تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد اقتصاد دانش‌بنیان عامل مشارکت مردم در جهش تولید رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران سازمان برنامه مکلف به بستن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها تمدید مهلت نوبت سوم کالابرگ افزایش شدید اجاره مسکن برای مستاجران ضرر شدید در کمین فولادسازان ایران افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم کشف منابع جدید نفت و گاز در ایران جزئیات احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو افتتاح ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال ضرورت ایجاد انگیزه برای ساخت هتل در تهران مأموریت‌های جدی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم ۱۶ کشور در لیست جدید لغو روادید ضروزت توسعه زیرساخت‌های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت ایران صادرکننده خدمات نفتی به سایر کشورها کشف سفال‌های تاریخی در بانک ملی بازار تاریخی اصفهان محکومیت جدید برای استقلال وضعیت عجیب استقلال برای تمدید قرارداد بازیکنان غذاها و ویتامین‌های موثر در کاهش یبوست تعطیلی پایانه قدیم شرق تهران تا پایان پاییز ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب رویکرد جدید ایران در توسعه میادین گازی صنایع و ماشین آلات معدنی مکلف به دریافت شناسه کالا جزئیات وام ودیعه مسکن به مدیران شهرداری رگبار باران و وزش باد شدید در تهران واگذاری خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی به ۲ شرکت‌ داخلی افزایش حقوق بازنشستگان از ماه جاری افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم پیش‌بینی سه خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آغاز قطعی برق فولادسازان در تابستان تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات مردم توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده به کشور حضور نهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا توقف ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر

12

آشنایی با علائم خشکی پوست

  • کد خبر : 122238
  • 09 آبان 1402 - 8:01
آشنایی با علائم خشکی پوست
درمان خشکی پوست یکی از دغدغه های طیف وسیعی از افراد بوده اگرچه خشکی پوست اغلب موقتی است اما در برخی افراد ممکن است یک وضعیت مادام العمر باشد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ درمان خشکی پوست از جمله دغدغه هایی است که طیف وسیعی از افراد را شامل می شود. شاید به صورت ذاتی پوستی خشک و نیاز به درمان خشکی پوست داشته باشید. اما حتی اگر پوستتان چرب باشد، هر از گاهی خشکی را در پوست خود احساس می کنید. خشکی پوست اغلب موقتی است. به عنوان مثال ممکن است آن را فقط در زمستان تجربه کنید.

علائم خشکی پوست
پوست خشک می تواند هر قسمت از بدنتان را تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه معمولا دست ها، بازوها و پاها را درگیر می کند. به همین جهت باید به دنبال درمان خشکی پوست خود باشید. خشکی پوست معمولاً جدی نیست. در بیشتر موارد ناشی از عواملی مانند هوای گرم یا سرد، رطوبت کم هوا و خیس شدن در آب گرم است. برای درمان خشکی پوست می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از مرطوب کننده ها و استفاده نکردن از صابون اشاره کرد. علائم و نشانه‌های خشکی پوست بستگی به سن، سلامتی و حتی جایی که در آن زندگی می‌کنید باشد. حتی این مسئله می تواند به زمان سپری شده در خارج از منزل نیز بروز کند. خشکی پوست احتمالاً باعث ایجاد یک یا چند مورد از موارد زیر می‌شود:

احساس سفتی پوست به خصوص بعد از دوش گرفتن، استحمام یا شنا
پوستی که سفت و خشن به نظر می‌رسد
خارش پوست
پوسته پوسته شدن جزئی، پوسته پوسته شدن و لایه برداری شدید
خطوط نازک یا ترک پوست
پوست خاکستری
سرخی پوست
ترک‌های عمیق که ممکن است خونریزی کند
لکه در سطح پوست همراه با خارش
شل و چروکیده شدن پوست
علل ایجاد خشکی پوست
خشکی پوست اغلب علت محیطی دارد. همچنین علل احتمالی خشکی پوست شامل موارد زیر است:

هوا در زمستان خشک شده و دما و رطوبت هوا کاهش می‌یابد. اما اگر شما در مناطق بیابانی زندگی می‌کنید، ممکن است این فصل اهمیت چندانی نداشته باشد.
حرارت: اجاق گازهای چوبی، بخاری‌های سنتی و شومینه همه باعث کاهش رطوبت و خشکی پوست شما می‌شوند.
حمام گرم و دوش گرفتن: دوش گرفتن طولانی و یا حمام می‌تواند پوست شما را خشک کند.
صابون ها و مواد شوینده سخت: بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده و شامپوهای محبوب، رطوبت را از پوست شما جدا می‌کنند. چرا که برای از بین بردن روغن فرموله شده‌اند.
سایر شرایط پوستی: افرادی که بیماری پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) یا پسوریازیس دارند، مستعد خشک شدن پوست هستند.کم آبی بدن، اگزما، دیابت، سوءتغذیه و ایدز از دیگر علل ایجاد خشکی پوست هستند.

چه افرادی به خشکی پوست مبتلا می شوند؟
هر کسی می تواند به خشکی پوست مبتلا شود. اما بهتر است هرچه زودتر به فکر درمان خشکی پوست باشد. در یک جمع بندی کلی افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به خشکی پوست هستند:

متولدین دهه ۴۰ یا بالاتر. چرا که بیش از ۵۰ درصد از بزرگسالان مسن دارای پوست خشک هستند.
ساکنین در آب و هوای خشک، سرد یا کم رطوبت.
استفاده کنندگان از استخرهای کلردار.
درمان خشکی پوست صورت

عوارض خشکی پوست
خشکی پوست معمولاً بی‌ضرر است. اما اگر به دنبال درمان خشکی پوست نروید، ممکن است منجر به موارد زیر شود:

درماتیت آتوپیک (اگزما): اگر مستعد ابتلا به این بیماری هستید، خشکی بیش از حد می‌تواند منجر به فعال شدن بیماری و باعث قرمزی، ترک خوردگی و التهاب شود.
عفونت ها: ممکن است پوست خشک باعث ورود باکتری‌ها و در نهایت عفونت شود. این عوارض به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم‌های محافظ طبیعی پوست شما به شدت به خطر بیافتد
پوست بسیار خشک می‌تواند باعث ایجاد ترک های عمیق یا شکاف شود. این مسئله باعث بروز خونریزی شده و زمینه‌ای برای حمله باکتری‌هاست.
تغییر رنگ پوست
خارش داِیمی
ضخامت پوست در برخی از قسمت های بدن
روش‌های جلوگیری از خشکی پوست
این نکات را امتحان کنید تا پوست شما بیش از حد خشک نشود و نیاز به درمان خشکی پوست کل بدن نداشته باشید.

همواره پوستتان را مرطوب نگهدارید. مرطوب کننده برای جلوگیری از فرار آب، پوست را آب بندی می‌کند.
قرار گرفتن در معرض‌ آب را محدود کنید: زمان حمام و دوش را به ۱۰ دقیقه یا کمتر نگه کاهش دهید. سعی کنید بیش‌تر از یک بار در روز دوش نگیرید.
پوست را در هوای سرد یا باد بپوشانید: هوای سرد زمستان مخصوصاً می تواند علتی برای پوست خشک شود ، بنابراین هنگام بیرون آمدن حتما روسری، کلاه و دستکش بپوشید.
از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنید: اگر مجبور هستید دستان خود را در آب غوطه ور کنید یا از پاک کننده‌های قوی استفاده می‌کنید، پوشیدن دستکش می‌تواند به محافظت از پوست شما کمک کند.

برای درمان خشکی پوستم چیکار کنم؟
از یک پاک کننده ملایم و بدون کف برای پاک کردن آلودگی و آرایش استفاده کنید.همچنین داشتن یک روتین مراقبت و درمان پوست صورت که مخصوص نوع پوست شما باشد حیاتی است. با تمیز کردن پوستتان شروع کنید تا تمام آلودگی ها، سموم و آرایش از روی پوست صورت پاک شوند. البته بسیاری از پاک کننده ها خشکی پوست را تشدید می کنند. به خصوص اگر سولفات هایی مانند سدیم لوریل سولفات باشند. پس بهتر است از پاک کننده های بدون سولفات استفاده کنید.

بعد از شستن صورت به آرامی پوستتان را خشک کرده و از روغن های مخصوص پوست خود استفاده کنید. اگر روغنی مخصوص صورت ندارید، روغن زیتون آشپزخانه می تواند موثر باشد. پوست خشک فاقد سبوم است و تنها راه ترمیم آن، بازگرداندن چربی به پوست است.

از مرطوب کننده های غلیط استفاده کنید. هنگامی که روغن صورتتان را مصرف کردید آن را با یک مرطوب کننده قوی و غلیط حاوی شی باتر همراه کنید اشکالی ندارد اگر یه لایه کرم دوی پوستتان باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=122238
  • 38 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.