تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت

1

توسعه مترو از راه‌های مؤثر کاهش ترافیک

  • کد خبر : 98857
  • 30 مرداد 1401 - 11:49
توسعه مترو از راه‌های مؤثر کاهش ترافیک
یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه مترو است. اگرچه این امر در دوره گذشته مدیریت شهری با کندی مواجه شد اما مسیر توسعه آن در دوره فعلی پرشتاب در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، تحول در حمل و نقل عمومی از برنامه‌های مهم مدیریت شهری برای تهرانی ها است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران می‌گوید فقط تا پایان سال، ۳۳۵۰ اتوبوس به مجموع اتوبوس‌های پایتخت افزوده می‌شود همچنین ۱۲ ایستگاه جدید مترو هم افتتاح خواهد شد.

یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک که همه مسئولان هم نسبت به آن اتفاق نظر دارند، توسعه مترو است. اگرچه این امر در دوره گذشته مدیریت شهری با کندی مواجه شد اما مسیر توسعه آن در دوره فعلی پرشتاب در دستور کار قرار دارد.

مترو تهران هم اکنون جز بهترین متروهای دنیاست این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و افرادی که سکان دار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.

توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا ۷ به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است.

در این راستا یکی از اقدامات مدیریت شهری تهران در کنار تکمیل خطوط و ایستگا‌ه‌های باقی مانده، اتخاذ تدابیری برای احداث خط ۱۱ متروی تهران است که چندی پیش به موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری تهران و گروه صنعتی مپنا امضاء شد، مقدمات آغاز عملیات اجرایی این خط آغاز شد.

احداث این خط که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تکلیف شده، آن را به یکی از مهم‌ترین و پرمسافرترین خطوط مترو تبدیل خواهد کرد. خط ۱۱ به طول ۳۲ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه که از سه‌راه ورامین آغاز و تا محدوده کوهک ادامه خواهد یافت.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در مورد خط ۱۱ با شرکت مپنا صحبت شده و این موضوع در مرحله تفاهم است.

وی افزود: اگر فاز مطالعاتی آن در حوزه هایی مانند مطالعات اقتصادی زودتر به نتیجه برسد و توافق نهایی با مپنا حاصل شود سرمایه‌گذاری آنها برای راه اندازی این خط انجام خواهد گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: کلنگ زنی این خط منوط به نهایی شدن مطالعات و توافق با شرکت سرمایه‌گذاری مپنا است که اقدامات بسیار خوبی روی این موضوع انجام گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: علی‌رغم تحریم‌ها و کینه‌توزی‌هایی که دشمنان برای کشور کرده‌اند شبکه متروی تهران از نظر طول ایستگاه و تعداد ایستگاه‌ها رتبه بیستم را بین ۲۵۰ شهر دارای مترو دارد در حالیکه شاخص‌های بسیاری از این شهرها به لحاظ اقتصادی بیشتر از تهران بوده است.

وی افزود: این موضوع جای افتخار برای ما دارد و برای دشمنان نظام باورکردنی نیست و ما با جدیت توسعه متروی تهران را مدنظر قرار داده‌ایم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرده است: طبق برنامه تا سال۱۴۲۰ باید ‫مترو تهران تکمیل شود.

وی افزود: با وجود مشکل منابع مالی، با مدیریت قابلیت‌های داخل شهرداری باید بتوانیم طی ۴سال خطوط مترو را تکمیل کنیم و به انتقال ۱۰میلیون نفر از طریق مترو برسیم. با ‫مشارکت مردم می‌شود کار ۲۰ساله را ۴ساله انجام داد.

شهردار تهران گفت: احداث خط ۱۰ مترو آغاز شد و همچنین تفاهمنامه ساخت خط ۱۱ هم نوشته شده است.

آرش خدابخش مدیر مطالعات خطوط جدید در شرکت مترو تهران نیز در این زمینه گفت: اولویت نخست شروع عملیات اجرایی خط ۱۱ به بخش ایستگاه چیتگر تا ایستگاه عبدل‌آباد مربوط می‌شود که اخیراً تفاهم‌نامه‌ای هم با بخش خصوصی در مورد احداث آن منعقد شده است. در نهایت ساخت مسیر و ایستگاه‌های خط مذکور به ایجاد رینگ راه‌آهن ریلی زیرزمینی در بخش مهمی از شهر منجر خواهد شد که اتصال آن به سایر خطوط شبکه، تحولی محسوس در معادلات ترافیکی منطقه جنوب غرب پایتخت ایجاد خواهد کرد.

مدیر مطالعات خطوط جدید در شرکت مترو تهران، درباره این خط، اظهار کرد: خط ۱۱ مترو غیر از تاثیرگذاری قابل توجه بر معادلات حمل و نقلی پهنه جنوب غرب پایتخت، به لحاظ جاذبه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز یکی از جذاب‌ترین خطوط به شمار می‌آید چراکه امکان احداث ۳۰ مجتمع ایستگاهی به منظور کمک به هزینه‌های اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است.

وی افزود: این خط در مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰و ۲۱ ایستگاه داشته و از ایستگاه تبادلی با اکثر قریب به اتفاق سایر خطوط ساخته شده و در دست احداث برخوردار خواهد بود؛ ضمن اینکه بهره‌برداری از آن به کاهش ترافیک خط ۵ و مسافرانی که از استان البرز به سمت تهران (و بالعکس) تردد دارند، کمک می‌کند.

خبرهای خوش حمل و نقلی برای تهرانی‌ها از راه رسیده است. شهردار تهران می‌گوید هر شنبه یک پروژه بزرگ در تهران افتتاح می کنیم و تا پایان سال، ۳۳۵۰ اتوبوس به مجموع اتوبوس‌های پایتخت افزوده می‌شود و معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار هم اعلام کرد؛ در هفته دولت قرار است تعداد زیادی اتوبوس به تهران اختصاص یابد و تا قبل از بازگشایی مدارس ناوگان اتوبوسرانی تقویت شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران مدتی پیش با اشاره به این که کشور در آستانه یک تغییر و تحول بزرگ قرار گرفته و امروز نیازمند الگوسازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم، افزود: تمام تلاش دشمن این است که از شکل گیری و ارائه الگویی مبتنی بر آرمان‌ها جلوگیری کند؛ بنابراین توجه به ابعاد انقلاب و ضرورت‌های تحول در کشور ضروری و کمک به ساختن الگو امری حیاتی و واجب است. آنچه مسلم است اینکه مشکلات شهروندان و زیرساخت‌های نیمه جان‌ حمل‌ونقل تهران در دوره جدید مدیریت شهری شناسایی شده و می‌توان به ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل تا پایان سال ۱۴۰۱ امیدوار بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=98857
  • 41 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.