تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

4

کاهش نرخ دلار در بازار

  • کد خبر : 91965
  • 16 خرداد 1401 - 15:55
کاهش نرخ دلار در بازار
کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: بانک مرکزی قصد دارد فاصله قیمتی دلار صرافی ملی و ارز نیمایی را با بازار آزاد کاهش دهد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، مروز قیمت دلار صرافی ملی امروز صبح با ۲۴۵ تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه (آخرین روز کاری) در رقم ۲۶ هزار و ۳۵۰ هزار تومان ثبت شد. در ادامه نیز روند افزایشی قیمت آن ادامه داشت و در لحظه تنظیم این گزارش به ۲۶۴۱۱ تومان رسیده است.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی گفت: بانک مرکزی قصد دارد فاصله قیمتی دلار صرافی ملی و ارز نیمایی را با بازار آزاد کاهش دهد.

او ادامه داد: اگر دولت این اقدام را زمانی انجام می‌داد که نرخ دلار در بازار رو به بالا بود باعث اضافه پرش نرخ در بازار آزاد می‌شد. از سویی نرخ دلار در بازار تا حدودی کاهش یافته است. در این میان بانک مرکزی درحال بالا بردن قیمت ارز صرافی ملی است تا شکاف این دو کاهش پیدا کند.

مشکانی همچنین بیان کرد: این شکاف و فاصله قیمتی می‌تواند باعث افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار شود و بانک مرکزی در این اقدام قصد دارد اینگونه تقاضاها را کاهش دهد.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازارهای مالی نیز درمورد قیمت دلار در بازار آزاد بیان کرد: قیمت دلار درحال حاضر مبتنی بر برجام است. اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد، دلار به روند صعودی خود ادامه می‌دهد زیرا در این حالت کشور با محدودیت‌های جدید تحریمی از جمله عدم امکان صادرات نفت مواجه است.

او ادامه داد: از طرفی کسری بودجه وجود دارد که باعث افزایش میزان نقدینگ می‌شود.

اشتیاقی درخصوص عامل کنترل نرخ دلار گفت: بنابراین تنها عاملی که می‌تواند صعود قیمت را متوقف کند احیای برجام است.

در این میان با وجود افزایش نرخ دلار صرافی ملی، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، کاهشی است. در حالی که قیمت سکه طرح جدید هفته گذشته به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز رسیده بود، امروز بین ۱۵ میلیون و ۵۰ تا ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نوسان است.

قیمت طلا نیز نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته نزولی است.

نادر بذرافشان، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد امکان تداوم روند افزایشی قیمت طلا و سکه در هفته گذشته می‌گوید: نسبت به اواسط هفته گذشته بازار طلا و سکه مقداری روند کاهشی داشته. قیمت سکه امروز و در اولین روز کاری هفته، حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته.

او ادامه داد: در بازارهای جهانی نیز در این چند روز اتفاق خاصی نیفتاده است. باتوجه به نوسانات قیمت دلار و اتفاقات سیاسی در هفته گذشته، روند قیمت‌ها صعودی بود. این روند افزایشی بیش از حد بوده و اکنون بازار باید روندی کاهشی را در پی بگیرد که درحال وقوع است.

بذرافشان گفت: در آینده ممکن است بین یک تا سه درصد در بازار طلای داخلی کاهش یا افزایش داشته باشیم. اگر بانک مرکزی بر بازار ارز نظارت داشته باشد و آن را کنترل کند احتمال کاهش قیمت طلا و سکه وجود دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=91965
  • 33 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.