تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

2

گرمای شدید با بدن انسان چه می‌کند؟

  • کد خبر : 95959
  • 30 تیر 1401 - 10:18
گرمای شدید با بدن انسان چه می‌کند؟
بدن انسان با دو روش گشادشدن رگ‌های خونی در پوست و دفع عرق به دمای بالا پاسخ می‌دهد، گشادشدن رگ‌های خونی ممکن است فشار خون را کاهش دهد و تعریق بیش از حد می‌تواند منجر به از دست دادن نمک بدن شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، موج گرما توسط کارشناسان به عنوان دوره‌ای از هوای غیرمعمول گرم که بیش از دو روز طول می‌کشد تعریف می‌شود و آستانه آن بسته به میانگین منطقه متفاوت است.

بدن انسان به دو روش به دمای بالا پاسخ می‌دهد: گشاد کردن رگ‌های خونی در پوست و دفع عرق. افزایش جریان خون به سمت پوست باعث از دست رفتن گرمای بیشتری به محیط می‌شود. عرق وقتی از پوست تبخیر می‌شود بدن را خنک می‌کند. این پاسخ‌ها به حفظ دمای مرکزی بدن بین ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتی گراد کمک می‌کند که برای حفظ عملکرد‌های متابولیک ضروری است.

اما می‌تواند عواقب جدی نیز داشته باشد؛ به گونه‌ای که گشاد شدن رگ‌های خونی ممکن است فشار خون را کاهش دهد و باعث شود قلب برای پمپاژ خون به بدن سخت‌تر کار کند. برای افرادی که از قبل بیماری قلبی دارند، این می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.

تعریق بیش از حد می‌تواند منجر به از دست دادن نمک از بدن شود. در موارد شدید، سطح پایین سدیم در خون می‌تواند منجر به حالت تهوع و سردرد شود.

در طول موج گرما، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی افزایش می‌یابد، اما لزوماً مشخص نیست که علت مرگ ناشی از گرما چه زمانی بوده است، آنا نونس از دانشگاه وارویک در انگلیس می‌گوید: اثبات ارتباط بین مرگ و میر در طول موج گرما یا بلافاصله پس از آن به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما بسیار سخت است؛ مرگ‌های ناشی از گرمای شدید مطمئنا دست کم گرفته می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر در معرض خطر دمای بالا هستند، افراد مسن، منزوی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و بدون دسترسی به تهویه مطبوع هستند.

یک مطالعه نشان داده است افرادی که دارای شرایط سلامت روانی هستند نیز بیشتر در معرض مرگ ناشی از گرمای شدید هستند، محققان حدس زده اند که این ممکن است به دلیل اثرات دارو‌ها باشد یا به این دلیل که ممکن است اقدامات احتیاطی برای خنک ماندن در موج گرما را انجام ندهند.

کودکان همچنین در معرض خطر آب و هوای گرم هستند، زیرا نسبت سطح بدن آن‌ها به جرمشان بسیار بیشتر از بزرگسالان است، به این معنی که آن‌ها می‌توانند گرما را در شرایط گرم به راحتی تحمل کنند. در سال ۲۰۱۹، ۵۳ کودک در ایالات متحده بر اثر بیماری‌های ناشی از گرما جان خود را از دست دادند.

یک مطالعه نشان داده که در ایالات متحده، حدود ۲۵۰۰۰ نوزاد در سال زودتر از زمان تولد به دلیل قرار گرفتن در معرض گرمای شدید به دنیا می‌آیند و مطالعه دیگری نشان می‌دهد که در کشور‌های با درآمد کم تا متوسط که زنان باردار در معرض گرمای شدید قرار دارند، در هفته آخر قبل از زایمان، خطر زایمان زودرس و مرده‌زایی در آن‌ها بیشتر بوده است.

یک فرد می‌تواند از نظر فیزیولوژیکی با هوای گرم طی چند روز سازگار شود و به این حالت سازگاری می‌گویند. فردی که با گرما سازگار شود بیشتر عرق می‌کند و همچنین با غلظت نمک کمتر عرق می‌کند. جریان خون او افزایش می‌یابد همچنین از پوست برای به حداکثر رساندن انتقال حرارت به محیط استفاده می‌شود.

پزشکان به اهمیت نوشیدن مایعات زیاد و ماندن تا حد امکان در سایه در موج گرما اشاره می‌کنند. در طول روز، پرده‌ها را در اتاق‌هایی که رو به آفتاب هستند ببندید، برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و برای خنک نگه داشتن پوست لباس‌های گشاد بپوشید. همچنین باید در ساعات گرم روز از انجام تمرینات بدنی در خارج از منزل خودداری کنید.

گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما مقادیر زیادی آب و نمک از دست می‌دهد. این می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه و تنفس سریع شود. به گفته متخصصان، گرمازدگی می‌تواند به آفتاب سوختگی تبدیل شود، یک وضعیت پزشکی جدی که زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن بیش از حد بالا می‌رود که می‌تواند باعث از دست دادن هوشیاری شود.

کارشناسان می‌گویند که گرمازدگی با یافتن یک مکان خنک برای استراحت و نوشیدن آب فراوان قابل درمان است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=95959
  • 37 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.