تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تورم شدید حاصل محاسبه نرخ ارز صادراتی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تغییر رنگ پل طبیعت جهت حمایت از مبتلایان به تالاسمی توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی باغی با ۱۱ قنات در تهران برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد ارائه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده معرفی باغ دلگشا خوی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی

3

تهران رتبه ۲۱ پایتخت های آلوده جهان

  • کد خبر : 106996
  • 26 آذر 1401 - 10:45
تهران رتبه ۲۱ پایتخت های آلوده جهان
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بین ۱۰۷ پایتخت دنیا نیز تهران رتبه بیست و یکم آلاینده ها را دارد که نشان می دهد باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به آمار آلودگی هوا در جهان اظهار کرد: سالانه بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند که ۴ و نیم میلیون نفر از این افراد به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون جان می بازند. در دنیا چهارمین عامل مرگ و میر، آلودگی هواست و این در حالیست که در کشورهای حال توسعه عامل سوم مرگ و میر به شمار می رود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه تنها آثار ظاهری آلودگی هوا مهم نیست، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است تأثیر آلودگی بر کودکان، سالمندان، گروه های حساس و مادران باردار است؛ آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون، دی اکسید کربن و نیتروژن از گازهای تهدید کننده سلامت شهروندان هستند که در گرفتگی عروق، سرطان ها، عفونت های ریوی و مرگ و میر نوزادان اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه سوخت خودروها و صنایع به عنوان دلایل اصلی تولید آلاینده ۲.۵ میکرون به شمار می روند، تصریح کرد: کربن سیاه نیز برای سلامت بسیار مضر بوده و بر تغییرات آب و هوایی نیز اثرگذار است، به لحاظ روانی نیز آلودگی هوا موجب افسردگی، خشونت و اضطراب افراد می شود.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه ایران بین ۱۱۷ کشور رتبه بیست و چهارم آلودگی هوا را دارد، گفت: بین ۱۰۷ پایتخت دنیا تهران رتبه بیست و یکم آلاینده ها را دارد که نشان می دهد باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند، یادآور شد: هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های مربوط به درمان و مرگ میر افراد در تهران بیش از سه میلیارد دلار در سال است، گفت: هیچ یک از آلاینده ها به اندازه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون خطرناک و اثرگذار نیست، بهبود وضعیت گازوئیل در کشور موجب شده که اکسید گازوئیل در سالهای اخیر کاهش پیدا کند، اما سایر آلاینده ها آمار افزایشی دارد.

تشکری هاشمی ضمن مقایسه آمار روزشمار آلودگی هوای امسال نسبت به سال قبل تصریح کرد: ۱۷.۴۲ درصد از آلایندگی ناشی از منابع ثابت و مابقی به منابع متحرک یعنی خودروها و موتورسیکلت ها اختصاص دارد، ۶۰ درصد از آلاینده ها در بخش ذرات معلق ناشی از منابع متحرک است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه تردد خودروهای سنگین در روز ممنوع است، اما در شب تحرک دارند و آلایندگی را در ساعات شب تولید می کنند، یادآور شد: عدم امکان کنترل تردد کامیون ها در شب یکی از مشکلات در تولید آلاینده ها محسوب می شود.

وی با اعلام اینکه احکامی در طول برنامه دوم و ششم توسعه بر زمین مانده است، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات ناگوار در کشور افزایش استانداردهاست، در حالی که باید به دیگر مسائل توجه شود؛ خودروهای فرسوده که استاندارد لازم را ندارند، همچنان در سطح شهر تردد می کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو۲ آلودگی ایجاد می کنند، یادآور شد: خودروهای فرسوده ده ها برابر از استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولید می کنند. اینکه تمام خودروها و موتورسیکلت ها را برقی کنیم، مشکل رفع نخواهد شد، چرا که واقعیت این است یکی از دلایل تولید کربن سیاه، فرسایش لاستیک روی آسفالت است.

وی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها برای کنترل و مدیریت آلودگی هوا تأکید کرد: از جمله راهکارهای زودبازده در کشور شامل نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس های دیزلی و کامیون های شهری برای به حداقل رساندن کربن سیاه، جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری، تعویض کاتالیست های تاکسی ها، مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک، مناسب سازی توزیع سوخت با کیفیت و الزام انجام آزمون آلایندگی جاده ای است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ادامه داد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه و تکمیل خطوط و ناوگان قطار شهری و اتوبوس تندرو، اصلاح کیفیت سوخت و جلوگیری از مازوت سوزی نیز از جمله راهکارهای مکمل به شمار می رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=106996
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.