تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی فولادی‌ها در معرض ورشکستگی فشارخون بالا قاتل خاموش ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار

1

شروط عرضه خودرو در بورس کالا

  • کد خبر : 99211
  • 01 شهریور 1401 - 15:10
شروط عرضه خودرو در بورس کالا
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: عرضه خودرو باید در بورس افزایش یابد و سهم زیادی از تولید به بورس برود، البته ایده‌آل این است که همه تولید به بورس برود.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، رسول سلیمانی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار داشت: مشکل اصلی و جدی خودروسازان کشور، کمبود نقدینگی است؛ با عرضه خودرو در بورس کالا نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی تا حدود زیادی تأمین می‌شود و این نقدینگی می‌تواند در کل زنجیره پخش شود و به موازات میزان تولید را افزایش دهد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: علاوه بر خودروهای گران قیمت، خودروهایی که قیمت میانی دارند را در بورس عرضه کنیم می‌تواند به افزایش نقدینگی بنگاه‌ها کمک بیشتری و به تحقق وعده‌های مربوط به افزایش تیراژ تولید کمک کند.

وی ادامه داد: نقدینگی کلید تولید است آن هم در شرایطی که قیمت داخلی و جهانی نهاده‌های تولید بالا رفته است؛ از سویی دیگر نیز نهاده‌هایی همچون چیپست های تولید خودرو گران شده و عملاً باید پیش خرید شوند بنابراین در صورت تأمین نسبی نقدینگی، می‌توان کمبود چیپست را تا حدودی پوشش داد.

سلیمانی با بیان اینکه در صورت افزایش تولید، قیمت بازار تعدیل می‌شود، گفت: البته ما یک نرخ تورم عمومی داریم که قیمت‌ها متناسب با آن نرخ افزایش می‌یابند؛ بنابراین افزایش تولید می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند و جلوی افزایش بیشتر قیمت را گرفت.

وی در مورد وضعیت عرضه خودرو در بورس، تصریح کرد: عرضه‌ای که چند وقت پیش از سوی یک شرکت خصوصی در بورس کالا انجام شد، برای شروع خوب بود اما باید به سایر خودروسازان و خودروهایی با رده قیمت پایین‌تر هم تسری یابد تا اثرات ملموس آن را در افزایش تولید و عرضه ببینیم.

سلیمانی اظهار کرد: برای اینکه عرضه خودرو در بورس اثرگذاری بیشتری پیدا کند حداقل باید ۵۰ درصد خودروهای تولیدی عرضه شوند، در این صورت احتمال اینکه قیمت کشف شده پایین‌تر از قیمت بازار باشد وجود دارد. البته همانطور که اشاره کردم همه این موارد بستگی به حجم عرضه دارد.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص کاهش نقش دلالی، گفت: وقتی دلالی حاشیه سود نداشته باشد کسی سراغش نمی‌رود؛ برای نمونه هم می‌توان به خودروی کوییک اشاره کرد، این خودرو نسبت به بازار اختلاف قیمت دارد اما این اختلاف قیمت به نحوی نیست که سود تضمین شده خاصی برای دلال داشته باشد، بنابراین کسی سراغش نمی‌رود. در بورس هم همین اتفاق می‌افتد. اگر حاشیه قیمت معقولی بین بازار آزاد و بورس شکل گیرد عملاً دلالی دیگر معنایی نخواهد داشت و کسی برای کسب سود بیشتر سراغ خودرو نمی‌رود و برای نقدینگی سرگردان به سایر بازارها می‌روند.

وی در مورد شروط عرضه خودرو در بورس، اظهار کرد: عرضه خودرو باید در بورس زیاد باشد و سهم زیادی از تولید به بورس برود؛ البته ایده آل این است که همه تولید به بورس برود. همچنین باید یک برنامه معقول و واقعی بینانه ای برای افزایش تیراژ دیده شود تا خودروسازان بر اساس برنامه جلو بروند و به همان تناسب عرضه را افزایش دهند.

سلیمانی افزود: همچنین باید بحث مالیات بر خرید و فروش خودرو دیده شود زیرا در این صورت سوداگری به صورت کامل از بازار خودرو خارج می‌شود و مردم با قیمت‌های پایین‌تری می‌توانند خودرو بخرند.

وی در مورد اینکه خودروسازان چقدر توان تولید دارند، اظهار کرد: اگر نقدینگی تأمین شود و برنامه ریزی صحیحی صورت گیرد می‌توان به تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه در سال امیدوار بود.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص میزان تقاضا هم گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر قدرت خرید مردم افت کرده و یک تقاضای انباشت شده از گذشته هم داریم و اگر مباحث اسقاط خودرو را هم دنبال کنیم می‌توان گفت که تقاضای بازار یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دستگاه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=99211
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.