌های قبل داریم نشان می‌دهد رغبت دانش آموزان برای ورود به شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش چندان ارتقاء پیدا نکرده است. یکی از دلایلی که رغبت دانش‌آموزان برای ورود به شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش کم شده این است که کار کیفی و عملی در ابتدایی و متوسطه اول کمتر انجام شده است. هدایت تحصیلی باید در متوسطه اول رخ دهد اما ما به آن کمتر توجه کردیم. در اسناد تحولی مشخص شده باید دانش‌آموزان را با توجه به استعداد و علاقه و نیاز کشور در معرض مشاغل قرار دهیم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد که گرچه در حوزه آموزش ابتدایی کارهای خوبی انجام شده است، اما کافی نیست و دست ورزی برخی مهارتها را بچه‌ها باید از مقطع ابتدایی شروع کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره نظام جدید آموزش فنی و حرفه‌ای توضیح داد: نظام جدید آموزش فنی و حرفه‌ای ما، پیشرو است. در آن برنامه ریزی که طی سه سال انجام شده است حدود ۳۰ شغل برای هر رشته آموزش داده می‌شود. این برنامه شامل دو دسته از دروس هستند، دسته فنی و حرفه‌ای که مربوط به آموزش شغلی است و دسته‌ای که مربوط به شایستگی‌های غیر فنی مثل اخلاق حرفه‌ای و آموزش فناوری و الزامات محیط کار و بحث‌های مربوط به کارآفرینی است.

دوراندیش ادامه داد: کتبی که برای این امر در نظر گرفته شده و برنامه درسی که تهیه شده به گونه‌ای است که دیگر نیاز نیست دانش آموزان با پایان رسیدن کتاب، کل کتاب را امتحان دهند. هر کتاب شامل پنج پودمان است و هر پودمان شامل یک شغل است. دانش آموزان پس از اینکه هر شغل را آموزش دیدند همان مهارت را امتحان می‌دهند. این امر از سال ۹۴ آغاز شده است. بنابراین می‌توان گفت گرچه برنامه درسی خوبی تهیه شده است اما در مرحله اجرا مشکل وجود دارد. در مقطع ابتدایی مهارت لازم را آموزش نمی‌دهیم، کارگاه‌ها در متوسطه اول تجهیز نیستند. درحالی دانش آموزان به صورت کار عملی و انجام پروژه باید در محیط واقعی کار قرار گیرند که اتفاق نمی‌افتد. اگر این امر رخ دهد، هدایت تحصیلی خوبی برای آموزش فنی و حرفه‌ای خواهیم داشت اما ما غفلت کردیم و باید بیشتر توجه کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=124789
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.