تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

0

عوارض مصرف بیش از اندازه شکر

  • کد خبر : 91019
  • 12 آبان 1401 - 8:17
عوارض مصرف بیش از اندازه شکر
شکر پرمصرف‌ترین و در عین حال مضرترین ماده‌ای است که در رژیم غذایی وجود دارد. با توجه به مضررات مصرف بیش از اندازه شکر باید از مصرف بی‌رویه آن دوری کرد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، شکر یکی از مواد بسیار مضر در رژیم غذایی انسانها است که تاثیر مخربی به روی سوخت و ساز و همچنین سلامت اعضای بدن دارد. مصرف این ماده غذایی باعث بروز بیماری های مختلف می شود اما امروزه شاهد استفاده زیاد آن در میان مردم هستیم چرا که ذائقه بسیاری از انسانها به مواد غذایی شیرین عادت داشته و اجتناب از آن کمی دشوار است.

محققان دریافته اند افرادی که شکر زیادی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که در مصرف آن دقت دارند بیشتر دچار مرگ ناشی از بیماری قلبی می شوند.

 

محققان میان رژیم های غذایی حاوی قند و آلزایمر اولیه یک ارتباط مولکولی پیدا کردند. گلوکز با تاثیر بر ساختار سلولها و آسیب به آنزیم ها تاثیر زیادی در کاهش تجمع پروتئین غیرطبیعی در مغز دارد.

فروکتوز به طور طبیعی در میوه ها وجود دارد و برخلاف سایر اشکال قند در کبد تجزیه می شود. تمایل بیش از حد افراد به غذاهای حاوی شیرین کننده مصنوعی منجر به افزایش بیماری کبد چرب می شود.

کبد فروکتوز اضافه را به گلبول‌های چربی تجزیه می‌کند که از طریق جریان خون حرکت می‌کنند و در اطراف قسمت میانی و اندام‌های داخلی شما قرار می‌گیرند در نتیجه مانند آسیب کبدی ناشی از الکل، باعث التهاب و زخم می شود.

تحقیقات جدید ارتباط بین مصرف قند و بیماری سرطان را نشان می‌دهد به همین دلیل باید در مصرف قند و شکر و مشتقات آن بیشتر دقت کنید.

مصرف روزانه یک نوشیدنی ۵۹۱ میلی لیتری حاوی قند، شما را ۴٫۶ سال پیرتر می کند که تقریبا اثر آن برابر با استعمال سیگار است

مطالعات نشان می‌دهد مصرف قند زیاد (همراه با فیبر کمتر و چربی اشباع‌شده بیشتر) باعث خواب سبک‌ و اختلال آن می شود.

در یک مطالعه نشان داده شده است که با افزایش مصرف قند، سطح کلسترول خوب کاهش و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. همچنین زنانی که قند بیشتری مصرف می‌کنند، کلسترول خونشان بالاتر می رود.

افرادی که قند زیادی مصرف می‌کنند، ۵۴ درصد بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می گیرند یعنی شاخص توده بدنی بالای ۲۵ دارند.

دانشمندان دریافته اند میان مصرف نوشیدنی های شیرین و بیماری آسم ارتباطی وجود دارد زیرا افراد بزرگسال که روزانه حداقل دو عدد از این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می گیرند.

رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا می تواند فشار خون شما را از آستانه ۱۲۰/۸۰ که بالاترین حد طبیعی در نظر گرفته می شود، بالا ببرد. متخصصان در بررسی های خود بیان کردند تاثیر قند بر فشار خون می تواند برای سلامت قلب مضرتر از مصرف سدیم باشد.

زنان یائسه که رژیم‌ غذایی سرشار از قندهای افزوده و غلات تصفیه‌شده دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می گیرند در حالی که این خطر در افرادی که فیبر رژیمی، غلات کامل، سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند کمتر است.

رژیم غذایی حاوی قند بالا، باعث ایجاد التهاب در لثه های شما شده و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می دهد. علائم بیماری پریودنتال شامل بوی بد دهان، خونریزی لثه و دندان های حساس است.

شکر باعث پوسیدگی دندان می شود زیرا باکتری‌های موجود در دهان از شکر برای رشد و تکثیر خود استفاده می کنند. زمانی که میکروارگانیسم‌ها تکثیر می‌شوند لایه‌ای از پلاک روی سطح دندان‌ها ایجاد می‌کنند و این پلاک اسیدی، مواد معدنی تشکیل دهنده سطح سخت دندان را از بین می برند. باقی ماندن طولانی مدت پلاک ها بر روی دندان، باعث ایجاد حفره به روی دندانها می شود.

اگرچه برخی از محققان با این ایده که شکر اعتیادآور است مخالفت می‌کنند اما، مواد شیرین سطوح انتقال‌دهنده عصبی دوپامین را که بخش کلیدی از مراکز پاداش و لذت مغز را تشکیل می‌دهد، افزایش می‌دهد. این اتفاق به طرز قابل توجهی شبیه به اثرات تنباکو و مورفین است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=91019
  • 23 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.