تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

5

دست‌اندازی دولت به منابع شهرداری‌ها

  • کد خبر : 98632
  • 28 مرداد 1401 - 8:00
دست‌اندازی دولت به منابع شهرداری‌ها
شهردار کرمان بیان کرد: خارج شدن منابع مالی شهرداری‌ها از دست خودشان، موجب دست‌اندازی دولت به منابع شهرداری ها می‌شود.

سعید شعرباف شهردار کرمان در خصوص ارتباط شهرداری با دولت در حاشیه مجمع شهرداران کلا‌شهرهای کشور به خبرنگار سرویس مدیریت شهری افق تهران، گفت: ساختار ارتباطی شهرداری با دولت بعد از تغییر قانونی که در حوزه درآمدها داشتیم به استقلال رسید. شهرداری‌ها عملا جز در موارد خاص مثل انتخاب خود شهردار نیازی به دولت ندارند. این استقلال هم در اعتبارات هم انتصابات دیده می‌شود. می‌توان ادعا کرد شهرداری‌ها می‌توانند مستقل از دولت عمل کنند و این یک فرصت برای ‌آن‌هاست.

وی وضعیت کنونی شهرداری‌ها را این‌گونه تشریح کرد: اتفاقی که در دو دهه اخیر در حال رخ دادن است و تعادل موجود را به هم می‌زند این است که دولت به سبد مالی و سبد قدرت شهرداری‌ها در داخل شهر وارد شده است و. بسیاری از منابع مالی و عوارضی که سال‌ها در شهرداری‌ها وضع می‌شد در قالب تجمبع عوارض کنار هم قرارگرفته است. اصل این اتفاق خوب است اما وقتی مدیریت، توزیع، درصدگذاری، و نرخ‌گذاری، متمرکز، از دست شهرداری خارج شود دولت به منابع شهرداری دست‌اندازی کرده است.

شهردار کرمان درباره ارزش افزوده بیان کرد: ارزش افزوده عوارضی بود که سال‌ها شهرداری از مردم می‌گرفت. امروز در مورد تمام جزئیات این عوارض در وزارت کشور تصمیم‌گیری می‌شود و عملا شهرداری‌ها نقشی در این‌گونه تصمیمات ندارند. امروز در حوزه جرائم راهنمایی و رانندگی، مسائل حقوقی و حتی اعتبارات داخلی شاهد ورود دیوان محاسبات هستیم. این در حالی است که وظیفه دیوان محاسبات بررسی نحوه هزینه‌کرد اعتبارات دولتی است. اگرچه نهادهای نظارتی شهرداری هم مشغول بررسی هستند اما دیوان هم این حق را برای خود قائل است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها ناچار شده‌اند برای انجام بسیاری از کارها به سراغ چانه‌زنی با دولت بروند. چانه‌زنی‌ها منطقه به منطقه و و استان به استان متفاوت است. این روش نحوه توزیع مالیات ارزش افزوده تا جرائم تا تخصیص امکاناتی مثل خودرو و نردبان آتش‌نشانی را در بر می‌گیرد. در حالی که موضوعات مورد بحث اصلا جزء منابع دولتی نیست که شهرداری برای به دست آوردنش ناگزیر از چانه‌زنی باشد.

شهردار کرمان افزود: در زمینه مجوزها هم این اتفاق در حال افتادن است به این معنا که بسیاری از مجوزهایی که شهرداری‌ها سابق براین با نگاه عالمانه و به‌طور مستقل صادر می‌کردند در حال محدود شدن است. در حال حاضر شهرداری در پاره‌ای موارد وظیفه رتق و فتق اموری را دارد که عملا هیچ نقشی در شکل‌گیری آن ندارد. مثال ملموس این موضوع طرح‌های جامع و تفصیلی است. یکی از منابع اصلی شهرداری‌ها تراکم‌های طرح جامع و طرح‌های تفصیلی است در حالی‌که آن‌ها هیچ نقشی در تایید، نظارت و حتی تصویب طرح‌ها ندارند.

این مدیر شهری در تحلیل آینده شهرداری‌ها اظهار داشت: مجموعه موارد یادشده فضا را به سمتی می‌برد که شهرداری‌ها نه استقلال اولیه را داشته باشند نه امکان پیش‌بینی مناسب. اتفاق خوبی که در مجمع کلان‌شهرها افتاده این است که شاید برای اولین بار در یک سال اخیر مجموعه شهرداران و کمیسیون‌های تخصصی در کنار هم جمع می‌شوند و یک نهاد عمومی صنفی با حضور شهرداران و افرادی که از نزدیک موضوعات مورد بحث را حس می‌کنند تشکیل شده است. این نهاد در حال بررسی موضوعات است و قصد دارد آن‌ها را به لوایحی تبدیل کند که در سطح نمایندگان مجلس و دولت به بحث گذاشته شود.

شهردار کرمان در پایان در خصوص مجمع کلان‌شهرها بیان کرد: این مجمع به اتخاذ تصمیمات غلط که ممکن بود گرفته شود و به شهرداری‌ها ابلاغ شود، کمک کرده است. مطمئنم اگر این جریان ادامه پیدا کند و این مجموعه تخصصی دورهم جمع شوند و تولید محتوا کنند در یک بازه زمانی کوتاه تصمیمات خود را به ساختار موجود تحمیل خواهند کرد و تصمیم‌سازی به اتاق‌ها و نشست‌های تخصصی موکول خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=98632
  • 54 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.