تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

3

باکتری‌ها، یکی از مهم‌ترین تهدیدات سلامتی

  • کد خبر : 90993
  • 23 مهر 1402 - 8:03
باکتری‌ها، یکی از مهم‌ترین تهدیدات سلامتی
دانشمندان باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات سلامتی مطرح کردند.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، طبق یافته علمی، محققان به الگوریتم‌هایی دست یافتند، که به کشف یک آنتی‌بیوتیک جدید کمک کرده‌اند و در برابر برخی از مشکلات بدنی بدخیم، نوید سلامتی می‌دهد.

ما انسان‌ها تنها موجوداتی نیستیم که می‌خواهیم باکتری‌ها را بکشیم – طبیعت طیف گسترده‌ای از ترکیبات ضدباکتریایی را توسعه داده است، بسیاری از آن‌ها توسط خود باکتری‌ها برای به دست آوردن دست برتر در جنگ طولانی مدت علیه باکتری‌های دیگر استفاده می‌شوند.

بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها، در اصل از کشت باکتری‌ها رشد کرده و بعداً به اشکال قوی‌تر سنتز شده‌اند و تهیه می‌شوند. مشکل این است که با گذشت زمان باکتری‌ها نسبت به این دارو‌ها مقاومت پیدا می‌کنند و ما را مجبور می‌کنند دارو‌های جدید بسازیم، تا زمانی که به ناچار در برابر این دارو‌ها نیز مقاوم شوند.

شان برادی، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها از باکتری‌ها می‌آیند، اما بیشتر باکتری‌ها را نمی‌توان در آزمایشگاه رشد داد. نتیجه این است که ما احتمالاً اکثر آنتی بیوتیک‌ها را از دست می‌دهیم.

برای کمک به تجزیه سریعتر احتمالات، محققان راکفلر از الگوریتم‌هایی برای بررسی آنچه که به عنوان خوشه‌های ژن بیوسنتزی شناخته می‌شوند، استفاده کردند.

این‌ها گروه‌هایی از ژن‌ها هستند که برای یک سری از پروتئین‌ها کد می‌کنند – از جمله برخی که ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشند اما تعدادشان بسیار زیاد است و انسان نمی‌تواند آن‌ها را مرتب کند.

برادی می‌گوید: باکتری‌ها پیچیده‌اند و فقط به این دلیل که می‌توانیم یک ژن را توالی‌بندی کنیم، به این معنا نیست که می‌دانیم چگونه باکتری‌ها آن را برای تولید پروتئین فعال می‌کنند.

اما الگوریتم‌ها می‌توانند این خوشه‌های ژنی را بسیار سریع‌تر مرتب کنند و امیدوارکننده‌ترین ترکیبات را که می‌توانند اثرات ضد باکتریایی داشته باشند، انتخاب کنند.

نکته مهم این است که به سلول‌های انسانی آسیبی نمی‌رساند و می‌تواند عفونت‌های باکتریایی را در موش‌های زنده درمان کند. با این حال، جالب‌ترین نکته این است که حتی توانست باکتری‌هایی را که محققان به‌طور خاص برای مقاومت در برابر دارو طراحی کرده‌اند، از بین ببرد. بررسی دقیق تر، تیم راز‌های مولکولی پشت قدرت آن را کشف کردند.

آنتی بیوتیک‌های موجود برای اتصال یک مولکول یا مولکول دیگر شناخته شده اند، اما باکتری‌های مقاوم همچنان می‌توانند از دومی برای حفظ دیواره سلولی استفاده کنند. با مصرف همزمان هر دو، سیاژیسین ممکن است از این نوع مقاومت جلوگیری کند.

بردی گفت: این کار نمونه بارز‌ی است که در یک خوشه ژنی پنهان شده است. ما فکر می‌کنیم که اکنون می‌توانیم تعداد زیادی از ترکیبات طبیعی جدید را با این استراتژی باز کنیم و دارو‌های بهتری تولید کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=90993
  • 48 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.