تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

2

خودروی چینی؛ تنها گزینه برای واردات خودرو

  • کد خبر : 99498
  • 03 شهریور 1401 - 15:14
خودروی چینی؛ تنها گزینه برای واردات خودرو
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: درحال حاضر و در این شرایط تحریمی، تنها کشوری که با ما روابط سیاسی خوبی دارد و می‌توانیم از آن خودرو وارد کنیم، کشور چین است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، با نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، شروط این مصوبه نیز از سوی سخنگوی وزیر صمت اعلام شد. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین این شرایط، واردات خودروهایی با سقف ۲۰ هزار دلار است که گویا قرار است برای سه دهک کم‌درآمد جامعه وارد شوند. بنا بر اظهارات قالیباف، با خودروساز‌هایی همچون تویوتا، ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی نیز برای واردات خودرو مذاکراتی صورت گرفته است. در رابطه با واردات خودرو از کشور روسیه هم، سخنانی به میان آمده است.

اما دو سوال مهم درباره کشور مبدا واردات وجود دارد، اول اینکه آیا تحریم‌ها اجازه واردات خودرو از کشورهای اروپایی و ژاپن را به ما می‌دهد یا نه؟ دوم اینکه اگر ایران مجبور به واردات خودرو از هند و روسیه شود، کیفیت این خودروها چگونه است؟

اما در رابطه با واردات خودرو از کشورهای نامبرده، نکاتی وجود دارد که بایستی در بحث واردات در نظر گرفته شوند. در رابطه با روسیه باید این نکته را در نظر بگیریم که صنعت خودروسازی این کشور از آغاز جنگ با اوکراین توسط اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد صنعت خودروسازی روسیه، در حال حاضر خود نیازمند کمک رسانی است.

درباره خودروهای هندی نیز چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد، در هند خودروهایی تولید می‌شوند که به دلیل ایمنی بسیار پایین، حتی اجازه تردد در خیلی از کشورها را ندارد. در چنین شرایطی باید دید واردات خودرو از کشورهای دیگر به چه صورت خواهد بود؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو گفت: صنعت خودروسازی روسیه خیلی شبیه به صنعت خودروسازی ماست. یعنی خودروسازی‌اش زیانده است، شرکت‌هایش مازاد نیرو دارند و خودروهایش کیفیت چندانی ندارند. بنابراین ما نمی‌توانیم از این کشور خودروی خاصی وارد کنیم. مگر اینکه سراغ پروژه تولید خودروی مشترک برویم که این هم تنها به افزایش تیراژ خودروها کمک می‌کند، نه افزایش کیفیت آن‌ها.

وی افزود: در حال حاضر و در این شرایط تحریمی، تنها کشوری که با ما روابط سیاسی خوبی دارد و می‌توانیم از آن خودرو وارد کنیم، کشور چین است. در رابطه با کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و کره نیز همه چیز به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد. اگر برجام به نتیجه نرسد، این کشورها و همچنین کشورهای اروپایی به دلیل روابط نزدیکی که با آمریکا دارند، حاضر به وارد کردن خودرو به ایران نمی‌شوند. حتی بسیاری از شرکت‌های چینی نیز سهامداران آمریکایی دارند و دست‌شان برای همکاری با ما بسته است.

محدودیت‌گذاری در تجارت جهانی بی معناست

شرط دیگری که در آیین‌نامه واردات خودرو آمده، واردات خودروهایی با سقف ۲۰ هزار دلار است. یعنی چیزی حدود ۵۳۰ میلیون تومان.

مصطفوی با اشاره به اینکه محدودیت‌گذاری در تجارت جهانی مفهوم چندانی ندارد، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور ثبات ندارد و وابسته به دلار و نوسانات آن است، ما نباید برای واردات محدوده تعیین کنیم. در واقع در مباحث اقتصادی نباید دخالت چندانی صورت بگیرد؛ زیرا خاصیت اقتصاد و بازار این است که خودش، خودش را تنظیم می‌کند.

وی افزود: متاسفانه ما در اقتصاد و سیاست‌های صنعتی و تجاری‌مان، کوتاه مدت سیاست گذاری می‌کنیم. اگر با همین رویه پیش برویم، با واردات هم غیر از انحصار و رانت اتفاق دیگری در صنعت خودورسازی نمی‌افتد. ما تا زمانی که فساد را از صنعت خودرو از بین نبریم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که با واردات می‌توانیم این صنعت را رقابتی کنیم و باعث کاهش قیمت‌ها شویم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=99498
  • 26 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.