تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افزایش ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری در دولت سیزدهم تشخیص زودرس ام اس با آزمایش خون پتروشیمی و فولاد ارزآورترین صنایع در ۱۴۰۲ تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تشکیل ۱۱ خانه جهادی در محلات تهران اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم آخرین تغییرات زمان واریز یارانه‌ها کاهش صادرات محصولات نهایی در کشور بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس عزم شورای شهر برای ورود واگن‌های مترو به کشور آغاز به کار هیات امنای محلات از امروز انتقاد عضو شورای شهر تهران از شهرداری تهران بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران

2

تسریع روند پیری با نوشیدن الکل

  • کد خبر : 97019
  • 09 مرداد 1401 - 9:35
تسریع روند پیری با نوشیدن الکل
یک مطالعه ژنتیکی نشان داده است که مصرف الکل می‌تواند پیری بیولوژیکی را سرعت ببخشد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه آکسفورد به یک مجموعه تحقیقات در حال رشد اضافه شده است که اثرات مصرف الکل بر سلامتی را برجسته می‌کند. این تجزیه و تحلیل ژنتیکی در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد که مصرف الکل به طور مستقیم، پیری را با کوتاه کردن تلومر‌ها تسریع می‌کند.

نوشیدن الکل یکی از پرمصرف‌ترین فعالیت‌های تفریحی در جهان است، بنابراین بررسی تأثیرات آن بر سلامتی بسیار مهم است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که الکل به شکل دائمی به دی‌ان‌ای آسیب می‌زند، مستقیماً موجب بروز سرطان می‌شود، به زوال شناختی و زوال عقل زودرس کمک می‌کند و می‌تواند مغز را معادل تا ۱۰ سال پیری، کوچک کند.

تلومر‌ها توالی‌های تکراری دی‌ان‌ای هستند که کلاهک‌های محافظ روی نوک کروموزوم‌ها را تشکیل می‌دهند. هر بار که یک سلول تقسیم می‌شود، بخشی از این توالی‌ها ناخواسته از بین می‌رود و در نهایت تلومر‌ها آنقدر کوتاه می‌شوند و از بین می‌روند که دی‌ان‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

محققان در این مطالعه جدید، ارتباط بین مصرف الکل و طول تلومر‌ها را با استفاده از داده‌های بیش از ۲۴۵ هزار نفر که در پروژه “Biobank” بریتانیا شرکت داشتند، بررسی کرده‌اند. آن‌ها برای بررسی هر گونه علت احتمالی، از یک تکنیک ژنتیکی به نام “تصادفی سازی مندلی” (Mendelian Randomization) به اختصار “MR” استفاده کردند که به بررسی تغییرات در ژن‌های مشخص می‌پردازد که در این مطالعه، برخی ژن‌ها که با مصرف الکل و اختلالات مصرف الکل مرتبط بودند، بررسی شدند.

محققان با تجزیه و تحلیل MR، ارتباط واضحی بین مصرف زیاد الکل و تلومر‌های کوتاه‌تر پیدا کردند. این مطالعه نشان داد که نوشیدن ۳۲ واحد الکل در هفته برابر با کوتاه شدن تلومر به میزان حدود سه سال پیری است. این به معنی آن است که افرادی که به مصرف الکل مبتلا هستند، معادل حدود سه سال پیر شدن به تلومر‌های خود آسیب وارد می‌کنند.

به نظر می‌رسد این ارتباط برای افرادی که بیش از ۱۷ واحد در هفته الکل مصرف می‌کنند، قابل توجه‌تر است و مصرف الکل در حد متوسط نیز موجب شروع آسیب به تلومر‌ها می‌شود.

اگرچه این نتایج هنوز قطعی و اثبات شده نیستند، اما محققان می‌گویند که شواهد قوی در دست دارند که صحت این یافته‌ها را تایید خواهد کرد، چرا که به عنوان مثال، این اثرات فقط در مصرف کنندگان الکل مشاهده شد، اما در شرکت کنندگانی که هرگز الکل مصرف نکرده بودند یا نوشیدن الکل را ترک کرده بودند، مشاهده نشد.

گفتنی است که تجزیه و تحلیل MR همچنین یک ژن خاص را به عنوان تأثیرگذارترین ژن مشخص کرد که “AD۱HB” نام دارد و در متابولیسم الکل نقش مهمی ایفا می‌کند.

دکتر “آنیا توپیوالا” (Anya Topiwala)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این یافته‌ها این موضوع را تأیید می‌کند که مصرف الکل به‌ویژه در سطوح بیش از حد، مستقیماً بر طول تلومر‌ها تأثیر می‌گذارد. تلومر‌های کوتاه شده به عنوان عوامل خطر مطرح شده‌اند که ممکن است موجب تعدادی از بیماری‌های شدید مرتبط با افزایش سن، مانند بیماری آلزایمر شوند.

این مطالعه در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97019
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.