تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو طرحی برای اخذ مالیات از دلال‌ها کاهش مرادات اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد از خام فروشی در صنعت فولاد خطر افزایش شیوع «آسم» با مصرف غذاهای فرآوری‌شده ارایه گزارش‌های مالی نمایانگر نظارت و شفافیت در شورا انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن

2

خطر زایمان زودرس با استفاده از لوازم آرایشی

  • کد خبر : 95623
  • 27 تیر 1401 - 10:03
خطر زایمان زودرس با استفاده از لوازم آرایشی
محققان دریافتند که برخی مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، بزرگترین مطالعه در این حوزه، داده‌های بیش از ۶۰۰۰ زن باردار در ایالات‌متحده است که برای درک بهتر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض فتالات و بارداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعه نشان داد در زنان با غلظت فتالات‌های بالاتر در ادرار احتمال تولد نوزادان نارس بیشتر است.

گفتنی است، نوزادان نارس سه هفته یا بیشتر قبل از موعد مقرر به دنیا می‌آیند.

کلی فرگوسن، محقق ارشد این تحقیق، اپیدمیولوژیست در موسسه ملی علوم بهداشت محیطی ایالات‌متحده (NIEHS) می‌گوید: زایمان زودرس می‌تواند هم برای نوزاد و هم برای مادر خطرناک باشد بنابراین شناسایی عوامل خطری که می‌توانند از آن جلوگیری کنند، مهم است.

برای این مطالعه، محققان آمار ۱۶ مطالعه انجام شده در سراسر ایالات‌متحده را که شامل داده‌های مربوط به سطوح فتالات فردی همچنین زمان زایمان مادران بود، با داده‌های مربوط به سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۸ جمع‌آوری کردند. تقریبا ۹ درصد (یا ۵۳۹) از زنان، نوزادان نارس به دنیا آوردند که در بیش از ۹۶ درصد از نمونه‌های ادرار آنان، محصولات جانبی فتالات مشاهده شد.

محققان ۱۱ فتالات مختلف موجود در زنان باردار را مورد بررسی قرار دادند و کشف کردند که چهار مورد از آن‌ها با احتمال ۱۴ تا ۱۶ درصدی بیشتر برای تولد نوزاد نارس مرتبط است. ثابت‌ترین آن‌ها تماس با فتالاتی بود که معمولا در لاک ناخن و سایر لوازم آرایش یافت می‌شود.

بارت ولش، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: برای مردم دشوار است که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی را در زندگی روزمره به‌طور کامل از بین ببرند، اما نتایج ما نشان می‌دهد که حتی کاهش‌های کوچک در یک جمعیت بزرگ می‌تواند تاثیرات مثبتی بر مادران و فرزندان آنان داشته باشد.

به گفته محققان، کاهش سطح قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها تا ۵۰ درصد، می‌تواند به‌طور متوسط ۱۲ درصد از زایمان زودرس جلوگیری کند. این مداخلات بر تغییرات خاصی مانند انتخاب محصولات مراقبت شخصی بدون فتالات متمرکز است همچنین شرکت‌هایی که تعداد فتالات‌ها در محصولات خود را کاهش می‌دهند یا تغییر مقرراتی که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی را کاهش می‌دهد.

در این بین، محققان پیشنهاد کردند از غذا‌های فرآوری شده یا غذا‌های بسته‌بندی شده در پلاستیک اجتناب کنند و به جای آن از غذا‌های تازه و خانگی استفاده کنند.

آنان همچنین انتخاب محصولات بدون عطر را توصیه کردند که دارای فتالات کمتری هستند. محدود کردن مقدار محصول استفاده شده نیز می‌تواند قرار گرفتن در معرض آن را کاهش دهد.

نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در JAMA Pediatrics منتشر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=95623
  • 41 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.