تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

6

فواید بی‌نظیر آب برای کاهش وزن

  • کد خبر : 77245
  • 08 دی 1400 - 11:47
فواید بی‌نظیر آب برای کاهش وزن
مصرف آب به طور مداوم و به مقدار زیاد متابولیسم بدن را به شدت افزایش داده و سوخت وساز بدن را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، یکی از رژیم های لاغری بسیار مرسوم بین مردم رژیم آب هست یا بهتر هست بگوییم آب درمانی که بسیار بین عموم رایج است، ولی آیا این رژیم واقعاً باعث لاغری و چربی سوزی شکم می­‌شود؟ مزیت این رژیم نسبت به دیگر رژیم‌ها در چیست؟ در ادامه به طور کامل به بررسی رژیم آب یا آب درمانی می‌­پردازیم.

در این رژیم همانطور که از نام آن مشخص هست باید فقط آب مصرف کرد یعنی در طول دوره رژیم نباید مواد دیگری جز آب مصرف کرد و فقط در زمان صبحانه، ناهار و شام باید به مقدار معینی که توسط پزشک معین می‌شود آب نوشید. می‌دانیم آب خاصیت‌های گوناگونی برای بدن دارد و تقریباً ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می­‌دهد و زندگی انسان بدون آب در خطر قرار می‌گیرد. ولی آیا می­‌توانیم فقط در طول زندگی آب مصرف کنیم و بدن را از مواد مغذی دیگر محروم کنیم؟، پاسخ این سوال و دیگر سوالات را درباره­ کاهش وزن با آب مورد بررسی قرار می‌­دهیم.

فواید کاهش وزن با آب

کاهش وزن سریع

مصرف آب به طور مداوم و به مقدار زیاد متابولیسم بدن را به شدت افزایش می‌دهد و سوخت وساز بدن را افزایش خواهد داد که همین موضوع رژیم آب را به رژیم کاهش وزن سریع نیز معرفی می‌کند.

از بین رفتن اشتها

وقتی آب به مقدار زیاد در طول شبانه روز مصرف شود خیلی از حجم معده را به خود اختصاص می­‌دهد و دیگر پیامی از مغز برای احساس گرسنگی دریافت نخواهید کرد. همچنین بدن از ذخایر چربی خود برای ادامه حیات خود استفاده خواهد کرد و در نتیجه کاهش اشتها باعث کاهش توده چربی بدن می‌شود.

حلال مشکلات گوارشی

کمبود آب در بدن موجب آسیب به اندام داخلی و مشکلات گوارشی می‌شود و عدم مصرف آب به مقدار مجاز باعث نفخ، یبوست و کاهش هضم غذا در معده و روده می‌شود. ولی در این سبک غذایی، بدن از مشکلات گوارشی به طور کامل حفظ می­‌شود.

نیاز برای چربی سوزی

در همه رژیم‌ها آب رکن اصلی برای چربی سوزی به شمار می‌­رود، و عدم مصرف آب روند چربی سوزی را به صفر می‌رساند و این موضوع در رژیم کاهش وزن با آب چند برابر اهمیت دارد. از نظر علمی بدن در فرآیند چربی سوزی با آب دچار هیدرولیز شدن می‌شود که در این فرآیند بدن دچار چربی سوزی دو برابر می‌شود چون مولکول‌های آب با مولکول‌های چربی دچار واکنش خواهند شد.

شفافیت پوست و مو و بهبوددهنده زخم‌ها

همانطور که گفته شد بیش از ۷۰ درصد بدن را آب تشکیل می‌دهد و بخشی از این حجم به سلامت پوست و مو اختصاص پیدا کرده است که می‌­توان گفت برای سلامت پوست و بهبود زخم‌هایی که در پوست ایجاد شده است و براق شدن و شادابی و جوانی پوست، آب را حیاتی است. این موضوع در رژیم آب کاملاً رعایت شده است.

رژیم آب چه ضررهایی به بدن می‌رساند؟

همانطور که فواید بی نظیر این رژیم گفته شد، این رژیم ضررهایی نیز دارد که می‌­توان به آنها اشاره کرد. در مرحله اول می‌دانیم که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی باعث بروز مشکلاتی برای بدن می‌شود و گاهی هم این مشکلات جبران‌ناپذیر هستند. همانطور که گفته شد در طول روند این برنامه لاغری فقط باید از آب استفاده کرد و نمی­‌توان ازمواد مغذی دیگری استفاده نمود مگر به تشخیص پزشک که همین موضوع باعث نرسیدن به اندازه ویتامین‌ها و املاح معدنی و مواد مغذی به بدن می‌شود و بدن را تضعیف می‌کند. در نتیجه وزنی که از دست می‌دهیم حداکثر آب بدن می‌­باشد و در نتیجه در طولانی‌مدت سوخت و ساز بدن کاهش می­‌یابد و چربی سوزی به صفر می‌­رسد. شاید در ابتدای این برنامه خیلی سریع به وزن ایده‌آل و تناسب اندام برسید ولی در آخر با کمی رعایت نکردن و خارج شدن از فرآیند رژیم به سرعت به وزن قبلی و حتی بیشتر باز خواهید گشت که موجب دلسردی می‌شود.

رژیم آب سرد

نوعی دیگر از این برنامه لاغری، رژیم آب سرد است. در این نوع برنامه غذایی نیز آب ملاک اصلی و حیاتی قرار می‌­گیرد ولی چند تفاوت جامع دارد که در ادامه به آنها می‌­پردازیم.

اولین تفاوت اصلی این دو رژیم در این است که در رژیم آب سرد باید فقط از آب سرد و از آب خنک استفاده کرد. علت آن این هست که آب سرد نسبت به آب گرم یا آب ولرم وقتی وارد بدن می‌شود بدن را به چربی سوزی بیشتری وادار می­‌کند. در نهایت سوخت و ساز را به مراتب بیشتر از آب معمولی بالاتر می­‌برد که همین موضوع نیز مورد برتری آن نسبت به رژیم آب قرار می‌گیرد.

دومین و مهمترین تفاوت اصلی، در این است که در این رژیم هیچگونه محدودیت برای استفاده از مواد غذایی وجود نخواهد داشت و می‌­توان همراه با این برنامه، یک رژیم متعادل غذایی به دستور پزشک و با استفاده از میزان استاندارد برای شاخص توده بدنی استفاده کرد که همین نیز باعث برتری این رژیم نسبت به رژیم‌های دیگر می‌شود.

مزایا

-چربی سوزی به مراتب بالاتر از نوع معمولی

-استفاده از انواع مواد غذایی و ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه با آن

-استفاده همزمان از چند رژیم

-حفظ توده عضلانی و ضعیف نشدن بدن

-رساندن اکسیژن بیشتر به اندام‌های داخلی به علت خنک بودن آب

-کاهش استرس و احساس ضعف کردن

معایب

سرد شدن کبد و در نتیجه چرب شدن

همانطور که می­دانیم طبع کبد گرم هست و اگر بخواهیم با آب سرد کبد را بیشتر از حدِ مجاز سرد کنیم باعث بالارفتن آنزیم‌های کبد و در نتیجه چرب شدن و سیروز کبدی می‌شود.

از بین رفتن تعادل گوارشی

برای برقرار شدن اعمال گوارشی مانند هضم غذا و عدم یبوست و عدم نفخ باید آب معمولی به مقدار مورد نیاز برای هرانسان یعنی ۸ لیوان درطول شبانه روز مصرف کرد. ولی مصرف بیش از حد آب سرد به علت ماهیت سرد بودن، این تعادل و گردش گوارشی را به­م می‌ریزد و باعث سفت شدن مدفوع و یبوست شدید در رژیم و حتی باعث کلیه درد و گلو درد می‌شود.

مختل کردن عملکرد طبیعی قلب

قلب در هر دقیقه بیش از ۱۰۰ بار می­‌تپد ولی با آشامیدن آب سرد چربی سوزی افزایش می­‌یابد. در نتیجه ضربان قلب به شدت بالا می‌رود و اگر ضربان قلب بدون ورزش و فعالیت بدنی افزایش پیدا کند باعث آسیب به عروق و رگ‌های قلب می­‌شود.

رژیم آب سرد یا رژیم آب؟

در کل همانطور که گفته شد هر رژیمی مزایا و معایب خودش را دارد و نمی‌­توان گفت یک رژیم به طور کامل مزایا دارد و یا به طور کامل ضرر دارد. ولی طبق مقایسه رژیم آب سرد با نوع معمولی و یا مقایسه فواید و معایب هریک از آنها می‌­توانید به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید و باید تابع دستور پزشک و متخصص تغذیه باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

بازه زمانی در روند رژیم آب

در رابطه با دوره زمانی رژیم کاملاً باید تحت نظر پزشک متخصص تغذیه باشید. زیرا رژیم آب یک رژیم کاملاً منحصر به فرد و بر خلاف نام آن یک رژیم کاملاً مشکل می­‌باشد که اگر در اجرای صحیح آن مشکلی پیش بیاید می‌­تواند خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی افراد ایجاد کند. طولانی بودن بیش از حد آب درمانی باعث خطراتی همچون فقر ویتامین‌ها در بدن و برگشتن به وزن قبلی در صورت رعایت نکردن رژیم می‌­شود. همچنین طولانی بودن دوره رژیم آب سرد باعث آسیب به اندام‌های داخلی مانند کبد و قلب خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=77245
  • 13 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.