تاریخ : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ضرورت توقف اقدامات دستوری توسط دولت در صنعت فولاد شارژ سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر در کارت‌های سوخت انحلال شرکت «یادمان سازه» شهرداری تهران تغییر نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تصویب تغییر نام ۱۸ معبر در پایتخت جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ضرورت تعیین هرچه سریعتر زمان انتخابات تعطیلی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران در ۲ خرداد ضرورت مدیریت مصرف انرژی در تولید مجتمع‌های پتروشیمی خسارت ۷۲ میلیارد دلاری دولت‌ها به گاز کشور نرخ حامل‌های انرژی عامل رکود صنعت فولاد ضرورت بروزرسانی قوانین برای کنترل مازاد فولاد کشور برگزاری امتحانات نهایی از ۵ خردادماه تاثیر ورزش بر سلول‌های ایمنی حامی عملکرد مغز اعلام زمان انتخابات شوراهای شهر توسط مجلس آینده تاثیر پروتئین‌های بیماری آلزایمر بر رشد سلول‌های عصبی اعلام برنامه جدید ۳ هفته پایانی لیگ برتر تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به مدت ۷ روز جزئیات ساعات فعالیت موزه‌ها در پی شهادت رئیس‌جمهور اعلام رسمی محرومیت مهدی هاشمی نسب اعلام زمان دقیق واریز یارانه‌ها تمدید قراردادهای اجاره تنها معاملات بازار مسکن احتمال افزایش خاموشی صنایع در تابستان تاخیر برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعتقاد به ناکارآمدی زاکانی در شهرداری تهران استفاده قانون تامین مالی تولید از ظرفیت بازار سرمایه صادرات دغدغه تولیدکنندگان فولاد اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده احیای ظرفیت‌های گردشگری در دولت سیزدهم ضرورت اجرای سریع همسان سازی حقوق بازنشستگان افزایش تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ دریافت کارت آزمون از طریق پنجره ملی خدمات دولت سیستم ایمنی انسان‌ تحت تاثیر سلامت خواب توصیه‌های طب ایرانی برای آلرژی‌های فصل بهار شناسایی و پلمب ۴۰۰ خانه پلاک قرمز در پایتخت ضرورت مکان‌یابی محل جدیدی برای مدیریت پسماند تهران

2

افزایش مراکز اسقاط فعال و معتبر خودرو/ساماندهی مراکز اسقاط خودرو

  • کد خبر : 86767
  • 17 فروردین 1401 - 11:24
افزایش مراکز اسقاط فعال و معتبر خودرو/ساماندهی مراکز اسقاط خودرو
معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران از افزایش مراکز اسقاط خودرو خبر داد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، سیدعلی محتشمی‌پور معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان این‌که به طور کلی در بحث اسقاط، خودروی فرسوده تابع قانون هوای پاک است که در آن قید شده خودروی فرسوده باید اسقاط و بعد از آن از رده خارج شود، اظهار داشت: همچنین آیین‌نامه‌ای توسط هیات وزیران تصویب شده که به موجب آن سازوکار فرسودگی خودروهای فرسوده تعیین شده که این خودروها باید در قالب سازوکاری مشخص و معین اسقاط شوند.

وی با بیان این‌که مراکز استاندارد اسقاط زیرنظر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است فعالیت می‌کنند، اذعان کرد: یکی از وظایف این ستاد (ستاد سوخت) نظارت بر فعالیت مراکز اسقاط خودروی فرسوده است که به طور کلی وسائل حمل و نقل عمومی شامل موتورسیکلت، خودروی شخصی و تاکسی فرسوده می‌شود که این مراکز باید پس از پذیرش وسیله فرسوده نسبت به معدوم سازی آنها طبق شرایط خاص و معین اقدام کرده و ارزش اسقاط را به مالک پرداخت کنند؛ اما از آنجایی که اسقاط خودروی شخصی ناظر مشخصی ندارد در حال حاضر اسقاط در این مراکز منحصر به وسائل حمل و نقل عمومی است که بیشترین سهم را درا ین زمینه تاکسی دارد و در این میان بیشترین سهم تاکسی‌های اسقاطی متعلق به شهر تهران است.

محتشمی‌پور با بیان این‌که طبق ضوابط، مراکز اسقاط باید ارزش اسقاطی را به مالک تاکسی فرسوده پرداخت کند، افزود: طی سنوات گذشته مکررا رانندگان تاکسی‌های فرسوده این مطالبه و ایراد را داشتند که ارزش اسقاط پرداختی متناسب با قیمت خودرو در بازار عمومی نیست و اعلام می‌کردند که اگر خودروی فرسوده‌شان پلاک عمومی داشت به مبلغ بیشتری از آنها خریداری می‌شد و همیشه این مقایسه قیمت خرید و فروش خودروی فرسوده در کشور با قیمت اسقاط تاکسی وجود داشت و مورد انتقاد رانندگان تاکسی بود.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران بیان کرد: رانندگان تاکسی اعلام می‌کردند که وقتی به مراکز اسقاط مراجعه می‌کردند و خودروی فرسوده خود را تحویل می‌دادند به بهانه کسری قطعات خودرو معمولا چند میلیون تومان بابت کسورات از اسقاط خودرو کم می‌کردند که این کسورات منطقی نبود و همچنین مطالبه سوم مالکین تاکسی‌های فرسوده این بود که آنها عنوان می‌کردند که اساسا مالک خودروی فرسوده هستند و خودشان باید تعیین کنند که خودروی فرسوده‌شان را به کدام مرکز بفروشند و درخواست داشتند که اختیار انتخاب مرکز اسقاط در ید اختیار خودشان باشد.

وی با بیان این‌که از دو سال گذشته مکررا پیگیری‌هایی در این خصوص با نهادها و سازمان‌های مربوطه از جمله ستاد سوخت انجام می‌شد و از آنها می‌خواستیم که مطابق تکالیف از رده خارج کردن، ارزش گذاری قیمت خودروی فرسوده که برعهده ستاد است اصلاح شده و براساس نوع هر خودرو ارزش گذاری انجام شود، گفت: اگر این ارزش گذاری مشخص می‌شد دیگر فرقی نداشت که تاکسی فرسوده در چه مرکزی اسقاطی می‌شود، بلکه از آنجایی که تفاوتی بین مراکز وجود نداشت چرا که قیمت ثابت بود بسیاری از مشکلات حل می‌شد.

به گفته وی، متاسفانه طی دو سال گذشته هیچ جواب درستی برای این درخواست نشنیدیم و از آنجایی که ما نیز تحت فشار مالکین تاکسی‌های فرسوده بودیم نهایتا از دی ماه سال گذشته که به یکباره شاهد افزایش ۱۸ میلیونی قیمت تاکسی بودیم با نمایندگان جامعه تاکسی و مراکز اسقاط جلسه گذاشتیم.

محتشمی‌پور گفت: قرار است هر دو ماه یکبار فراخوانی به مراکز اسقاط فعال و معتبر داده شود و در قالب فرمت مشخص هر مرکزی که مایل است، قیمت اسقاط و قیمت کسورات ناشی از نواقص احتمالی را اعلام کند و در این میان مراکز اسقاط نیز تعهد می‌دهند که قیمت‌ها تغییر نکند و از سویی دیگر زمانی که مشخص شود مرکز اسقاط ارزش واقعی لاشه خودرو را پرداخت نمی‌کند بلافاصله با مرکز اسقاط همکاری‌مان را قطع می‌کنیم و تمام این ملاحظات در قالب یک فراخوان اعلام شده است.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان این‌که در گذشته تنها ۱۴ مرکز با ما همکاری می‌کردند اما بعد از این فراخوان تعداد مراکز به ۲۴ افزایش یافت، ادامه داد: از این به بعد قرار شده است که قیمت اسقاط و تمام شرایط و تعهدات در قالب جداول مشخص بر روی سایت سازمان تاکسیرانی منتشر شود و مالک خودرو می‌تواند پس از مطالعه شرایط هر مرکز نسبت به انتخاب مرکز اسقاط تاکسی‌اش اقدام کند اما دقت داشته باشید که سازمان تاکسیرانی صرفا در فرآیند اسقاط ناظر است و به محض این‌که مرکزی ارزش پول پرداختی تاکسی اسقاطی را نپردازد یا مغایر با موارد فراخوان عمل کند نسبت به عدم قطع همکاری با این مرکز اقدام می‌کنیم.

وی با بیان این‌که امیدواریم این موضوع سبب ایجاد رقابت سالم بین مراکز اسقاط خودرو شود، گفت: یک مژده هم به مالکین تاکسی‌های فرسوده می‌دهم چرا که با اتخاذ این سیاست‌ها شاهد افزایش هفت میلیون تومانی قیمت تاکسی فرسوده بودیم.

محتشمی‌پور با بیان این‌که پیش از دی‌ماه سال گذشته قیمت اسقاط خودرو ۲۰ میلیون تومان بود اما پس از افزایش ۱۸ میلیونی خودرو توسط ایران خودرو قیمت اسقاط نیز به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، ادامه داد: حالا امروز قیمت متوسط اسقاط خودرو به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و این یک خبر خوش برای رانندگان تاکسی است، چرا که به تامین آورده مالی‌شان برای نوسازی تاکسی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=86767
  • 87 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.