تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

4

واردات اتوبوس‌های کارکرده/ اتوبوس‌های دست دوم کاملا اورهال شده است

  • کد خبر : 95721
  • 28 تیر 1401 - 10:50
واردات اتوبوس‌های کارکرده/ اتوبوس‌های دست دوم کاملا اورهال شده است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران موضوع واردات را در دو حوزه دنبال می‌کنیم یکی از این موارد خرید اتوبوس با توجه به بودجه سال جاری شهرداری تهران است و موضوع دیگر خرید اتوبوس‌های دست دوم و کارکرده است.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، طی ۴ سال گذشته حال حمل و نقل عمومی تهران مساعد نبود و نه تنها تعداد زیادی اتوبوس‌ها از چرخه حمل و نقل به دلیل فرسودگی خارج شد بلکه اتوبوس‌های زیادی هم به ناوگان افزوده نشد. این ناوگان در زمان فعالیت شورای پنجمی ها با توسعه همراه نبود و با آمدن کرونا تیر خلاص هم به این ناوگان زده شد.

 رفع مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است و همواره مدیران شهری هم رفع این مشکل را از اولویت های کاری خود اعلام می‌کنند. نتیجه توجه به حمل و نقل عمومی کاهش تراکم ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا همچنین افزایش شهروندان از خدمات‌رسانی مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی است.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبسرانی را مد نظر قرار داده اند از خرید و تامین اتوبوس نو تا دست دوم با کیفیتغ همه از برنامه‌هایی است که بخشی اجرایی و بخشی در دست اقدام است.

بخش زیادی از تامین اتوبوس مربوط به اتوبوس‌های نو به ویژه اتوبوس های داخلی است ولی با این وجود این روزها ماجرای واردات اتوبوس های دست دوم با شائبه‌های  زیادی همراه شده است.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متخصصان فنی شرکت واحد از این اتوبوس‌ها بازدید کرده‌اند و تصاویر آنها موجود است این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت تولید و بازسازی شده‌اند.

شفیعی تاکید کرد: متأسفانه در برخی از اخبار آمده است که این اتوبوس‌ها در حال تعمیر شدن هستند اما باید به این موضوع تاکید کنم که اصلاً این موضوع صحت ندارد. تمامی این اتوبوس‌ها در اروپا اورهال شده‌اند.

وی افزود: به طور کلی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران موضوع واردات را در دو حوزه دنبال می‌کنیم یکی از این موارد خرید اتوبوس با توجه به بودجه سال جاری شهرداری تهران است و موضوع دیگر که بخش خصوصی به دنبال پیگیری آن است و شهرداری تهران خرید خدمت انجام می‌دهد خرید اتوبوس‌های دست دوم و کارکرده است، این موضوع ارتباطی به بودجه شهرداری ندارد، بلکه ایده‌ای است که از سوی بخش خصوصی مطرح شده است.

شفیعی  افزود: بخش خصوصی اعلام کرده که می‌تواند اتوبوس‌هایی را وارد تهران کند که نسبت به اتوبوس‌های فعال پایتخت که عمرشان به بیش از ۱۶ سال می‌رسد عملکرد و کیفیت بسیار بهتری دارند، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط فعلی انجام این کار بسیار مناسب است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اتوبوس‌هایی که قراراست وارد شوند، چند سال محدودی در اروپا کار کرده و در آنجا بازسازی و اورهال شده‌اند، گفت: رنگ آمیزی، وصل دستگاه‌های کارت‌خوان و جی. پی. اس و … در تهران بر روی این اتوبوس‌ها انجام می‌شود.۵۰ دستگاه از ۲۰۰ اتوبوس مرحله اول، وارد تهران شده و در حال آماده‌سازی است و پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: بناداریم یارانه‌ای که برای اتوبوس‌های فرسوده خودمان خرج می‌کنیم را برای واردات اتوبوس‌های کارکرده بازسازی شده به کار می‌گیریم.

پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران هم درباره چرایی اهمیت موضوع «خرید و واردات اتوبوس‌های دست دوم»، بیان کرد: اگر اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه نشود، جابجایی شهروندان در شهر دچار مشکل خواهد شد. باتوجه به شرایط فعلی باید اقدامات نوسازی، بازسازی و استفاده از اتوبوس‌های بخش خصوصی به ترتیب اولویت عملیاتی شود، اما بخش خصوصی اعلام کرده است که خرید هر دستگاه اتوبوس به مبلغ پنج میلیارد تومان و فعال کردن آن در خطوط اتوبوسرانی برایش سود و آورده‌ای ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران از اتوبوس‌های دست دوم مطابق با استانداردهای محیط زیستی استفاده خواهد کرد، افزود: اگر عمر مفید اتوبوس‌های دست دوم خارجی ۱۰ سال باشد و در حال حاضر ۵ سال سن داشته باشند، می‌توان به جای خرید هر دستگاه اتوبوس نو به مبلغ ۵ میلیارد تومان، پنج دستگاه اتوبوس به مبلغ یک میلیارد تومان خریداری کرد.

سروری در ادامه توضیح داد: به معنایی دیگر به جای خرید یک دستگاه اتوبوس نو، می‌توان پنج دستگاه اتوبوس دست دوم و مطابق با استانداردهای محیط زیستی کشور خریداری کرد و با همین عمل وضعیت ناوگان را بهبود بخشید.

به گفته وی؛ در حال حاضر مدیریت شهری با افزایش تقاضا و مشکل عرضه مواجه است که در این شرایط فقط واردات اتوبوس‌های دست دوم راهگشای مشکل است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به مخالفان واردات اتوبوس‌های کارکرده بیان کرد: برخی افراد حرف‌های غیرکارشناسی در این باره می‌زنند که به نظرم مخالف منافع مردم سخن می‌گویند.

سروری واردات اتوبوس‌های دست دوم را به عنوان یک عامل کمکی در این شرایط عنوان کرد و افزود: باید به زمانی برسیم که درآمدهای شهرداری اجازه تکمیل ناوگان را بدهد و حداقل اتوبوس‌های ناوگان را به تعداد چهار سال گذشته [۶ هزار دستگاه اتوبوس] برسانیم.

وی در ادامه تأکید کرد: مابه‌التفاوت هزینه اتوبوس دست دوم با نو، امکانی را برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند که بتواند حمل و نقل را ساماندهی و ناوگان را تقویت کند. سپس با منابع مالی جدید ایجاد شده، اتوبوس‌های نو خریداری کند و اتوبوس دست دوم خارج شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر تا جایی که امکان دارد باید خرید اتوبوس با اولویت خرید از داخل انجام شود، گفت: سپس باید بازسازی اتوبوس‌های غیرفعال انجام شود که شهرداری در حال بازسازی بخشی از اتوبوس‌هاست. همچنین باید اجازه داد تا از اتوبوس‌های دست دوم به عنوان یک امر کمکی استفاده شود تا پس از ایجاد امکان مالی، اتوبوس نو خریداری شود.

سروری در ادامه یادآور شد: باید موضوع «خرید اتوبوس‌های دست دوم» برای مردم و صاحبان اندیشه‌ که در حوزه مدیریت شهری حساس هستند، خارج از چارچوب‌های سیاسی و با نگاهی کارشناسانه بررسی شود.

سروری در پاسخ به این گفته که هیئت وزیران در حال تهیه آیین نامه جدیدی برای واردات خودرو است و واردات اتوبوس‌ها منوط به آن آیین نامه می‌شود، بیان کرد: این موضوعات جوسازی‌های سیاسی است برای اینکه یک عده‌ای می‌خواهند کینه خود را از یک فردی خالی کنند و هر موضوعی که قرار است به ثمر برسد، یک حرفی روی آن می‌گذارند.

وی با بیان اینکه اگر اتوبوس‌ها، استاندارد مورد قبول محیط زیست را نداشته باشند، نباید واردات‌شان صورت گیرد، افزود: شورای شهر قائل به ورود اتوبوس‌های فاقد استانداردهای محیط زیستی به تهران نیست.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه به شدت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: در حال حاضر قطعات برای بازسازی اتوبوس‌ها تامین شده و این اتوبوس‌ها در حال ورود به خطوط هستند.

وی درباره خرید اتوبوس‌های دست دوم گفت: طراحان این مسئله معتقدند که باتوجه به شرایط بحرانی و نیاز فوری به افزایش ناوگان حمل و نقل درون شهری از یکسو و کمبود سرمایه در تأمین منابع برای خرید اتوبوس از سوی دیگر بهترین راه برای رفع این معضل واردات اتوبوس کار کرده است،

برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس با پیوستن به کمپینی با عنوان رسیدگی به شلوغی BRT درخواست پیگیری این موضوع را از مدیران شهری داشته‌اند آنها اعلام کردند؛ عدم تطابق میزان جمعیت با تعداد اتوبوس‌های موجود در ناوگان باعث ایجاد ازدحام و شلوغی، مخصوصا در قسمت بانوان می‌شود و این امر باعث ایجاد تشنج بین افراد و بعضا مواردی هم به فحاشی و درگیری فیزیکی می‌شود. اگر این امکان فراهم شود تا با آمارگیری به صورت اینترنتی از افراد به این صورت که ایستگاه ورودی ، خروجی و همچنین ساعت ورود به ایستگاه را مشخص کنند، می توان تخمینی از آمار به دست آورد و متناسب با آن منابع تخصیص داد. لطفا به این موضوع رسیدگی کنید.

مدیران شهری می‌گویند بخشی از اقدامات محقق شده و بخشی هم در دستور کار است و بزودی تحولات خوبی را در ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد خواهیم بود و حالا باید منتظر ماند و دید تهران در حوزه اتوبوسرانی چگونه از خواب ۴ ساله شورای پنجمی ها بیدار می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=95721
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.