تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری احتمال وقوع سیل در تهران تخفیف خوراک برای تولیدکننده‌های بنزین از متانول افزایش صادرات تجهیزات نفتی ایران به ۷ میلیارد یورو تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز جزئیات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های برقی برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده ارایه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب محکومیت استقلال در آستانه بازی با ذوب‌آهن ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با نساجی الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس

3

بهبود عملکرد مغز با بیدارشدن‌های کوتاه مدت

  • کد خبر : 97183
  • 11 اسفند 1401 - 7:44
بهبود عملکرد مغز با بیدارشدن‌های کوتاه مدت
بیدارشدن‌های کوتاه، مغز را بازتنظیم مجدد می‌کند و در نتیجه مغز آماده می‌شود تا زمانی که انسان دوباره به خواب برود، به ذخیره‌سازی حافظه بپردازد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، معمولا افراد اگر در طول یک شب خوابی تکه تکه را تجربه کنند، از این مسأله بسیار ناراحت شوند؛ اما بر اساس تحقیقات جدیدی که بر روی موش‌ها به انجام رسیده و با توجه به اینکه مکانیسم‌های پایه خواب موش‌ها نیز با انسان یکسان است- بیدار شدن مکرر در طول خواب امری عادی است و حتی می‌تواند برای حافظه فرد نیز مفید باشد.

بر این اساس، دانشمندان دانمارکی از دانشگاه کپنهاگ کشف کردند سطوح «نوراپینفرین» (norepinephrine) مغز (که نورآدرنالین نیز نامیده می‌شود) در حالی که موش‌ها خواب هستند، در نوسان است؛ مسأله‌ای که بیدار شدن در طول شب را با خود به همراه دارد. به نظر می‌رسد این ریتم نوسانی نیز کلید یک استراحت خوب به شمار می‌رود.

در این پژوهش همچنین مشخص شد موش‌هایی که نوسانات نوراپینفرین آن‌ها دامنه بیشتری داشت، در اندازه گیری حافظه امتیاز بیشتری کسب کردند. این یافته‌ها در صورتی که برای انسان‌ها نیز درست باشد، نشان می‌دهد سطوح نوراپینفرین در مغز به هنگام خواب می‌تواند به خواب آرامتر منجر شود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد خواب تکه تکه امری کاملا طبیعی به شمار می‌رود.

«Celia Kjærby» استادیار در دانشگاه کپنهاگ و از محققان در این پژوهش دراین باره می‌گوید: ما فهمیده ایم که نورآدرنالین سبب می‌شود تا شما بیش از صد بار در طول یک شب از خواب بیدار شوید.

همچنین «Mie Andersen» دانشجوی دکترا و از پژوهشگران در این تحقیق گفت: از لحاظ عصبی، شما بیدار می‌شوید؛ چرا که فعالیت مغز شما برای لحظاتی خیلی کوتاه به مانند زمانی می‌شود که شما بیدار هستید؛ اما از آنجایی که این لحظات خیلی کوتاه هستند، شما متوجه آن نمی‌شوید.
«Maiken Nedergaard» پروفسور زیست شناسی سلولی گلیال در دانشگاه کپنهاگ نیز در توضیح این مسأله تصریح کرد: می‌توان گفت بیدارشدن‌های کوتاه، مغز را بازتنظیم مجدد می‌کند و در نتیجه مغز آماده می‌شود تا زمانی که شما دوباره به خواب می‌روید، به ذخیره سازی حافظه بپردازد.

آنچه از این تحقیق پر اهمیت به نظر می‌رسد، این است که ما نبایستی انتظار داشته باشیم خواب مان یکپارچه باشد؛ بلکه بیدارشدن‌های کوتاه – خواه ما متوجه آن شویم و یا نه – به نظر می‌رسد امری کاملا عادی است و دلیل برای نگرانی وجود ندارد؛ مگر آنکه این بیدار شدن به وسیله اختلالی مانند «آپنه خواب» ایجاد شده باشد.

گفتنی است یافته‌های این محققان دانمارکی به تازگی در مجله علمی «نیچر نوروساینس» (Nature Neuroscience) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97183
  • 42 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.