تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

4

سنگ‌اندازی در راه تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی

  • کد خبر : 96138
  • 01 مرداد 1401 - 11:29
سنگ‌اندازی در راه تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: برخی از بانک‌ها که دو هفته قبل نامه آن‌ها را هم برای قوه قضائیه و هم برای بانک مرکزی تنظیم کردیم، اطلاعات خود را در اختیار ما قرار ندادند، نافرمانی می‌کنند و نظارت‌ را نمی‌پذیرند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی، گفت: تقریبا ۶ ماه است که هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری غیردولتی کار خود را آغاز کرده است. در طول این مدت جلساتی را با مدیران بانکی، کارشناسان این حوزه و کسانی که از حوزه بانکی مطلع بودند و احتمالا انحرافات حوزه بانکی را شناسایی کردند، داشتیم. همچنین جلساتی را با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای دریافت اطلاعات و گزارشات برگزار کردیم.

نماینده سپیدان در مجلس ادامه داد: همچنین یک درگاهی را راه‌اندازی کردیم و در این درگاه فضایی را ایجاد کردیم که مردم بتوانند گزارش‌های خود را به ما برسانند. در همین گزارشات مواردی به دست ما رسید که سوژه خوبی برای بررسی توسط دستگاه‌های امنیتی بود که این مجموعه‌ها را در جریان قرار دادیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در ادامه مسیر اطلاعاتی را از بانک‌ها و به طور خاص بانک مرکزی درخواست کردیم و داریم آن‌ها را تحلیل می‌کنیم و ان‌شاءالله بعد از تکمیل گزارش و دریافت این تحلیل‌ها گزارش خوبی را در صحن قرائت خواهیم کرد.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی غیردولتی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در بررسی اولیه ما مشخص شد که بانک‌ها در تکالیف قانونی‌شان انحرافات خیلی زیادی داشتند، انحرافات‌شان هم به این شکل بوده که مثلا در قانون آورده شده که نباید بیش از ۳۳درصد از مالکیت بانک را چه به صورت سببی و چه به صورت نسبی در اختیار خود داشته باشند اما خب به طرق مختلف این عدد را به بالای ۵۰ درصد رساندند؛ این فقط به این خاطر بوده که در جایگاه‌های هیات مدیره آن بانک اعمال مدیریت کنند و این یک تخلف آشکار است که عمدتا در بانک‌های خصوصی دیده‌ می‌شود.

وی افزود: یعنی بانک‌ها سهام خودشان را توسط افراد مرتبط با خودشان خریداری کردند برای اینکه بتوانند به طور ۱۰۰ درصد آنجا را مدیریت کنند و نظارت‌پذیری‌شان را به حداقل ممکن برسانند.

علیزاده در پاسخ به سوالی درخصوص سنگ‌اندازی‌ها در مسیر انجام این تحقیق و تفحص، گفت: برخی از بانک‌ها از جمله ۲-۳ بانکی که دو هفته قبل نامه آن‌ها را هم برای قوه قضائیه و هم برای بانک مرکزی تنظیم کردیم، اطلاعات خود را در اختیار ما قرار ندادند، نافرمانی می‌کنند و نظارت‌ را نمی‌پذیرند؛ اما مطمئن باشید که ما این را حتما به اطلاع مردم خواهیم رساند و برخوردهای لازم با آن‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به کوتاهی بانک مرکزی تصریح کرد: البته بانک مرکزی هم علیرغم آن چیزی که انتظار داشتیم تا الان همکاری خوبی در دادن اطلاعات نداشت و کماکان هم تاخیر دارند هم اطلاعات ناقصی را به دست ما می‌رسانند. این نشان می‌دهد که بانک مرکزی در همه سال‌های گذشته نظارت دقیقی روی عملکرد بانک‌ها نداشته و خیلی از جاها اغماض و چشم‌پوشی کرده که آن را هم ما بررسی می‌کنیم تا ببینیم به چه موضوعاتی می‌رسیم.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری غیردولتی در پایان پیرامون زمان ارائه گزارش تحقیق و تفحص به صحن مجلس گفت: ما ۶ ماه دیگر از هیات رئیسه مجلس وقت گرفتیم این ۶ ماه تمام شود، حتما سعی می‌کنیم که گزارش تمام شده و درصحن قرائت شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=96138
  • 34 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.