تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ویدئو / آیا نیروی انتظامی در لایحه حجاب و عفاف به عکاس تبدیل شده است؟ واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده

5

دولت یازدهم و دوازدهم اقتصاد کشور را به بیماری هلندی دچار کرد

  • کد خبر : 73417
  • 26 آبان 1400 - 12:42
دولت یازدهم و دوازدهم اقتصاد کشور را به بیماری هلندی دچار کرد
عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: دولت قبل اقتصاد کشور را دچار بیماری هلندی کرد به این معنی که در شرایط نفوذ ارزی بودیم واردات را افزایش دادند و وقتی مشکلات ارزی پیدا کردیم، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دادند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: با رویه جدیدی در مجلس روبه رو هستیم که به جای پرداختن به رویکرد سیاسی با اعداد و ارقام درباره شاخص‌های اقتصادی دولت گزارش می‌دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: رشد اقتصادی سالانه در تولید ناخالص ملی در دولت‌های یازدهم و و دوازدهم ۲ درصد بوده در حالی که براساس برنامه ششم توسعه این رقم باید ۸ درصد می‌بود. علاوه بر این متوسط رشد سالانه و تورم که معیشت مردم را به خصوص در زمینه تامین کالاهای اساسی یا موضوعات مرتبط به سبد خانواده مانند مسکن تحت تاثیر قرار داده در ۸ ساله دولت گذشته ۹۸۰ درصد رشد قیمت داشتیم به نوعی که رهن و اجاره هم برای مردم به آرزو تبدیل شد.

نماینده مردم اهواز ادامه داد: تورم سالانه به طور حداقل به ۲۱ درصد رسید که براساس برنامه ششم توسعه باید ۸.۸ درصد می‌شد همچنین در این مدت سرمایه‌گذاری در اقتصاد به عنوان یکی از مولفه‌های ایجاد اشتغال به منفی ۴.۴ رسید در صورتی که باید به ۲۱.۴ طبق برنامه ششم توسعه می‌رسید.

یوسفی با یادآوری ظرفیت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی در سال ۹۲ در قالب دستورالعمل صادر کردند، یادآور شد: از جمله این سیاست‌ها که در ۲۴ بند تشریح شده، می‌توان به اقتصاد دانش بنیان، حرکت به سمت صادرات علم و تکنولوژی، تهیه نقشه جامع کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و کاهش وابستگی به خارج و واردات، اصلاح الگوی مصرف، افزایش اشتغال با نگاه به بهره وری و جلوگیری از تکانه های جدید و دستورالعمل های خلق الساعه که مانع صادرات می‌شود،اشاره کرد.

عضو هیات رییسه مجلس تصریح کرد: دولت گذشته با نگاه به غرب و عدم توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و موقعیت جغرافیایی کشور با دارا بودن مرز مشترک خشکی با ۱۵ کشور با جمعیتی حدود ۶۵۰ میلیون نفر و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در حوزه اقتصادی گام برداشتند. حداقل ۳۵ تا۴۰ درصد مردم با این شرایط و ظرفیت ها باید در کنار مرزهای آبی ساکن می‌شدند اما استان های جنوبی ما کمتر از ۹ درصد جمعیت را دارا هستند و عمده مشکلات و محرومیت‌ها در همین مناطق است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های اقتصادی در دولت قبل به فراموشی سپرده شد و نقش خود را به کشورهای نوظهور حاشیه خلیج فارس دادند به نوعی که آن‌ها نقش و جایگاه ما را در آب های منطقه گرفتند.

یوسفی با انتقاد از گره زدن اقتصاد ایران به برجام و ۵ کشور خارجی، یادآور شد: در این دوره اقتصاد کشور را دچار بیماری هلندی کردند به این معنی که وقتی در شرایط نفوذ ارزی بودیم واردات را افزایش دادند و وقتی مشکلات ارزی پیدا کردیم، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دادند.

نماینده مردم اهواز در پایان اذعان کرد: راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی بود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به آن توجهی نکردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=73417
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.