تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری افزایش ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری در دولت سیزدهم تشخیص زودرس ام اس با آزمایش خون پتروشیمی و فولاد ارزآورترین صنایع در ۱۴۰۲ تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تشکیل ۱۱ خانه جهادی در محلات تهران اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم آخرین تغییرات زمان واریز یارانه‌ها کاهش صادرات محصولات نهایی در کشور بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس عزم شورای شهر برای ورود واگن‌های مترو به کشور آغاز به کار هیات امنای محلات از امروز انتقاد عضو شورای شهر تهران از شهرداری تهران بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا

4

فشارخون، کشنده خاموش

  • کد خبر : 94952
  • 28 دی 1401 - 8:02
فشارخون، کشنده خاموش
یک متخصص بیماری‌های قلب و عروق بیان کرد: افراد باید در همه سنین حتی در کودکی فشارخون خود را چک کنند ولی سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایع‌ترین زمان بروز و شیوع فشارخون بالا است.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ محمود افتخارزاده، متخصص بیماری‌های قلب و عروق درباره ارتباط فشار خون با گرفتگی عروق با اشاره به اینکه فشار خون اصلی‌ترین عامل تسهیل کننده بیماری‌های عروق کرونر و آرترواسکلروز است اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده درضد بسیاری بالایی از بیمارانی که دچار بیماری های تنگی عروق کرونر می شوند دچار فشار خون بالا هستند. در سالهای اخیر تعریف فشار خون هم کاهش پیدا کرده و حتی فشار خون سیستولیک اگر بالای ۱۳ هم باشد می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های عروق کرونر شود. فشار خون، کُشنده خاموش است و بیمار به دلیل بی‌علامت بودن این بیماری متوجه بیماری خود نیست.

وی در توضیح ارتباط فشار خون بالا و گرفتگی عروق گفت: این دو هم بر هم تاثیرگذارند اما فشار خون مهمتر است. ازهر ۵ نفر انسان بالای ۴۰ سال یک نفر فشار خون بالا دارد. فشار خون بالا در دراز مدت بر جداره داخلی عروق(آندوتلیوم) تاثیر می‌گذارد و پس از مدتی روی آندوتلیوم به مروز زمان چربی رسوب کرده و کلسیم، آهکی شده و زمینه ساز تنگی عروق می شود. ضمن اینکه در درصد کمی از بیماران،  تنگی عروق کلیوی عامل فشار خون بالا است.

افتخارزاده متذکر شد: افراد باید در همه سنین حتی در کودکی فشار خون خود را چک کنند ولی سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایعترین زمان بروز و شیوع فشار خون بالا است.

این متخصص قلب و عروق کشورمان، توصیه کرد: هر فردی باید فشار خون خود را در زمان ایده آل اندازه گیری کند و اگر فشار طبیعی بود باید سال بعد دوباره اندازه گیری شود. اما اگر فرد مشکوک به فشار بالا بود باید در ۳ تا ۷روز متوالی قبل از صبحانه و شام فشار خون اندازه‌گیری شده و در پایان دوره متوسط فشار حساب شود.

افتخارزاده در توضیح راهکارهای پیشگیری از فشار خون گفت: وزن باید کنترل شود چاقی می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. از مصرف زیاد نمک باید پرهیز کرد. آپنه یا ایست تنفسی در خواب هم می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود و همینطور بیماری‌های کلیوی هم یکی از عوامل ایجاد فشار خون بالا هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=94952
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.